ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ: عربستان خواهان تنش‌زدایی در رابطه با ایران نیست

ظریف گفته امنیت کشورهای همسایه امنیت ایران هم هست اما عربستان تمایل به گفت‌وگوی سازنده ندارد چون نمی‌خواهد عملکردش در تضاد با کارزار فشار حداکثری آمریکا باشد.

وزیر خارجه ایران که در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور دارد، گفته است که ایران هیچ نشانه‌ای از عربستان مبنی بر انجام گفت‌وگوهای سازنده دریافت نکرده است.

گفت‌و‌گوی ظریف با موضوع ایران با «لیز دوست» در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۰

محمدجواد ظریف عصر شنبه ۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن، در روز دوم کنفرانس امنیتی سال ۲۰۲۰ مونیخ، در گفت‌و‌گویی با موضوع ایران با «لیز دوست»، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته امنیت کشورهای همسایه امنیت ایران هم هست، اما عربستان به طور مشخص خواهان تنش‌زدایی نیست و این کشور نمی‌خواهد عملکردش در تضاد با کارزار فشار حداکثری قرار گیرد.

ظریف گفته از کشورهای همسایه نمی‌خواهد روابط‌شان را با آمریکا قطع کنند اما ایالات متحده برای این کشورها امنیتی به همراه نخواهد آورد.

او درباره تلاش‌های ایران برای تنش‌زدایی در منطقه گفته:

«طرح ابتکار هرمز یک طرح از طرف رئیس جمهوری ایران است. کویت، قطر و عراق به ما پاسخ داده‌اند. ما به پادشاه عربستان و عمان پیام فرستادیم و پیشنهادمان را ارائه دادیم. حالا آن‌ها می‌خواهند پیشنهادمان را قبول کنند یا می‌خواهند نکنند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به امکان مذاکره با عربستان سعودی گفته:

«ما برای مذاکره آماده‌ایم. نخست وزیر پاکستان از ما خواست تا با عربستان مذاکره کنیم. من و قاسم سلیمانی توافق کردیم که به عربستان پیغام بفرستیم تا درباره کشورهای همسایه همچون عراق، یمن و ... مذاکره کنیم. اما الفیصل، شاهزاده عرب به ما پاسخ داد که جنگ‌های کشورهای عربی به شما ارتباطی ندارد.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفته که در روز کشته شدن قاسم سلیمانی، عربستان پیامی برای ایران فرستاده و ایران هم آن پیام را پی گرفته اما هیچ پاسخی در مقابل آمادگی ایران برای مذاکره نگرفته است.

او همچینن اذعان کرد که قاسم سلیمانی حامل نامه‌ای برای عربستان سعودی نبوده است.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با رد این موضوع که افراد حاضر در عراق یا سایر کشورها که برای ابراز همدردی با مردم ایران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به خیابان‌ها آمدند، نیروهای نیابتی ایران هستند، گفته:

«کسانی که برای تشییع قاسم سلیمانی به خیابان‌های شهرهای مختلف در کشورهای مختلف آمدند، نیروهای نیابتی نیستند بلکه مردم عادی هستند که قابل احترام‌اند و البته از اقدامات آمریکا به خشم آمده‌اند. در ضمن آنها فقط در عراق نیستند. در هند و ایتالیا و روسیه همه با عکس سلیمانی به خیابان‌ها آمدند.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.