ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی و تامین اجتماعی بدهکار است

بدهی دولت به بانک مرکزی دو برابر شده و به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. تامین اجتماعی نیز بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

بدهی دولت جمهوری اسلامی به نظام بانکی بیش از ۳۲ درصد افزایش یافت. بدهکاری دولت تنها به نظام بانکی و سازمان تامین اجتماعی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

دولت ایران برای تامین کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض و بانک مرکزی هم اسکناس چاپ کرد. عکس: آرشیو

براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی که دوشنبه ۲۸ بهمن منتشر شد، بدهی دولت به نظام بانکی در ۹ ماه نخست سالجاری رشد ۳۲,۷ درصدی به ۳۵۸ هزار میلیارد تومان رسید.

این بدان معنا است که طی یکسال گذشته (از آذر ۱۳۹۷ تا آذر ۱۳۹۸) دولت ایران حداقل ۸۸ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی استقراض کرده است.

رقم بدهی دولت به بانک مرکزی در آذر امسال هم به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده که به معنای افزایش ۱۰۱ درصدی آن است.

افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و همچنین نظام بانکی، موجب رشد نقدینگی شده است، به گونه‌ای که بانک مرکزی ایران در این باره هشدار داده و میزان بدهی دولت و حجم نقدینگی را نگران کننده خوانده است. حجم نقدینگی ۲۲۶۳هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

برپایه این گزارش بدهی شرکت‌های و موسسات دولتی طی یکسال گذشته حدود سه هزار میلیارد تومان کاهش داشته و از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان تنزل کرده است.

دولت علاوه بر این بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نیز به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. به تازگی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های معوقه دولت به سازمان تامین اجتماعی خبر داده است.

دولت قرار است در بودجه سال آینده راهکاری برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی در نظر بگیرد. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، دولت با کسری بودجه شدید روبرو و ناچار به استقراض دوباره از بانک مرکزی و یا بانک‌های غیردولتی شود.

براساس گزارش موسسه‌های ناظر بر بازار انرژی، صادارات نفت ایران به کمتر از ۳۰۰ بشکه در روز رسیده است. این وضعیت سبب شده که میزان کسری بودجه پیش‌بینی شده افزایش یابد. پیش از این کسری بودجه ۸۰ هزار میلیارد تومانی در سالجاری پیش‌بینی شده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.