ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● نمای نزدیک

آیا مشکل با سمپاشی حل می‌شود؟

س. اقبال – قم مرکز صدور ویروس کرونا به دیگر شهرهای ایران و کشورهای همسایه تبدیل شده است، و مرکز قم حرم آن است. حرم را ضدعفونی می‌کنند. اما این کافی نیست. حرم هم باید ماسک بزند، یعنی در آن باید بسته باشد تا مشکل حل شود.

روزی و روزگاری قرار بر آن بود که از قم اسلام ناب محمدی به سرتاسر جهان صادر گردد اما اکنون صادرات آن به جای اسلام، به انتقال ویروس کرونا محدود باقی مانده است. اینک مدیران خودخوانده‌ی جمهوری اسلامی، مدارس شهر قم را تعطیل کرده‌اند تا به ظاهر از شیوع ویروس در پهنه‌ی شهر قم و فضای بیرون از آن جلوگیری کنند.

اما گروهی از قمی‌ها راهی شهرهای شمالی کشور می‌شوند. همراه با چنین تصمیم نابخردانه‌ای است که این بار شمالی‌ها در چالش با قمی‌ها قرار می‌گیرند. چون مراکز تجاری و خرید عمومی را بر روی قمی‌ها می‌بندند تا شاید از ویروس کرونا در امان بمانند. شمالی‌ها مسافران قمی را از شماره‌ پلاک خودرو شناسایی می‌کنند.

 از سویی رسانه‌های دولتی هیچ‌گونه آموزشی را برای مردم لازم نمی‌بینند. چون کسی به مردم یاد نداده است که تعطیلی مراکز آموزشی را برای آن لازم دیده‌اند تا همگی از تیررس ویروس کرونا در امان بمانند. چنانکه گروهی از شهروندان قمی تعطیلی را فرجه‌ای مناسب برای سفر به سایر شهرها یافته‌اند. به طبع همراه با چنین رفتاری تصمیم‌های دولت هم جنبه‌ی نمایشی و تبلیغی به خود می‌گیرد. چون مدیران جمهوری اسلامی آموزش‌های شهری و شهروندی مردم را جایی به حساب نمی‌آورند و نادانی و جهالت توده‌های عادی مردم را پشتوانه‌ای محکم و مناسب برای دوام و بقای حکومت خود می‌بینند.

قم: حرم را ضدعفونی می‌کنند. اما این کافی نیست. حرم هم باید ماسک بزند، یعنی در آن باید بسته باشد تا مشکل حل شود. (Photo by MEHDI MARIZAD / FARS NEWS AGENCY / AFP)

حکومت خرافه

 دولت و نیروهای وابسته به دولت به جای آموزش‌های شهری، آموزه‌های خرافی را بین عوام‌الناس دامن می‌زنند. چنانکه مراجع دولتی فرصت را غنیمت شمرده‌اند و چنان تبلیغ می‌کنند که مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا دعای "حدیث کسا" بخوانند. عده‌ای از این مراجع هم خواندن دعای عاشورا را برای دفع هر بیماری و مرضی کارساز یافته‌اند. ولی معلوم نیست چرا کرونا علی‌رغم این همه دعاهایی که از فضای حوزه‌های قم به آسمان فرستاده می‌شود، باز هم در پهنه‌ی همین شهر لانه کرده است؟

 امام جمعه‌ی قم هم شیوع کرونا را به پای "امریکای جنایتکار" می‌نویسد. او مدعی است که امریکای جنایتکار می‌خواهد همراه با انتقال این ویروس اسلام را به زانو در بیاورد، اما طرفداران حکومت این بار هم به اتکای اسلام امریکا را شکست خواهند داد. با این همه او هم باطل‌السحر حقه‌های امریکا را در همان اوراد و دعاهایی می‌جوید که مراجع دولتی به کار بردن آن‌ها را برای همگان واجب دانسته‌اند. بی‌دلیل نیست که کسی را یارای آن نیست تا از تعطیلی حرم معصومه و مجموعه‌ی زیارتی جمکران سخن بگوید. چون به گمان حکومت این اماکن باید باز بمانند تا بنا به توصیه‌ی مراجع، پروژه‌ی دعا کردن و دعا خواندن عوام‌الناس را به پیش ببرند.

