ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی: پزشکی قانونی باید آمار کشته‌شدگان آبان را اعلام کند

روحانی سقوط هواپیمای اوکراینی را «یک اشتباه موردی» خواند و با ستایش از واکنش سپاه پاسداران گفت که نباید اجازه داد که «حوادث» این‌چنینی به «انسجام ما» لطمه وارد کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نشست خبری خود در چهلمین روز کشته‌شدن سرنشینان هواپیمای اوکراینی، سقوط این هواپیما را «یک اشتباه موردی» خواند و با تقدیر از سپاه پاسداران به خاطر واکنشی که نشان داد، گفت که نباید اجازه داد که «حوادث» این‌چنینی به «انسجام ما» لطمه وارد کند. روحانی همچنین رسانه‌های خارجی را به دروغ و اغراق در آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان متهم کرد و گفت آمار «واقعی» در اختیار پزشکی قانونی ست و باید اعلام شود.

نشست خبری حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی - یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸

در آستانه یازدهمین انتخابات مجلس در ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۷ بهمن در یک نشست خبری تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را مسئول تحمیل فشار اقتصادی به مردم خواند و با دعوت مردم به شرکت در انتخابات مجلس، ادعا کرد ایران آنچه او «فشار حداکثری» نامید را پشت سر گذاشته‌است.

روحانی ردصلاحیت گسترده نامزدان را «اختلاف نظر در فرآیندهای انتخاباتی» نامید و گفت این مسئله نباید مانع شرکت در انتخابات شود.

حسن روحانی درباره فشار تحریم‌ها بر مردم و سرنوشت برجام گفت : تحریم‌ها «به طور طبیعی» مشکلاتی را برای مردم به‌وجود می‌آورد و بر زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد، اما نمی‌تواند ما را «در ضعف» به پای میز مذاکره بکشاند. او بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «در سال آینده دشمن را مجبور خواهیم کرد که پای میز مذاکره بیایند».

رئیس دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری الجزیره قطر درباره فعال شدن مکانیزم ماشه گفت: «صرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی افتد. ما به اروپایی ها گفتیم که استفاده از این مکانیزم به نفع هیچ کس نیست و خودشان می دانند که در پایان آن چه اتفاقی می‌افتد. این را در نامه ای صریحا به رهبران کشورهای اروپایی اعلام کردم و آقای بورل هم گفت که فعلا برای زمان نامعلومی این مکانیزم را کنار گذاشتیمدر برجام تعهداتی ما داریم و تعهداتی هم طرف مقابل. بعد از خروج آمریکا ما تعهدات خود را کاهش دادیم و امروز در فعالیت هسته‌ای به تعهدات برجام پایبند نیستیم، بلکه به آژانس پایبندیم».

روحانی گفت امیدوار است اروپا راهی برای رسیدن به یک شرایط مناسب پیدا کند و همه به برجام برگردند.

رئیس دولت شایعه استعفای خود را رد کرد و مدعی شد سال آینده ایران «بدون اتکا به فروش نفت» با پیشرفت، رشد اقتصادی و کنترل تورم روبه‌رو خواهد بود.

ادعای روحانی در شرایطی مطرح می‌شود که بانک جهانی در آخرین گزارش خود تورم توام با رکود اقتصادی را در سال ۹۹ در ایران پیش‌بینی کرد.

بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت در سال ۹۹ بدون در نظر گرفتن ۸۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق و حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه ملی، با دست‌ کم ۸۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهد بود. برخی از اقتصاددانان نیز سال ۹۹ را «سال تشدید بحران معیشتی مردم و مزدبگیران» می‌دانند.

تلاش می‌کنیم به لیست سیاه برنگردیم

روحانی در بخشی دیگر از سخنانش در پاسخ به یک سوال درباره کارشکنی مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب لوایح FATF (گروه ویژه اقدام مالی) گفت: «مجمع [تشخیص مصلحت نظام] که قرار بود حل اختلاف کند خودش یک طرف دعوا شده است».

