ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لرستان در انتظار سیل

پیش‌بینی شده که بارش‌های سیل‌آسیا دو برابر فرودین ۹۸ خواهد بود. حوزه رودخانه‌های کشکان و سرشاخه‌های آن و همچنین تیره دورود باید تخلیه شوند.  

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که در مدت کوتاهی در فاصله بین دوشنبه تا چهارشنبه (۵ تا ۷ اسفند) در استان لرستان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیمتر باران می‌بارد. این میزان بارندگی را دبی رودخانه‌ها نمی‌توانند تحمل کنند. کوهدشت، پلدختر، خرم‌آباد و بروجرد در معرض سیل قرار دارند.

لرستان در انتظار سیل

در فرودین سال جاری دو موج بارندگی‌های سیل‌آسا سبب جاری شدن سیل در استان لرستان و رانش زمین شد. از ۵ تا ۱۳ فروردین مناطقی از شهرهای پلدختر، معمولان و خرم‌آباد زیر آب رفتند و مردم خسارت‌های زیادی را متحمل شدند. در آن زمان در پلدختر بیشترین میزان بارندگی با ۱۰۸ میلیمتر ثبت شد. اکنون یک بار دیگر سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که ممکن است به میزان دو برابر فروردین ۹۸ در مناطقی از استان لرستان بارندگی سیل‌آسیا اتفاق بیفتد. لرستان در انتظار سیل در وضعیت هشدار قرار دارد.

رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان دوشنبه ۵ اسفند در حاشیه جلسه مدیریت بحران در جمع خبرنگاران گفت:

«بر اساس اخطاریه شماره ۲۳ اداره کل هواشناسی از غروب روز دوشنبه تا ظهر چهارشنبه یک سامانه بارشی قوی وارد لرستان می‌شود و تمام نقاط استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سامانه بارشی به‌طور متوسط، بارش‌هایی بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلیمتر و در برخی نقاط استان به ‌صورت نقطه‌ای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر ریزش به دنبال خواهد داشت.»

به گفته این مقام مسئول پیش‌بینی می‌شود که دبی رودخانه‌ها این میزان بارندگی را تحمل نکند و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۶ و ۷ اسفند در لرستان، به ویژه در روستاها و شهرهایی که در حوزه رودخانه‌های کشکان و سرشاخه‌های آن و همچنین تیره دورود قرار دارند سیل جاری شود.

میرزایی در ادامه مصاحبه خود در جمع خبرنگاران، به ساکنان این مناطق هشدار داد که خانه‌های خود را ترک کنند. به گفته این مقام مسئول:

«شهرهای پل‌دختر، معمولان، دوره چگنی، دورود، خرم‌آباد و کلیه روستاهای واقع در مسیر رودخانه کشکان و تیره دورود که در معرض تهدید سیلاب قرار دارند، لازم است در اسرع وقت منازل خود را تخلیه و اموال خود را به مناطق امن‌تری انتقال دهند و پس از فروکش کردن سیلاب و رفع مشکل و عادی شدن اوضاع به خانه‌های خود برگردند.»

با توجه به توافق مدل های پیش بینی، سامانه بارشی که فردا از غرب کشور وارد می شود، بارش زیادی به همراه خواهد داشت.\nاحتمال وقوع آب گرفتگی، طغیان رودخانه ها و #سیل در لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان، کرمانشاه و کردستان بالاست. pic.twitter.com/0TVtVuX7eh\n— Kaveh Madani | کاوه مدنی (@KavehMadani) February 23, 2020

در همان حال حسن رضائیان، فرماندار پلدختر در جمع خبرنگاران گفت برخی اهالی این شهرستان که در معرض خطر سیل قرار دارند، منازل خود را تخلیه کرده‌اند.

این مقام مسئول ادعا کرد که امکاناتی برای اسکان اضطراری ساکنان لرستان، آذوقه و سایر موارد ضروری تامین شده و اقداماتی هم برای تأمین آب آشامیدنی و سوخت نیز اقدامات انجام شده است.

— امیر امیدنژاد (@AmirOmidnejad) February 23, 2020

>

بعد از سیل ویرانگر فروردین ۹۸ قرار بود رودخانه کشکان لایروبی و یک دیواره ساحلی احداث شود. فقط بخشی از کشکان لایروبی شد و دیوار ساحلی نیز همچنان در دست احداث است که سیل دوم قرار است از راه برسد.

بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان صبح دوشنبه در جلسه مدیریت بحران استان لرستان اعلام کرد که سامانه بارشی قوی عصر دوشنبه از غرب و جنوب غرب وارد ایران می‌شود. به گفته این مقام مسئول پیش‌بینی شده است که در شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و خرم‌آباد و بخش پاپی بارندگی‌ها شدیدتر باشد.  دبی رودخانه‌های پلدختر و خرم‌آباد هم افزایش می‌یابد. رودخانه کشکان فقط ظرفیت عبور ۲۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه را دارد. به گفته رضا میرزایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تجهیزاتی که برای احداث دیوار ساحلی در بستر رودخانه مشکان قرار دارد، دبی رودخانه را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.