ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس پزشکی قانونی: دولت باید آمار کشته‌شدگان آبان‌ را اعلام کند

هیچ کس در ایران مسئولیت اعلام آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان را برعهده نمی‌گیرد. روحانی گفته بود آمار در اختیار پزشکی قانونی است اکنون رئیس پزشکی قانونی می‌گوید «ما نکته‌ای در این رابطه نداریم».

با گذشت بیش از دو ماه از کشتار معترضان آبان‌، هنوز نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی از اعلام شمار رسمی کشته‌شدگان سر باز می‌زنند. حسن روحانی گفته بود آمار در دست پزشکی قانونی است. رئیس پزشکی قانونی مسئولیت را به گردن دولت انداخت و گفت «ما نکته‌ای در این رابطه نداریم».

اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در ایران در آبان ۱۳۹۸ خیلی زود به تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شد. – عکس از آرشیو

عباس مسجدی آرانی، رئیس پزشکی قانونی ایران دوشنبه ۲۸ بهمن در واکنش به سخنان حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری مبنی بر این‌که آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه در اختیار پزشکی قانونی است گفت: «دولت باید این آمار را اعلام کند. ما نکته‌ای در این رابطه نداریم. براساس مصوبه شورای امنیت ملی وظیفه دولت است که این آمار را اعلام کند.»

مسجدی آرانی افزود: «ما به مراجع ذیصلاح اعلام کردیم و هیچ وظیفه‌ای مبنی بر اعلام عمومی آن نداریم و همان‌طور که گفتم، در مصوبه شورای امنیت ملی که زیرمجموعه دولت است و وزیر کشور رئیس آن است، مشخص شده است که چه کسی باید این آمار را اعلام کند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته، یکشنبه ۲۷ بهمن در نشست خبری خود گفته بود آمار کشته‌شدگان «در اختیار پزشکی قانونی کشور است. اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتاً در این مدت باید روشن باشد آن‌ها می‌توانند این مسئله را اعلام کنند و مشکلی نیست.»

رئیس پزشکی قانونی درباره وجود افرادی در میان کشته‌شدگان آبان‌ماه که هویت‌شان مجهول است گفت: «همه اطلاعات در اختیار شورای عالی امنیت ملی است. تمام اطلاعات در این رابطه را می‌توانید از آقای وزیر کشور سئوال کنید.»

اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در ایران در آبان ۱۳۹۸ تبدیل به یکی از بحران‌های بزرگ سال‌های اخیر حکومت جمهوری اسلامی شد. این اعتراض‌ها در روز جمعه ۲۴ آبان و در پی افزایش قیمت و سهمیه‌بندی ناگهانی بنزین بالا گرفت و بنا بر اعلام حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس، بیش از هفت هزار نفر از شهروندان معترض در سراسر ایران بازداشت شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری و همچنین آمارهای استخراج شده از گفته‌های مقامات قضایی و امنیتی ایران اما خبر از بازداشت هشت هزار و ۶۰۰ تن در ۲۲ استان ایران می‌دهد.

خبرگزاری رویترز پیشتر با اتکا بر ۶ منبع آگاه، شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان  را بالغ بر ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد و سازمان عفو بین‌الملل نیز از کشته شدن دست‌کم ۳۰۴ نفر خبر داد.

حسن روحانی روز گذشته درباره این آمار گفته بود: «در این حادثه رسانه‌های خارجی اغراق کردند و عددی اعلام کردند و چیزی به آن‌ها گفته نشد و رقم را بالا بردند که از هزار بالا رفت. این ارقام نادرست است و من از ابتدا گفتم آن افراد از نیروهای خودی مثل انتظامی و بسیج و مردم عادی و عابر هستند که مورد هدف قرار گرفته‌اند مشخص شود و آن‌هایی که جزو معترضان بودند و به مراکز نظامی تهاجم کردند به مردم اعلام شد.»

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از اعلام آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اعتصاب در پاوه

    تصاویر دیگری از اعتصاب بازاریان شهر پاوه در اعتراض به کشتار گروهی از کولبران توسط نیروهای مسلح مرزبانی ایران. ▪️سه نفر از کاندیداهای مجلس رژیم ایران در حوزه اورامانات به نام‌های ابراهیم محمدی، زاهد فرجی و‌حسن مرادی در اعتراض به این کشتار از کاندیداتوری برای مجلس انصراف دادند.