 از همین اماکن زیارتی است که گروه‌های پرشماری از زایران، ویروس کرونا را برای همشهریان خود تا فراسوی مرزهای ایران هم سوغات برده‌اند. آلودگی قم نه تنها به تمامی شهرهای ایران راه یافته است بل‌که گروهایی از زایران و مسافران، آن را به همه‌ی کشورهای همسایه‌ی ایران رسانده‌اند. این گروه از زایران، همان‌هایی هستند که در طول اقامت خود در قم از تکرار زیارت عاشورا و حدیث کسا چیزی کم نگذاشته‌اند. آنان آمده بودند تا از "خانوم" یا "آقا"‌ی خود حاجت بجویند. ولی حاجت‌جویی آنان تنها در انتقال ویروس کرونا محدود باقی ماند. شاید هم همین آقا و خانوم، دانسته و آگاهانه این همه ویروس را به جانشان انداختند تا بیش از این لاف نزنند و بین مردم جهان دروغ و چاخان نبافند. گفتنی است که بین شیعیان چنان رسم است که ضریح را ببوسند و دستان خود را به هر جایی از حرم که بخواهند بمالند و آنوقت با همین دستان آلوده به انواع و اقسام ویروس، صورتشان را لمس می‌کنند. چیزی از نوع "جادوی لمسی" که نمونه‌های فراوانی از آن را پیروان ادیان دیگر هم به کار می‌گیرند. اما داستان شیعیان، داستان دیگری است. بی‌دلیل نیست که هرروزه امامزاده‌های جدیدی در پهنه‌ی کشور پا می‌گیرند تا همگی رسم و رسوم‌هایی از این دست را بیش‌تر به اجرا بگذارند.

مقاومت در برابر لزوم بستن در مراکز زیارتی

دولتی که خواست و اراده‌ی خود را به مشیت الهی پیوند می‌زند، چندان هم پیشگیری از شیوع کرونا را لازم نمی‌بیند. چون به گمان کارگزاران همین دولت همه چیز در فضایی از مشیت الهی توجیه می‌پذیرد. دولت به سهم خود در الگویی از مراجع حکومتی تقدیرگرایی دین را بین عوام‌الناس تبلیغ می‌کند و کارکرد خرافی آن‌ها را در گستره‌ی جامعه ترویج می‌دهد تا از وظیفه‌ی قانونی خود در خصوص تأمین بهداشت همگانی و سلامت عمومی مردم بکاهد.

 در چنین حال و هوایی است که باز ماندن مراکز زیارتی توجیه می‌شود تا باور عمومی عوام‌الناس در خصوص حاجت‌جویی از امام‌ و امامزده‌ دوام بیاورد. آنوقت مردم هم ضریح و دیواره‌های حرم‌ها را لمس می‌کنند و بر چهره‌ی خود می‌مالند. حتا از مهرها و تسبیح‌های مشترکی استفاده می‌کنند که از قبل به انواع و اقسام ویروس آلوده شده‌اند. جدای از این، بدون شک نادرترین ویروس‌ها در فرش‌های همین اماکن مذهبی خانه کرده‌اند. به همین دلیل هم در مسجدها و مکان‌های زیارتی بیش از هرجایی، عطر، گلاب و مواد خوشبو کننده مصرف می‌شود. چون قرار است همراه با عطر و گلاب بوهای تعفن و کثافت را از فضای این اماکن دور کنند. به طبع با چنین ترفندی کثافت‌های فضای آن‌ها بدون کم و کاست به قوت خود باقی خواهد ‌ماند.

ویروس اصلی در پستوهای دین حکومتی

 در ضمن موضوع کرونا در ایران به موضوعی سیاسی و حتا نظامی و امنیتی مبدل شده‌ است. همچنان که گروه‌هایی از نظامیان و امنیتی‌های حکومت فریاد برمی‌آورند که اجازه نمی‌دهند زیارتگاه‌ها را ببندند. در نمونه‌ای مشخص تبلیغ می‌شود که حرم حضرت معصومه نباید بسته بماند تا از آنجا اسلام به همه‌ی دنیا صادر شود. مراجع اندرونی حکومت هم ضمن همنوایی با دولتی‌ها، از به روز شدن احکامِ دیروزی دین می‌ترسند. آنان برای دوام و بقای خود کاربرد همان دستورهای دینی سابق را لازم می‌شمارند. پیداست که با این رویکردِ واپس‌گرایانه، در واقع ویروس اصلی در پستوهای دین جمهوری اسلامی به زندگانی خود ادامه خواهد داد. در چنین فضایی است که کرونا نیز بازتولید می‌شود تا زایران و طلبه‌هایی از سایر کشورها آن را به سرزمین‌های خود سوغات ببرند.

