ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبدالله اعلام کرد که دولت خود را تشکیل می‌دهد

رئیس اجرایی افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتایج انتخابات را نپذیرفت و گفت پیروز انتخابات اوست و تیم ثبات و همگرایی او «دولت فراگیر» تشکیل می‌دهد.

در پی اعلام پیروزی محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان و رقیب اشرف غنی در انتخابات اعلام کرد که پیروز انتخابات اوست و تیم ثبات ‌و همگرایی «دولت فراگیر» را تشکیل می‌دهد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سه‌شنبه شب ۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه در برابر طرفداران خود به اعلام نتایج نهایی این انتخابات اعتراض کرد و آن را نپذیرفت و گفت دولت خود را تشکیل خواهد داد.

رئیس اجرایی افغانستان گفت: «ثبات و همگرایی بر اساس آرای شفاف و بیومتریک شده پیروز انتخابات است و ما پیروزی خود را اعلام می‌کنیم.»

عبدالله گفت گروه ثبات ‌و همگرایی که او رهبری آن را در دست دارد تمام تلاش‌های خود را کرد تا روند انتخابات مطابقت با قانون و شفاف به پیش برود اما «به ۳۰۰ هزار رأی مشکوک اعتبار داده شد و تصمیم‌هایی گرفته شد که مغایر با قانون بود».

عبدالله نتیجه‌ اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را «نتیجه دزدی انتخاباتی» و «خیانت علیه مردم» دانست و گفت کسانی در کمیسیون‌های انتخاباتی به یک روند ملی خیانت کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات گفت که پس از بررسی نهایی شکایت‌ها، محمد اشرف غنی با به‌دست آوردن ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رأی (۵۰,۶۴ درصد کل آرا)، پیروز انتخابات است و عبدالله عبدالله با کسب ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رأی معادل (۳۹,۵۲ درصد کل آرا) در جایگاه دوم قرار گرفته است.

عبدالله شامگاه سه‌شنبه افزود: «از ریشه و بنیاد این نتیجه را غیرقانونی می‌دانیم.»

عبدالله عبدالله در مورد چگونگی روند تشکیل «دولت فراگیر» خود چیزی نگفت.

فریدون خوزون، سخنگوی تیم ثبات و همگرایی نیز گفت: «کمیسیون انتخابات نتوانست استقلال خود را حفظ کرده و حاضر نشد که آراء تقلبی را از آراء پاک جدا کند و به همین دلیل ما آن را نمی‌پذیریم.»

در چهارمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان گلبدین حکمتیار با کسب ۷۰ هزار و ۲۴۳ رأی (۳,۸۵ درصد کل آرا)، سوم و رحمت‌الله نبیل با به‌دست آوردن ۱,۸۶ درصد کل آرا در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.