ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه مشترک پنج کشور: ایران فوراً جعبه‌های سیاه را به کشور ثالث تحویل دهد

افغانستان، کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد از دولت ایران خواسته اند هرچه زودتر جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازیافت اطلاعات آن به فرانسه تحویل دهد.

کشورهای افغانستان، کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواستند هرچه سریعتر جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را در اختیار فرانسه، به عنوان کشور ثالث قرار دهد.

هواپیمای اوکراینی - مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا شنبه ۱۵ فوریه/۲۶ بهمن از ایران خواست تا فورا جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را در اختیار مقامات بین‌المللی قرار دهد و گفت: «بارها اعلام کرده‌ام بهترین پادزهر توطئه، شفافیت است».

وزرای خارجه کشورهای افغانستان، کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد که شهروندان آن‌ها با سقوط هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند، شنبه در حاشیه کنفرانس مونیخ دیدار کرده و درباره روند تحقیقات مرتبط با مرگ شهروندانشان گفتگو کردند. وزیر خارجه کانادا با قرائت بیانیه این پنج کشور گفت:

«براساس گفتگوهای ما جعبه سیاه باید به فرانسه (به عنوان کشور ثالث) فرستاده شود چرا که همه تجهیزات و دانش مربوطه را در اختیار دارد و باورپذیر است که بتواند تحقیقات را به‌صورت شفاف پیش ببرد به‌طوری که کانادایی‌ها، اوکراینی‌ها و جامعه بین‌المللی بتوانند در این تحقیقات حضور داشته باشند و ما می‌خواهیم که این اتفاق سریعا بیفتد».

در بیانیه فوق از دولت ایران خواسته شده هرچه زودتر جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازیافت اطلاعات آن به فرانسه تحویل دهد.

هواپیمای مسافربری نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. در جریان این رویداد تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. دست‌کم ۱۳۹ نفر از مسافران هواپیما ایرانی و ۵۷ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند.

ایران تاکنون از تحویل جعبه‌های سیاه هواپیما خودداری کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت: ایران قادر به بارگذاری اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی نیست، [اما] تهران جعبه سیاه را به دولت‌های خارجی تحویل نخواهد داد».

ظریف عدم تحویل جعبه‌های سیاه و اصرار بر «هدایت تحقیقات» را طبق قانون هوانوردی بین‌المللی «حق ایران» خواند و از ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی به‌خاطر «خودداری از دادن تجهیزات و نرم‌افزارهای لازم برای خواندن جعبه‌های سیاه» انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    حکومت آخوندی درصدد پاک کردن گفتگوهای خلبان هواپیمای اوکراینی با برج مرقابت فرودگاه که دراصل موجب پرتاب عمدی موشک ها به سمت هواپیمای اوکراینی برآمده است وآزانجائی که تمنیک هک کردن جعبه سیاه هواپیما وضبط مطالب جعلی را به حافظه نرم اغزار جعبه سیه ندارد این مورد را به روس ها وهکرهای روسی انتقال داداه است و درحقیقت محض جعبه سیاه هواپیمای اوکراین درایران نیست بلکه درروسیه است...