  • اعتصاب در پاوه

    اعتصاب در پاوه ▪️اردوی کار: به دنبال کشتار یک گروه از کولبران از سوی نیروهای مسلح، در همدردی با خانواده های جانباختگان و بیان خشم و نفرت از اقدام این نیروها، امروز دوشنبه 28 بهمن بازارچه عمومی شهرستان پاوه در واکنش به فراخوان اعتصاب، تعطیل شد

  • مهرانه قاسمی، مادر ندا ناجی؛ "از ندا زن بودن را یاد گرفتم"

    مهرانه قاسمی، مادر ندا ناجی؛ "از ندا زن بودن را یاد گرفتم" مهرانه قاسمی در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار ویدیویی خطاب به مردم، به دادخواهی در خصوص بازداشت دخترش، ندا ناجی پرداخت. وی ضمن تاکید بر بی گناهی و عدم ارتکاب فرزندش به هر نوع جرمی، از ادامه بازداشت وی انتقاد کرد. قاسمی در بخشی از سخنانش می گوید: "امثال ندا و امثال ما (خانواده زندانیان سیاسی) زیاد است، صدای حق خواهی زیاد است اما شنیده نمی شود". مادر ندا ناجی، دلیل بازداشت دخترش را افکار وی دانست و تاکید می کند: «جای ندا زندان نیست. میخواهند افکار ندا را تغییر بدهند، می خواهند به انسانیت فکر نکند. ندا را نمی توانند بشکنند، من را هم نمی توانند بشکنند، برای اینکه مادر ندا ناجی هستم. ندا صدای مردم بود». #زنده_باد_جنبش_نان_کار_آزادی #رای_بی_رای #تحریم_انتخابات

  • ملاقات با دخترم آتنا:

    ملاقات با دخترم آتنا: امروز وقتی پا به سالن ملاقات گذاشتم متوجه نصب میله های آهنی شدم که بعد از دو لایه شیشه ضخیم از داخل به شیشه ها جوش خورده بود و غمم را دو چندان کرد وهمینطور که توی کابینها به دنبال آتنای خودم میگشتم چشمم به #شهناز_اکملی خورد که داشت با دخترش مریم صحبت میکرد نگاه کردن به شهناز پشت آن میله ها خجالت میکشیدم از نگاه کردن به چشمهایش شرم داشتم کدام قانون کدام قاضی توانسته به چشمهایش نگاه کندو او را که دادخواه خون فرزندش بودرا محکوم به زندان کند برای او که تنها پسرش را کشتند ومحکومش کردن که تنها دخترش را هم پشت میله های زندان ملاقات کند عدالت اجرا شده؟ برای مادر صبا #راحله_احمدی که دوسال دوری دخترش را تحمل کرد به دلیل حمایت از فرزندش محکوم شد به حبس و زندان و دیروز دیگر دخترش را تنها گذاشت و به صبا در زندان پیوست،آیا عدالتی اجرا شد؟این چه عدالتی ست که هر روز این چه عدالتی ست که هر روز به تعداد مادران در زندان افزوده میشود؟ این چه عدالتیست که #مریم_اکبری مادری را که ۱۰ سال از عمرش را در زندان سپری کرده به دلیل اعتراض به شرایط داخل بند در روز مادر از ملاقات با دخترانش محروم کرده؟ این چه عدالتیست که #فاطمه_مثنی را که سالهاست از ملاقات با مادر پیرش محروم بوده از مرخصی هم محروم کرده؟عدالت برای کدام یک از ما اجرا شده؟ من که یک سال است نتوانستم دخترم را در آغوش بگیرم و یکسال است او را پشت شیشه های غبار گرفته میدیدم امروز حتی نگاه کردن به دخترم هم با اضافه شدن آن میله ها سخت تر شده عدالتی اجرا شده؟این است عزتی که قولش را داده بودن این است عدالتی که ادعایش را داشتن. معصومه نعمتی مادر آنجا دایمی

  • ضرب و شتم بهاره هدایت و اعتصاب غذای او در زندان

    ضرب و شتم بهاره هدایت و اعتصاب غذای او در زندان ▪️اردوی کار: براساس گزارش ها، #بهاره_هدایت را در دفتر حراست دانشگاه کتک زده‌اند، با زور سوار ماشین کرده و به بازداشتگاه وزرا برده‌اند. سه روز اعتصاب غذای خشک کرده و حالا در اعتصاب غذای تر است و با مشکلات حاد معده و دستگاه گوارش در زندان قرچک و با افت فشار و تحلیل قوای جسمانی روبروست. ▪️بهاره هدایت را پلیس امنیت با استفاده از همدستی حراست دانشگاه روز 21 بهمن ربود.

  • پاسکاری آمار جانباختگان خیزش آبان بین نهادهای حاکمیتی برای فرار از اعلام ابعاد کشتار مردم

    پاسکاری آمار جانباختگان خیزش آبان بین نهادهای حاکمیتی برای فرار از اعلام ابعاد کشتار مردم ▪️اردوی کار: روحانی دیروز در مصاحبه مطبوعاتی خود عدم انتشار آمار جانباختگان خیزش آبان را با «صلاحدید پزشکی قانونی» مربوط دانسته و برای فرار از پاسخگویی مدعی شده بود که « آمار تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه دست پزشکی قانونی است و طبق صلاحدید خودشان منتشر می‌کنند». ▪️پزشکی قانونی امروز واکنش نشان داده و یادآور شده: «اعلام آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه برعهده دولت است» و «همه اطلاعات در اختیار شورای عالی امنیت ملی است.» ▪️در واقع ابعاد کشتار و جنایت چنان سهمگین است که جرات انتشار علنی آن را ندارند و به گردن هم می اندازند. می دانند که در شرایطی که زمین زیر پای نظام به لرزه آمده، انتشار آمار دروغ و جعلی می تواند خشم و نفرت و اعتراض مردم را بار دیگر شعله ور کند.