ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت می‌کنند»

جمعه ۲۵ بهمن الهام زارع‌نژاد، مقابل تالار وحدت تهران پرفورمنس‌آرتی با عنوان «آداجیوی ۷۵۲» را به یاد ۱۷۶ قربانی سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند سپاه اجرا کرد. این کار به روجا آزادیان، خواننده گروه‌ کر تهران و دیگر قربانیان #پرواز۷۵۲ تقدیم شده است.

جمعه ۲۵ بهمن الهام زارع‌نژاد، مقابل تالار وحدت تهران اجراگری هنری‌ای (پرفورمنس‌آرت) با عنوان «آداجیوی ۷۵۲» را به یاد ۱۷۶ قربانی سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند سپاه عرضه کرد.

الهام زارع‌نژاد، طراح و اجراکننده‌ پرفورمنس، کارش را سال‌ها پیش همراه با پرفورمنس‌های میدانی و اجراهای مختلف موسیقی شروع کرده است. ویدئوی زیر با عکس‌ها و فیلم‌هایی از سمیه گروسی، سهراب احمدی، سجاد باقری، کوشا موسوی، حسین فرخزاده، محدثه گلچین عارفی و توسط پرهام مهرآبادی تهیه شده است. آداجیو یکی از تمپوهای موسیقی است که ریتمی آهسته و سنگین دارد.



الهام زارع‌نژاد همراه با ویدیو اجرا پرفورمنس «آداجیوی ۷۵۲» متن زیر را منتشر کرده است:

تقدیم به روجا آزادیان که در یک پرواز صدایش در آسمان خاموش شد...

«تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت می‌کنند.»

جمعه: مورخ بیست‌ و پنجم بهمن‌ماه نود و هشت ساعت شانزده‌ عصر، همزمان اما در وجهِ دیگری با برگزاری سی‌و‌پنجمین‌جشنواره‌موسیقی‌فجر، در بخشِ خارج از همه‌ی مسابقات، برای دومین سال، مقابلِ تالار وحدت، یعنی در خیابان ایستادم و با رعایتِ کاملِ موازین اخلاقی و قانونی در زیرِ شعارِ سفیدِ شهرداری که نوشته است: «تهران شهری برای همه» پرفورمنس آرت آداجیوی ۷۵۲ را به یادِ آن پروازِ همیشگی اجرا کردم.

این اجرا پیشکش بود به روجا، خواننده‌ی گروه‌ کُرِ تهران و دیگر مسافرانِ‌ هواپیمای‌ مسافربری‌ اوکراین، که با یک خطای انسانی آسمانی شدند.

اجرای قطعه‌ی صد و هفتاد و شش/دوم را با پاهایم روی زمین کوبیدم، تا زمین یادش بماند که چه عزیزانی را به او می‌سپاریم تا بعد ما را با لاله‌های سرخ و رویش گیاهانِ نو در بهارش سر سبز‌ کند و بذرِ امیدمان را جوانه زند.

جمعه همچون سال گذشته، خیابان از آنِ من شد. با آسمان و ابرها و آن بادِ تندی که گرچه می‌وزید تا شمع‌ها شعله نگیرند، اما در انتها، سر فرود آورد تا شمع شعله‌ور شود و آتشِ نامِ آن‌ها به دست‌های من گرما بخشند، به دست‌های دوستان و همراهانی که مرا ارج‌ نهادند و کنارم حضور داشتند تا بگرییم، بخوانیم و به غربت و تنهاییِ همیشگی‌مان فکر کنیم، اما ادامه‌ دهیم و با هم ما باشیم...

ما جمعه فقط شانزده نفر بودیم! اما بودیم! کنارِ هم. نه فقط هشتگی سیاه و ناکارآمد بر دایره‌ی پروفایل‌های مجازی و یا شعار دهندگان مجازی که صبح زنده‌باد گویند و شب‌ها مرده‌باد.

جمعه برای هم‌دردی با دل‌های بازماندگانی که در سوگ نشسته‌اند، صدوهفتادوشش نفر شدیم بر شهرمان تهران.

این ویدیو را پرهام مهرآبادی تهیه‌ کرد، تا بلکه بتوانیم به قلب‌های عزادار بگوییم: «غمِ بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کن» در:

تهران، بهمنی که باد می‌وزید...

نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران ۱۸ دی امسال هواپیما مسافربری متعلق به شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین را تنها چند دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه تهران با شلیک موشک سرنگون کرد و ۱۷۶ سرنشین آن را که به قتل رساند. سپاه پاسداران به صورت رسمی مسئولیت این اقدام را پذیرفت اما آن را «سهوی» دانست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.