ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه عمان: تنگه هرمز پرخطرترین بخش منطقه است

به گفته وزیر خارجه عمان، با افزایش تعداد کشتی‌های نظامی از کشورهای مختلف در تنگه هرمز، خطر مقابله نظامی در آنجا بیشتر از هر جای دیگری در منطقه خلیج فارس است.

وزیر خارجه عمان در کنفرانس امنیتی مونیخ با ابراز نگرانی از افزایش تعداد کشتی‌های نظامی از کشورهای مختلف در تنگه هرمز، گفت: اکنون خطر مقابله نظامی در آنجا بیشتر از هر جای دیگری در منطقه خلیج فارس است.

رزمایش مشترک ایران و پاکستان در تنگه هرمز/ عکس از محمد علی مریزاد از خبرگزاری تسنیم

آب‌های بین ایران و عمان (که در باریکترین منطقه ۳۳ کیلومتر وسعت دارد) محل عبور ۳۰ درصد مایعات نفتی و گازی منتقل شده از طریق دریا است.

تنش میان ایران و غرب موجب شده که چندین کشور دنیا به درخواست ایالات متحده نیروهای ویژه‌ای برای حفاظت از کشتی‌رانی به منطقه بفرستند. واشنگتن تهران را متهم کرده است که به کشتی‌های تجاری بین‌المللی در منطقه حمله می‌کند، اما ایران این اتهام را رد کرده است.

یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان شامگاه شنبه ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که «تعداد زیادی کشتی نظامی در هرمز حضور دارد و نگرانی ما این است که ممکن است اشتباهی رخ دهد.»

او افزود که این مسئله موجب شده که در ماههای آینده هرمز به پرخطرترین نقطه خلیج فارس بدل شود.

ایران قانوناً نمی‌تواند راه آبی هرمز را یک‌طرفه ببندد زیرا بخشی از آن آب‌های سرزمینی عمان محسوب می‌شود. با این حال کشتی‌ها از آبهایی عبور می‌کنند که تحت کنترل و نظارت نیروهای دریایی سپاه پاسداران ایران است.

تهران تهدید کرده که انتقام ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران را بگیرد. تحلیل‌گران اما می‌گویند احتمال تلافی ایران از طریق درگیری در تنگه هرمز کم است.

واشنگتن که در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای برجام خارج شود و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، همراه با بریتانیا رهبری ماموریت دریایی در هرمز برای حفاظت از تانکرهای نفتی و کشتی‌های باری را بر عهده دارد.

علاوه بر ایالات متحده آمریکا، فرانسه نیز یک ائتلاف مستقل اروپایی متشکل از ۱۰ کشور را برای حفاظت از تنگه هرمز هدایت می‌کند. ژاپن، روسیه، کره جنوبی و چین نیز از جمله کشورهایی هستند که نیروهای دریایی خود را به منطقه فرستاده اند.

به گفته فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، میان دو ائتلاف هماهنگی و تماس برقرار خواهد بود تا ایمنی ناوبری و تردد ناوها در خلیج فارس به خطر نیفتد.

در سال‌های گذشته درگیری‌های گاه به گاه میان سپاه پاسداران ایران و ارتش آمریکا در خلیج فارس رخ داده است. مقامات ایالات متحده می‌گویند که بستن تنگه هرمز «خط قرمز» آنها است و آمریکا برای بازگشایی آن به هر اقدامی دست خواهد زد.

شیخ احمد ناصر المحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت نیز در کنفرانس مونیخ گفته بود که «برای کویت، بحرین و قطر فقط یک تنگه هرمز وجود دارد و اگر بسته شود همه ما به دردسر می‌افتیم برای همین ادامه محافظت از حمل و نقل دریایی اهمیت دارد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.