ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در ۹ ماه نخست امسال حوادث کار جان ۱۳۰۰ کارگر را گرفت

آمار کارگران فوت شده بر اثر حوادث کار در ۹ ماه نخست امسال دو برابر آمار سال ۱۳۹۷ است. آنها قربانی اصلی حوادث کار هستند. هر ماه مرگ ۵۵ کارگر ساختمانی ثبت می‌شود.

از آغاز  تا پایان فصل سوم امسال روزانه بیش از چهار کارگر بر اثر حوادث کار جان باختند. بیشترین حوادث کار منتهی به مرگ در بخش ساختمان رخ می‌دهد، جایی که اغلب کارگران بدون بیمه و قرارداد اشتغال دارند.

کارگران ساختمانی قربانیان اصلی حوادث کاری در ایران هستند. عکس: آرشیو

براساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، در طی ۹ ماه نخست امسال ۱۳۰۰ کارگر بر اثر حوادث کار در محل کار جان باختند که در مقایسه با آمار کلی سال گذشته رشد نزدیک به ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. در سال گذشته مرگ ۶۷۸ کارگر در اثر حوادث کاری گزارش شده بود.

سازمان پزشکی قانونی پیش از این شمار کارگران فوت شده بر اثر حوادث کار در نه ماه نخست امسال را ۱۳۶۳ تن گزارش کرده بود.

بر پایه گزارش ایرنا ۴۹۴ تن از کارگران فوت شده بر اثر حوادث کار در بخش ساختمان اشتغال داشتند که نشان می‌دهد ۳۸ درصد، بیشترین میزان حوادث کار، در این حوزه رخ می‌دهد. کارگران ساختمانی اغلب بدون برخورداری از بیمه و قرارداد کار به صورت روزمزد اشتغال دارند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها وعده کرده است طرح بیمه کارگران ساختمانی را اجرایی می‌کند. با این حال تنها ۹۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند و به گفته مقام‌های سازمان تامین اجتماعی «افراد با تمکن مالی بالا» بیشتر از این امکان استفاده کرده‌اند.

محمدحسن زدا، قائم مقام سازمان تامین اجتماعی ۱۷ بهمن امسال اذعان کرده بود: «با افرادی روبرو هستیم که شغل دیگری دارند اما با عنوان کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. تا کنون بسیاری از این افراد شناسایی شده‌اند و این روند ادامه دارد».

به گفته او قرار است مجلس قانون بیمه کارگران ساختمانی را بازنگری و اصلاح کند.

معدن‌ها جان می‌گیرند

براساس گزارش ایرانا ۳۵ درصد حوادث منجر به فوت در ۹ ماه نخست امسال در بخش صنعت رخ داده است. وزارت کار از انتشار آمار تفکیکی حوادث کار در بخش صنعت خودداری می‌کند اما گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی نشان می‌دهند که کارگران معدن و یا شاغل در کارگاه‌های کوچک قربانیان اصلی حوادث کار در بخش صنعت هستند.

تنها در فاصله مهر تا دی ماه امسال ۱۸ کارگر معدن در اثر حوادث کار جان باختند. ناامنی معادن و عدم رعایت اصول ایمنی و فنی در کارگاه‌ها و معادن علت اصلی حوادث کار این بخش به شمار می‌آید.

غلامحسین عشقی، کارشناس ایمنی و بهداشت کار ۳۰ دی امسال آمار حوادث کار در معادن را «غیر دقیق» دانسته و گفته بود: «سازوکاری برای کنترل و نظارت بر معادن کوچک وجود ندارد و پیمانکاران بدون کمترین کنترلی سخت‌ترین شرایط را بر کارگرانشان تحمیل می‌کنند… معادنی در کشور وجود دارند که پروانه بهره‌برداری ندارند. کارگران این معادن بیمه نیستند و حداقل‌های اداره کار در مورد آنها رعایت نمی‌شود. آمار مرگ ناشی از کار در این معادن را در دست نداریم و حتی گاهاً صدایشان به رسانه‌ها نیز نمی‌رسد».

ابطال آیین‌نامه الزام به مسئول ایمنی کارگاه‌ها

۲۷ درصد حوادث منجر به فوت در ۹ ماه نخست امسال هم در بخش خدمات (۱۲ درصد) و سایر که به صورت دقیق مشخص نشده منظور کدام بخش‌ها است (۱۵ درصد) رخ داده است.

براساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ ماه نخست امسال ۲۱ هزار و ۸۲۶ کارگر در اثر حوادث کار مجروح شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱,۱ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار کارگران فوت شده هم در مقایسه با مدت مشابه یک سال قبل ۸,۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. البته این آمار تنها به حوادث کاری که به سازمان پزشکی قانونی و وزارت کار گزارش شده و به ثبت رسیده مربوط است.

 در چنین شرایطی دیوان عدالت اداری رای به ابطال آیین‌نامه «الزام به به‌کارگیری مسئول ایمنی» داده است. این آیین‌نامه کارگاه‌های کمتر از ۲۵ کارگر را به داشتن مسئول ایمنی مکلف می‌کرد. حال اما با ابطال آن کارگاه‌ها از بازرسی‌های فصلی و موسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در امان خواهند ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.