او درباره احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه پولشویی گفت: «تلاش می‌کنیم به لیست سیاه برنگردیم. ما در لیست سیاه بودیم. دولت یازدهم بود که ایران را از لیست سیاه بیرون آورد و در تعلیق آورد و می‌رفتیم به سمت حل نهایی برویم اما متاسفانه باز داریم برمی‌گردیم و اگر برگشتیم همه توان خود را به کار می‌گیریم. در شرایط امروز روابط بانکی این چنینی نداریم و این شرایط بانکی همیشه اینگونه نمی‌ماند و باید از آن عبور کنیم».

مهلت گروه اقدام ویژه مالی به ایران برای تصویب لوایح مرتبط با FATF، آخر بهمن سال جاری به پایان می‌رسد.

سقوط هواپیما: «یک اشتباه موردی»

رئیس جمهوری ایران یکشنبه همزمان با چهلمین روز کشته‌شدن سرنشینان هواپیمای اوکراینی با موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران، ادعاهای پیشین مبنی بر بی‌خبری از دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی و غیر تعمدی بودن تاخیر در خبررسانی به مردم را تکرار کرد. او سقوط هواپیما را «اشتباه موردی» خواند و با «ستایش» سپاه پاسداران گفت: نباید بگذارید این گونه حوادث به انسجام «ما» لطمه بزند.

حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره استفاده «یک جریان» از نارضایتی مردم و پنهانکاری درباره آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه و دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی، بدون دادن جواب روشنی گفت: «شکاف در حاکمیت» «القایی»ست.

در شرایطی که پس از گذشت سه ماه از کشتار معترضان، هنوز نهادها و مقامات جمهوری اسلامی از اعلام تعداد رسمی کشته‌شدگان سر باز می‌زنند، رئيس جمهوری ایران رسانه‌های خارجی را به «اغراق» و «دروغگویی» درباره آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان متهم و اعلام کرد: آمار «واقعی» کشته‌شدگان در اختیار پزشکی قانونی‌ست.  او گفت:

«در این حادثه رسانه‌های خارجی اغراق کردند و عددی اعلام کردند و چیزی به آن‌ها گفته نشد و رقم را بالا بردند که از هزار بالا رفت. این ارقام نادرست است و من از ابتدا گفتم آن افراد از نیروهای خودی مثل انتظامی و بسیج و مردم عادی و عابر هستند که مورد هدف قرار گرفته‌اند مشخص شود و آن‌هایی که جزو معترضان بودند و به مراکز نظامی تهاجم کردند به مردم اعلام شد. این آمار در اختیار پزشکی قانونی کشور است. اگر برای پزشکی قانونی روشن است که باید روشن شده باشد، باید اعلام کنند. آنچه ما اطلاع داریم و با آنچه در رسانه‌ها هست فاصله دارد».

خبرگزاری رویترز پیشتر با اتکا بر ۶ منبع آگاه، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را بالغ بر ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