خست مراجع در امر خیر مبارزه با کرونا

خیریه‌های وابسته به دفتر مراجع، خود را از مسئولیت‌پذیری در موضوع کرونا کنار کشیده‌اند. مراجع حتا حاضر نمی‌شوند که یک قران از وجوهات خود را هم در این راه هزینه کنند. همچنان که نظامیان و امنیتی‌های حکومت هم پای خود را از مسئولیت‌پذیری در این حادثه‌ی ملی کنار می‌کشند. آنان بدون کم و کاست به کاسبی پررونق خود در مافیای حکومت می‌اندیشند، بدون آنکه بخواهند دوام و بقای زندگی توده‌های مردم را در جایی به حساب بیاورند.

انباشت بی‌اعتمادی

 اکنون این فقط شهروندان ایرانی نیستند که بی‌اعتمادی خود را از حکومت دوره می‌کنند بل‌که کارگزاران پرمزد و مواجب حکومتی نیز از بی‌اعتمادی نسبت به همدیگر رنج می‌برند. این بی‌اعتمادی‌های درون حکومتی شرایطی را برمی‌انگیزد تا دروغ‌های مدیران بالادستی جمهوری اسلامی هرچه بیش‌تر و به‌تر رو شود. شبکه‌های اجتماعی هم به برملاشدن این دروغ‌ها یاری می‌رسانند. بالایی‌ها برای همیشه توان خود را جهت حکومت بر پایینی‌ها از دست داده‌اند. به طبع نارضایتی عمومی و فقر همگانی نیز به گسترش این نارضایتی دامن می‌زند. ولی مدیران ارشد حکومت ناتوانی‌های مجموعه‌ی خود را در پاسخگویی به مطالبات عادی مردم هم به پای آمریکا و پدیده‌ی تحریم می‌نویسند. اینک نیز کرونا به یاریشان شتافته است که عدم حضور مردم در پای صندوق رأی را هم به پای فاجعه‌ی کرونا بنویسند. ولی علی‌رغم این فرافکنی‌های غیر مسئولانه، شکاف بین مردم و جمهوری اسلامی چنان بالا گرفته است که با هیچ سحر و باطل‌السحری ترمیم نمی‌پذیرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hvldk

    اسلام یعنی خرافات به معنای واقعی کلمه...چهل سال است ایرانی بودن و مسلمان بودن ذلت است.

  • در گیلان مطلقاً توجهی برای جلوگیری از کرونا نمی شود

    به کارگران شهرک های صنعتی و سربازان پادگانهای ارتش در گیلان مطلقاً توجهی برای جلوگیری از کرونا نمی شود #صدای_شهروند ▪️با عرض سلام.داریم از تعطیلی مراکز آموزشی و کاهش ساعات ادارات میشنویم اما هیچ کس انگار حواسش به شهر صنعتی نیست که هیچ نظارت بهداشتی صورت نمیگیره تو این سیلوها و من نوعی کارگر برای یه لقمه نون نمیتونم سر خود کارمو کنسل کنم در صورتی که استرس کرونا همه رو گرفته اما محکوم به کاریم.پریروز فقط به ما دو جفت دستکش دادند و این نهایت کاری بود که جهت محافظت از ما در مقابل کرونا می تونستند بکنند و این در حالیست که من نه ماسک نه مواد ضدعفونی نمیتونم تو سطح شهر پیدا کنم و مجبورم شالگردنم رو دور دهانم بپیچم. لطفا یه کاری بکنید ▪️سلام به شما ما سمت دانشگاه آزاد رشت زندگی میکنیم . چنروزه اینجا آب شهر قطع میشه . تو این وضعیت که میگن بهداشت باید بیشتر رعایت بشه این منطقه آب نداره . همه جوره مردم تحت فشارن خواهش میکنم یه اطلاع رسانی کنید بخدا خیلی بی آبی تو این وضعیت مشکله سلام. ▪️ضمن عرض خداقوت خدمت تمامی کادر مراکز بهداشت و درمان استان که این روزها سخت مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، آیا بهتر نبود با توجه به تعطیلی مدارس در اکثر استانها، استانهای اولیه که در آنها ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود آنها رو قرنطینه میکردند؟! که اگر این کار انجام میشد ویروس کرونا از قم به قشم و نیشابور و ...سرایت پیدا نمیکرد. کاری که الان در اکثر کشورهای اروپایی صورت گرفته است. ▪️اکثر درمانگاهها و مطبها در همین شهر رشت از مریض پر شده است. که اگر مریضی به پزشک مراجعه کند، در کمترین زمان ممکن باید ۲ ساعت منتظر بماند تا نوبتش بشود..از طرفی بعضی از داروخانه ها با کمبود سرم و سایر داروها مواجه شدند... از مسولین خواهشمندم که جلوی مسافرین به این استان رو بگیرید تا بتوانیم از شیوع ویروس کرونا جلوگیری و این پیک بیماری را پشت سر بگذاریم. ممنون/ گیل خبر. @Gilkhabar

