ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از فعالان زیست‌‌محیطی زندانی : سپیده کاشانی هم شکنجه شده

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست از شکنجه‌ جنسی و جسمی و روحی در دوران بازداشت خبر داده بود. وکیل سپیده کاشانی، یک زندانی دیگر این پرونده هم به شکنجه‌های مشابه موکلش اشاره کرده است.

نیلوفر بیانی، از فعالان محیط زیست زندانی موسسه حیات وحش «میراث پارسیان» در نامه‌ها و دفاعیه‌اش از شکنجه‌ جنسی و جسمی و روحی در دوران بازداشت خبر داده بود. کاظم حسینی، وکیل حمیده (سپیده) کاشانی، یکی دیگر از زندانیان این پرونده نیز تلویحاً به شکنجه‌های مشابه موکلش اشاره کرده است.

نیلوفر بیانی (راست) و سپیده کاشانی (چپ)

کاظم حسینی چهارشنبه ۳۰ بهمن در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «انصاف‌نیوز» فاش کرد که نیلوفر بیانی پس از اشاره به «مواردی» از شکنجه در جلسه نخست از دادگاه در میان جلسه محاکمه بیرون برده شده «و ما هم دیگر ایشان را ندیدیم.»

او در مورد شکنجه سپیده کاشانی، موکلش در دوران بازداشت نیز چنین گفت:

«در مورد خانم سپیده کاشانی مواردی بود که ما طی لایحه‌ای تحویل دادگاه دادیم و همه‌ مواردی که ایشان اعتراض داشتند را اشاره کردیم. من در مورد خانم بیانی نمی‌توانم اظهار نظری کنم، اما موکل خودم، هم مکتوب آن موارد را به دادگاه ارائه داد و هم شفاهی آنها را بیان کرد و من هم به‌عنوان وکیل تمام اینها را مکتوب در لوایحی که تقدیم دادگاه کردم، ارائه دادم که برخی اتفاقات افتاده که اساس تحقیقات را به‌طور کامل زیر سوال می‌برد.»

سه‌شنبه ۲۹ بهمن پس از آنکه سخنگوی قوه قضاییه حکم فعالان محیط زیست را که از دو سال قبل دستگیر شده بودند، اعلام کرد، وب‌سایت «بی‌بی‌سی فارسی» بخش‌هایی از نامه‌ها و دفاعیه نهایی نیلوفر بیانی، متهم ردیف دوم این پرونده را فاش کرد.

بیانی در این نوشته‌ها از آزار جنسی و روحی بازجویان در هنگام بازداشتش پرده برداشته و نوشته بود که بازجویان اطلاعات سپاه در حدود ۱۲۰۰ ساعت بازجویی به منظور گرفتن اعتراف اجباری و ساختگی برای گرفتن اعترافات ساختگی، او را تحت «شدیدترین شکنجه های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی» قرار داده‌اند.

بیانی در جریان این شکنجه‌ها به تزریق آمپول هوا و مرگ تهدید شده، وادار به همراهی کردن با فانتزی‌های جنسی مردان بازجوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده، و از تهدید به تجاوز جنسی هم بر امان نبوده است.

اوایل بهمن ۹۶ فعالان محیط زیست موسسه میراث پارسیان – هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی- بازداشت شدند. کمی بعد عبدالرضا کوهپایه نیز به جمع آنها افزوده شد. این فعالان محیط زیست در زمینه حفظ حیات وحش ایران مشغول کار بودند.

دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگ شدند. هنوز گزارش دقیقی از مرگ او منتشر نشده است.

دیگر دستگیرشدگان علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی و سازمان حفاظت از محیط زیست، به جاسوسی و افساد فی‌الارض متهم شدند. فعالان محیط زیست را مأموران اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت کرده بودند.

هرچند افساد فی الارض از اتهام‌ها خارج شد، جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم ایالات متحده و تبانی به قصد ضربه‌زدن کشور باقی ماند. نیلوفر بیانی به ۱۰ سال زندان و «رد مال» محکوم شده است. سپیده کاشانی نیز به به ۶ سال حبس محکوم شد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، جرم انتسابی به این فعال محیط زیست را «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» اعلام کرد. بیانی اما در نوشته‌هایش فاش کرد که برای اعتراف اجباری تحت شکنجه و آزار جنسی و جسمی و روحی قرار داشته و حکم صادر شده بر مبنای آن اعتراف‌های اجباری است.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.