ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"آتشکده آذربغ در حال تخريب است"

<p>آتشکده آذربغ واقع در استان کرمان که دچار &quot;آسيب&zwnj;ديدگی&quot; شده، در حال تخريب است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، اين آتشکده در جاده شهرستان انار به شهرستان شهربابک و در روستای خالی از سکنه &quot;کهتو کرها&quot; &zwnj;قرار دارد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>محمد&zwnj;رضا نسب عبداللهی، روزنامه&zwnj;نگار در اين&zwnj;باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: &quot;از آتشکده آذربغ تنها ويرانه&zwnj;ای به جا مانده به&zwnj;طوری&zwnj;که اين آتشکده به حال خود رها شده و در معرض تخريب کامل قرار گرفته است.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>به&zwnj;گفته &zwnj;وی، &quot;در روستای کهتوکرها و در نزديکی اين آتشکده قلعه&zwnj;ای تاريخی وجود داشت که در حال&zwnj; حاضر ديگر اثری از آن ديده نمی&zwnj;شود.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote> <p>آتشکده آذربغ در دوران پيدايش زرتشت و پادشاهان کيامنشی وجود داشته که پس از تخريب آن به دست اسکندر مقدونی، بابک پسر ساسان مرائی خوری ۱۴ سال زير نظر اشکانيان اين بنا را بازسازی می&lrm;کند</p> </blockquote> <p>يکی از کارشناسان ميراث&zwnj; فرهنگی شهرستان شهر بابک نيز که نامش اعلام نشده، گفته است: &quot;امسال در اعتبارات استانی حفاظت از آتشکده لحاظ شده و قرار است با توجه به ميزان اعتباراتی که وجود دارد استحکام بخشی انجام شود. اين &zwnj;در حالی است که تخريب&zwnj;های آتشکده متعلق به سال&zwnj;های گذشته است.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>آتشکده آذربغ در دوران پيدايش زرتشت و پادشاهان کيامنشی وجود داشته که پس از تخريب آن به دست اسکندر مقدونی، بابک پسر ساسان مرائی خوری ۱۴ سال زير نظر اشکانيان اين بنا را بازسازی می&lrm;کند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در شرق اين آتشکده و در رودخانه کنگ روستايی به نام&nbsp; آذربغ وجود دارد که امروزه به آذرباغ مشهور است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>بر پايه اين گزارش &quot;در دوران آخرين پادشاه صفويه که افغان&zwnj;ها به سرکردگی محمود افغان به ايران حمله کردند و پس از هفت سال فرمانروايی در ايران وقتی که نيروهای افغانی می&zwnj;خواستند از شهر بابک خارج شوند جنگی سخت ميان نيروهای افغان با سلحشوران شهر بابک در می&zwnj;گيرد که دامنه آن جنگ تا دهکده خور ادامه پيدا می&zwnj;کند و بيشتر نيروهای افغانی در سرزمين شهر بابک کشته می&zwnj;شوند و دژ بهنوييه تخريب و آتشکده آذربغ به توپ بسته می&zwnj;شود.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>خبرگزاری ميراث فرهنگی نوشته است: &quot;در اين ميان فرمانروای وقت شهر بابک به نام ميرقطب&zwnj;الدين حيدر که گويی از سادات برگزيده کارمانيان بوده با پسرانش کشته و در محلی که آتشکده وجود دارد مدفون می&zwnj;شوند. سنگ&zwnj;های شکسته شده مزار سادات در مسجد کهتوکرها گواه اين حادثه تاريخی است.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

آتشکده آذربغ واقع در استان کرمان که دچار "آسيب‌ديدگی" شده، در حال تخريب است.

به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، اين آتشکده در جاده شهرستان انار به شهرستان شهربابک و در روستای خالی از سکنه "کهتو کرها" ‌قرار دارد.

محمد‌رضا نسب عبداللهی، روزنامه‌نگار در اين‌باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: "از آتشکده آذربغ تنها ويرانه‌ای به جا مانده به‌طوری‌که اين آتشکده به حال خود رها شده و در معرض تخريب کامل قرار گرفته است."

به‌گفته ‌وی، "در روستای کهتوکرها و در نزديکی اين آتشکده قلعه‌ای تاريخی وجود داشت که در حال‌ حاضر ديگر اثری از آن ديده نمی‌شود."

آتشکده آذربغ در دوران پيدايش زرتشت و پادشاهان کيامنشی وجود داشته که پس از تخريب آن به دست اسکندر مقدونی، بابک پسر ساسان مرائی خوری ۱۴ سال زير نظر اشکانيان اين بنا را بازسازی می‎کند

يکی از کارشناسان ميراث‌ فرهنگی شهرستان شهر بابک نيز که نامش اعلام نشده، گفته است: "امسال در اعتبارات استانی حفاظت از آتشکده لحاظ شده و قرار است با توجه به ميزان اعتباراتی که وجود دارد استحکام بخشی انجام شود. اين ‌در حالی است که تخريب‌های آتشکده متعلق به سال‌های گذشته است."

آتشکده آذربغ در دوران پيدايش زرتشت و پادشاهان کيامنشی وجود داشته که پس از تخريب آن به دست اسکندر مقدونی، بابک پسر ساسان مرائی خوری ۱۴ سال زير نظر اشکانيان اين بنا را بازسازی می‎کند.

در شرق اين آتشکده و در رودخانه کنگ روستايی به نام  آذربغ وجود دارد که امروزه به آذرباغ مشهور است.

بر پايه اين گزارش "در دوران آخرين پادشاه صفويه که افغان‌ها به سرکردگی محمود افغان به ايران حمله کردند و پس از هفت سال فرمانروايی در ايران وقتی که نيروهای افغانی می‌خواستند از شهر بابک خارج شوند جنگی سخت ميان نيروهای افغان با سلحشوران شهر بابک در می‌گيرد که دامنه آن جنگ تا دهکده خور ادامه پيدا می‌کند و بيشتر نيروهای افغانی در سرزمين شهر بابک کشته می‌شوند و دژ بهنوييه تخريب و آتشکده آذربغ به توپ بسته می‌شود."

خبرگزاری ميراث فرهنگی نوشته است: "در اين ميان فرمانروای وقت شهر بابک به نام ميرقطب‌الدين حيدر که گويی از سادات برگزيده کارمانيان بوده با پسرانش کشته و در محلی که آتشکده وجود دارد مدفون می‌شوند. سنگ‌های شکسته شده مزار سادات در مسجد کهتوکرها گواه اين حادثه تاريخی است."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.