ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا به افغانستان، عراق، کویت، عمان و بحرین راه یافت

مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، عراق، عمان، کویت و بحرین تأیید شد. بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این کشورها به ایران سفر کرده بودند.

مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، عراق، کویت، عمان و بحرین دوشنبه ۵ اسفند ثبت شد. بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این کشورها به ایران سفر کرده بودند. پیش از این اسرائیل و لبنان نیز موارد مشکوک به ویروس جدید کرونا را گزارش داده بودند. خاورمیانه در معرض خطری جدی است.

شیوع کرونا - فرودگاه بین‌المللی نجف و تست حرارتی بدن مسافران ورودی از ایران The body temperature of an Iraqi child returning from Iran is measured upon her arrival at the Najaf International Airport on February 21, 2020, after Iran announced cases of coronavirus infections in the Islamic republic. (Photo by Haidar HAMDANI / AFP)

شیوع کرونا - فرودگاه بین‌المللی نجف و تست حرارتی بدن مسافران ورودی از ایران/ عکس از Haidar HAMDANI / AFP

گرچه تعداد قربانیان در ایران به خصوص در شهر قم محل اولیه شیوع بیماری افزایش چشمگیر داشته است، مسئولان کشور با قرنطینه این شهر و سایر شهرهای درگیر با ویروس کرونا (COVID-19) مخالفت کرده اند.

 ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت جمهوری اسلامی دوشنبه پنجم اسفند در نشست خبری مشترک با علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره امکان قرنطینه شهرها، به ویژه قم، مرکز شیوع کرونا در ایران گفت: «ما به هیچ وجه با قرنطینه موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول است، برای طاعون و وبا. چینی‌ها هم از قرنطینه‌ای که انجام دادند، راضی نیستند.»

اما همسایگان ایران راه‌های زمینی و هوایی به این کشور را بستند. با این وجود، معدودی از شهروندان و مسافران کشورهای منطقه در خاک ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

با اعلام موارد ابتلا در عراق، بحرین و کویت، هشت کشور در خاورمیانه درگیر این بیماری شده اند. پیش از این امارات، لبنان، اسرائیل، و مصر نیز مواردی از مبتلایان به کرونا را شناسایی کرده بودند.

دو مورد ابتلا در عمان

تلویزیون دولتی عمان دوشنبه ۵ اسفند اعلام کرد که دو مورد ابتلا به این ویروس شناسایی شده اند.

این دو بیمار از ایران به عمان بازگشته بودند.

مسقط تمام پروازها با ایران را قطع کرد.

اولین مورد ابتلا به کرونا در عراق

وزارت بهداشت عراق دوشنبه ۵ اسفند اعلام کرد که در شهر زیارتی نجف یک طلبه ایرانی مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.

این وزارت خانه اعلام کرد که این فرد ایرانی پیش از بستن مرزها و ممنوعیت ورود غیرعراقی‌ها از خاک ایران وارد این کشور شده است.

در بیانیه وزارت بهداشت عراق آمده است: «نتیجه آزمایش انجام شده بر روی یک طلبه شهروند ایران که پیش از بسته شدن راه‌ها وارد کشور شده است آشکار می‌کند که او مبتلا به ویروس کرونا است.»

اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در کویت و بحرین

کویت که روز شنبه گذشته ۷۰۰ نفر را از شهر مشهد تخلیه کرده بود، دوشنبه ۵ اسفند اعلام کرد که سه نفر از این تعداد به ویروس کرونا مبتلا بوده اند.

وزارت بهداشت کویت اعلام کرد که یک مرد کویتی ۵۳ ساله، یک مرد سعودی ۶۱ ساله، و یک جوان ۲۱ ساله با ملیت نامعلوم مبتلا به کرونا بوده اند.

وزرات بهداشت بحرین نیز امروز اعلام کرد که یک فرد بحرینی که از ایران آمده بود مبتلا به کرونا بوده و «همه اقدامات لازم در خصوص افرادی که با این بیمار در تماس بوده اند انجام شده است.»

اولین مورد در افغانستان

وزیر بهداشت افغانستان دوشنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) در یک نشست خبر اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را تایید کرد. فیروز الدین فیروز گفت که روز گذشته سه مورد مشکوک در ولایت هرات مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص یک تن از آنها به ویروس کرونا مبتلا شده، اما نتیجه آزمایش دو نفر دیگر منفی بوده است.

مسئولان بهداشتی کابل پیش از این گفته بودند که این سه شهروندانی سالخورده بوده اند که از شهر قم ایران به هرات بازگشته اند.

وزیر بهداشت افغانستان به مردم این کشور اطمینان داد که شناسایی فرد مبتلا به کرونا به موقع صورت گرفته و این فرد در یک مرکز درمانی در شرایط قرنطینه نگهداری می‌شود.