ساعاتی پیش از نشست خبری رئیس جمهوری ایران  جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) تهران به مناسبت چهلم سرنشینان هواپیمای اوکراینی و در اعتراض به سرکوب اعتراضات در آبان، ساقط شدن هواپیمای مسافربری توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران و وضعیت فعلی کشور در محل دانشگاه تجمع کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    جناب "حقیقتگو" قسمتهایی از این گفتار شما ما را به یاد آن گفتمان های نغز برادران حزب الله میاندازد که "لیبرال های, کمونیست. امپریالیست" را محکوم می کردند. بدون اینکه خود ابله شان نیز بدانند که این شیرپلنگآهویی که درست کرده اند یعنی چه؟ حالا شده این قضیهء "حکومت فاشیستی کمونیستی استالین"! "جالب" اینجاست که شوروی ۲۰ میلیون از جمعیتش را در جنگ علیه فاشیزم از دست داد, اما این ۲۰ میلیون قربانی فاشیزم از شوروی مثل اینکه برای شما وجود خارجی ندارد. جالبتر این است که تمامی کمونیستهای برجستهء شوروی بدست خود استالین تصفیه شدند, اما کماکان برای شما این یک نظام "کمونیستی" اطلاق می شود. اگر از "شیرپلنگآهو" سازی های متداول میان ما ایرانیان بگذریم, نام علمی و تاریخا صحیح نظام غالب بر روسیه "دیوانسالاری اشتراکی" بود, که اکنون تبدیل شده به سرمایه داری مافیایی. و اما در مورد این سخنان اخیر روحانی؛ محرک اصلی روحانی در خواستار آمار شدن فقط به دلیل در آچمز گذاشتن سپاه و جناح متقابل است و نه چیز دیگری. اما دوران جمهوی اسهالی دیگر واقعا به سر آمده است. در بخشی از این مطلب روحانی اشاره دارد به افتضاح FATF, و اینکه "امیدوار" است دوباره به لیست سیاه بازنگردد. اما جمهوری اسهالی برادران قاچاقچی بدون پولشویی و قاچاق نفت (و هر چیز دیگر که به دستشان برسد) برای تامین مالی عملیات تروریستی , غیر ممکن است. برخی دوستان از یادشان می رود که چگونه بعد از فرجام "تحلیل"شان این بود که تمام شرکت های خارجی مشغول سرمایه گذاری در جمهوری اسهالی می شوند و .... هر کسی هم که یاد آوری میکرد که بدون تصویب FATF چنین امری (سرمایه گذاری های کلان خارجی ) غیر ممکن است, می گفتند: "شماها نمی فهمید و فقط دنبال سرنگونی هستید !" اما حالا پس از گذشتن چندین سال به وضوح می بینیم که هیچ دولت و شرکت عظیم خارجی در بازاری که FATF را تصویب نکرده است, هیچ کاری نخواهند کرد, چه برسد به سرمایه گذاری های کلان و دراز مدت. دوران جمهوری جهنمی اسلامی دارد به پایان میرسد. به امید اینکه دوران "شیرپلنگآهو" سازی ما ایرانیان نیز پایانی به خود ببیند و مقداری درست و راست بیندیشیم و بنویسیم.

  • حقیقتگو

    سیاست رژیم فاشیستی اسلامی دراین چهل ساله این بوده ومی باشد که به هیچ وجه نه به اشتباهات فاجعه سازحکومتی اشاره کنید ونه به خواسته مردم ....فقط طوماربلند بالائی بنویسید که مقصرین ومرتکبین درآن نباشند و تنها ازوصف دشمنان اسلام و آنچه اسلام چنین وچنان کرده است برای مردم روضه بخوانید...درایران به لطف ومرحمت خدای اسلام چهل سال است که جهنم وبهشت برپا شده است ولی با این تفاوت که تمامی بی گناهان و مورد ضرب وشتم و ظلم وستم وچپاول واقع شده گان دراین جهنم روز را به شب می رسانند و چپاولگران ودزدان وجنایتگران و ظالمان و ستم کاران وعبابردوشان دربهشتش ...روحانی ازسپاه بابت موشک پرانی به هوپیما تشکر هم می کند و اتفاقی بوده وختم جریان ...باید ازاین عباردوش پرسید اگر سرنشینان هواپیمای اوکراینی بجای ایرانی ها طلبه ها و آخوندها بودند چه می گفتی؟ چندی پیش یک وطن پرست شیرازی آخوندی را سقط کرد حکومت آخوندی این مورد را به اتفاقی بودن نپذیرفت و وطن پرست شیرازی را اعدام کرد...این رژیم فاشیستی اسلامی همان برمردم ایران روا کرده ومی کند که حکومت فاشیستی کمونیستی استالین برمردمان روسیه روا کرد...روحانی درمانده نیاز به چسب سپاه پاسداران دارد که به دردویواربیت رهبری بچسبد و جابنداری وتشکرازآنها هم به این دلیل است...حالاباردیگر رزیم سفاک درصدد انگوگ کردن آمارکشته شده گان درتظاهرات برآمده است ..