فیروزالدین فیروز همزمان با اعلام اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در هرات، در این ولایت وضعیت اضطراری اعلام کرد و از شرکت‌های حمل و نقل زمینی و هوایی خواست تا اطلاع ثانوی از رفت و آمد به آنجا خودداری کنند.

همزمان با خبر اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، سفارت ایران در کابل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بخش کنسولی سفارت برای «رعایت نکات بهداشتی در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا» ارائه خدمات به مراجعین را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

هرچند افغانستان در مرز با ایران مسافران را برای کرونا چک می‌کند، بخشی از سفرها بین این دو کشور از طریق مسیرهای غیررسمی و خارج از حیطه نظارتی مقام‌های مسئول صورت می‌گیرد.

آخرین وضعیت کرونا در ایران

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، ابتلای ۶۱ نفر به ویروس کرونا تأیید شده است و تا کنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

همزمان با اعلامیه‌های غیرشفاف مسئولان ایران در خصوص میزان شیوع بیماری کرونا، گزارش‌های تأییدنشده پزشکان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و از شیوع کرونا، بیش از آنچه رسماً اعلام شده است، در شهرهای مختلف ایران خبر می‌دهند.

راستی‌آزمایی این گزارش‌ها مستقلاْ ممکن نیست.

خاورمیانه با این وضعیت جدید در معرض خطر قرار گرفته است. دوم اسفند وزارت بهداشت لبنان نخستین مورد تأییدشده از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را تأیید کرد. بنا به گزارش رسانه‌های لبنان، فرد مبتلا از ایران به لبنان بازگشته بود و اکنون در بیمارستان دانشگاه رفیق حریری در قرنطینه قرار دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    شیرین عبادی: باید علیه مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان به دلیل متوقف نشدن پروازها به چین، انتقال ویروس کرونا و به خطر افتادن جان مردم ایران، کیفرخواست صادر شود. ماهان‌ایر تأیید کرده که پس از مصوبه هیئت دولت مبنی بر ممنوعیت پرواز به چین که خبر آن را سعید نمکی، وزیر بهداشت،، ۱۱ بهمن اعلام کرد، ۹ پرواز باری و مسافربری به شهرهای مختلف چین داشته است!!. شرکت ماهان می‌گوید در فاصله ۱۲ تا ۱۶ بهمن هم چهار پرواز به مقصد شهرهای پکن، شانگهای، گوانگجو و شنزن داشته که همه "بر اساس مصوبه هیئت دولت و مجوز سازمان هواپیمایی کشوری" انجام شده است!!. خانم عبادی به گزارش "سامانه اخبار و اطلاعات دانشگاهی (ساعد نیوز)" استناد کرده و به نقل از آن نوشت: «دها طلبه چینی! و پاکستانی در حوزه علمیه قم تحصیل طلبگی می‌کنند که رفت‌و‌آمد آنها به کشورهایشان می‌تواند به خوبی زمینه‌ساز انتقال و شیوع کرونا به قم باشد.» ویروس کرونا تا کنون توسط مسافران از ایران به چند کشور از جمله لبنان، کویت، بحرین و کانادا نیز منتقل شده است!!.

  • Faryad

    نماینده قم گفت که وضعیت قم بحرانی‌تر از این صحبت‌هایی است که مسئولان بهداشتی مطرح می‌کنند و تاکنون 50 نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. احمد امیرآبادی فراهانی در حاشیه جسله علنی امروز دوشنبه 24 فوریه مجلس گفت: «قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است». وی با بیان اینکه عملکرد دولت برای مواجهه با ویروس کرونا صفر است، بیان کرد: «در حال حاضر پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند و با ترس و دلهره به بیماران رسیدگی می‌کنند». وی افزود: «مشکلات فراوانی برای پرستاران با وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد، همچنین قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است». وی با بیان اینکه متاسفانه دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی کند، ادامه داد: درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است!!. روزانه 10 نفر در قم از بین می‌روند، تا دیشب حدود 50 نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است. : «متاسفانه سه هفته است کرونا به قم آمده و این موضوع دیر اعلام شده است!!».

  • sattar beheshti

    مصایب حکومت جعل و دروغ و تکذیب و سرکوب بالا میگیرد: - پس از رد صلاحیت ۷۰ نماینده موجود ؛ مجلس نخودی با اکثریت آرا با کلیات لایحه بودجه سال 99 مخالفت کرد!. - نماینده اصولگرای قم راکه میخواست راجع به وضعیت فاجعه آور مدیریت جهانی ویروس کرونا صحبت کند ؛ به مجلس راه نمیدادند! ولی وی با دعوا وارد شد .

  • ایرانی کشی به روش جمهوری اسلامی ‎

    همین الان پرواز ایرباس شرکت هواپیمایی ‎#ماهان‌ متعلق به سپاه پاسداران از شانگهای ‎#چین به مقصد ‎#تهران ایرانی کشی به روش جمهوری اسلامی ‎

  • ⁧ ویروس کرونا⁩ ایران با نسخه چینی متفاوت است

    فوری چین تمامی پروازهای ایران و شرکت هواپیمایی ماهان را لغو کرد. یکی از کارشناسان صبح امروز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت : ⁧ ویروس کرونا⁩ ایران با نسخه چینی متفاوت است و نسبت به آن جهش یافته و تقویت شده است!

  • حماقت یا برنامه‌ی عامدانه برای تکثیر #کرونا

    حماقت یا برنامه‌ی عامدانه برای تکثیر #کرونا پایگاه خبری عصر جنوب ضمن انتشار این تصویر گزارش کرده است که امروز چندین کاروان راهیان نور از قم به خرمشهر آمده‌ و موجب نگران شدید ساکنین این شهر از شیوع بیماری شده‌اند.

  • دو پیام شهروندی در باره «مشهد» و «کرونا»

    دو پیام شهروندی در باره «مشهد» و «کرونا» ▪️فاطمه: یارو از مشهد رفته بندر مثبته، از مشهد رفته کویت مثبته. اما تو خود مشهد میگن ما نمونه مثبت نداریم. اینست قدرت امام رضا @61fateme ▪️سحر: یه عمر به ملت گفتن مریض شدین دخیل ببندین امام رضا شفا میده، حالا چطور بگن امام رضا از پس شهر خودشم برنمیاد... اصلا مگه میشه کلان شهر زیارتی با اینهمه مسافر و زائر مبتلا نداشته باشه @MpnSahar

  • ناظران #WHO فردا به ایران می‌آیند

    ناظران #WHO فردا به ایران می‌آیند ▪️مدیر اجرایی سازمان جهانی بهداشت: تیم ناظران سازمان بهداشت جهانی فردا صبح در ایران خواهند بود تا وضعیت را بررسی کنند ▪️میکائیل. ج. رایان گفته: «تیم‌های ناظر ما به همه کشورها سر می‌زنند تا مطمئن شوند که کشورها امکانات و ملزومات لازم برای مقابله با شیوع #كرونا را دارند»

  • سیروس

    ببینید اولین مقصردر اپیدمی کرونا کشوری است که آن را احتمالا ایجاد کرده و الان سرگرم متلاشی شدن اقتصاد جهانی و بیرون رفتن رقباست.و با خونسردی فقط نظاره گر است . موضوع بعد کتمان و مخفی نگاه داشتن این بیماری و سرعت امتشار آن بدلیل جلوگیری از ضرر اقتصادی توسط چین است .که باعث انتشار سریع آن در اسیا و اروپا شد و تبعات آن را بزودی اروپاییها درک می کنند اگر اقدام مهم و سریعی از جانب اروپا صورت نگیرد کل اقتصاد جهان دچار رکود خواهد شد.و انسانهای زیادی ازبین خواهند رفت.

  • حقیقتگو

    بدون هیچ شک وشبهی آنهم براثر چگونگی سرایت ویروس کرونا حتی به شهروندان کویتی و پاکستانی وافغانستانی وغیره که همگی بعد از خروج ازایران ومراجعت به کشورهایشان علایم ویروس کرونا درانها مشاهده و تعدای هم فوت کرده اند دال ماهیت زوار بودن آنها درایران وحضور داشتن درحرم قم دارد واین افراد گردشگران معمولی درایران نبوده اند که برای تفریح کردن و دیدن اثار تاریخی ایران به ایران آمده باشند ..درحقیقت محض این افراد ویروس کرونا زده تمامی مریدان اسلامی بوده اند که با دعوت و پرداخت هزینه آنها برای مدت زمانی که درایران بسیر می برند وضمیمه آنهم زیارت حرم قم و مشهد و دلبستگی آنها به حکومت آخوندی بوده است و به همین دلیل این افراد با حضوردرحرم قم و استفاده ازمهرو تسبیحی های آلوده به ویروس وهمچنین بوسیدن ولمس کردن جدار اتاقگاقت های ضریح درحرم قم به ویروس کرونا مبتلا شده اند ...حالا چرا حکومتگران ترسو و تمام بی وجدان این کشورها که دلیل اصلی را بدرستی میدانند مهرسکوت برلبان شان میزنند زیراکه ازطرف حکومت آخوندی و اقدامات خصاانه وتروریستی حکومت اخوندی می ترسند!!!!

  • جمهوری اسلامی طاعون سخت مشغول صادرات بود که صادراتش متوقف شد.

    جمهوری اسلامی طاعون سخت مشغول صادرات بود که صادراتش متوقف شد.