  • بیانیه شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور

    بیانیه شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور در رابطه با تصمیم خطرناک استمرار فعالیت های مراکز عمومی و آموزش عالی ▪️خطاب به همه دانشجویان گرامی و دانشگاهیان گرانقدر ایران عزیز ▪️با سلام و آرزوی سلامتی و تندرستی شما عزیزان ؛ ▪️چنان که مستحضرید، کمتر از یک هفته از اعلام رسمی وجود کرونا ویروس در کشور و مثبت اعلام شدن نتایج آزمایش کویید۱۹ در رابطه با تنی چند از هموطنانمان، هم اکنون با بیش از ده قربانی، ایران رتبه دوم در آمار کشته‌شدگان جهانی است. ▪️آنچه ادعای دولت و حاکمیت است کنترل اوضاع و بهبود شرایط است اما گزارش‌های میدانی به ویژه در شهرهای درگیر این موضوع، حکایت از وخامت اوضاع و تعداد بالای مبتلایان و پنهان کاری قصد شده در ایران دارد. چنان‌که امیرآبادی فراهانی نماینده‌ی قم در مجلس شورای اسلامی از فوت بالغ بر ۵۰ نفر بر اثر ابتلا به کروناویروس در این شهر پرده برداشته و به گفته ایشان نخستین ابتلا و قربانیان در شهر قم مربوط به بیش از دو هفته گذشته است. علی‌رغم تکذیب معاونت وزارت بهداشت در رابطه با ادعای این نماینده مجلس، آنچه شاهدان عینی روایت کرده اند عدم رعایت اصول اولیه، عدم پذیرش مناسب در بیمارستان ها و عدم پیشگیری و تامین بهداشت شهروندان در اماکن عمومی است. ▪️⟨⟨ در روزهای گذشته شوراهای صنفی در قریب به صد دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، پیشنهاد خود را مبنی بر تعطیلی دانشگاه ها، تامین امنیت دانشجویان و دانشگاهیان راهکارهای جایگزین تا رفع صد در صدی این خطر بزرگ ارائه دادند که در نهایت شاهد تعطیلی اکثر دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی در استان های گوناگون بودیم. ⟩⟩ ▪️ با توجه به بروز این تهدید جانی، و کوتاهی ها در اطلاع رسانی صادقانه، عدم تامین سلامت افراد در مراکز عمومی و کمبود امکانات بهداشتی برای شهروندان، و هچنین با توجه به شرایط خطیر دیگر همچون زلزله در چند نقطه کشور، و احتمال وقوع سیل در برخی مناطق، الزام تعطیلی مراکز عمومی همچون دانشگاه ها و مدارس تا حصول اطمینان کامل از امنیت جانی و بهداشتی شهروندان بیش از پیش حائز اهمیت و فوریت است. ▪️تعطیلی فعالیت های آموزشی و فوق برنامه، همایش ها و اردوها در دانشگاه ها و تعطیلی کلاس ها به مدت یک هفته اگرچه اقدامی ارزنده، اما ناکافی است. حضور دانشجویان در خوابگاه ها همچنان امکان سرایت و ابتلای دسته جمعی را افزایش می هد. تعطیلی مراکز آموزشی به مدت یک هفته به هیچ عنوان رافع تهدیدات نبوده چنانکه تعویق آزمون های سراسری(دکتری و دستیاری پزشکی) به سال آینده موکول گردید . ▪️لکن در کمال شگفتیِ همه فعالان مدنی و متخصصین امر و آحاد جامعه که مستقیما درگیر این عارضه ناگهانی شده اند، و نیز برخلاف پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و هیئت ۵ نفره ویژه آن، تصمیم ستاد مقابله‌ با کرونا بنابر اعلام رئیس جمهور، ادامه فعالیت های مراکز عمومی و آموزشی به صورت عادی است! ▪️بدین‌وسیله شوراها و فعالین صنفی دانشگاه های ذیل به عنوان نمایندگان حقوقی قاطبه دانشجویان سراسر کشور، با توجه به شرایط خطیر به وجود آمده ، فارغ از تصمیمات سیاسی و غیر کارشناسی اتخاذ شده، از همه دانشجویان درخواست دارد در صورت تعلل و کوتاهی دانشگاه ها در اعلام تعطیلی به موقع و عدم رسیدگی مناسب و تامین بهداشت لازم، به صلاح‌دید خود و به صورت خودجوش اقدام به ترک دانشگاه و خوابگاه تا آخر سال و تعطیلات نوروزی نمایند و بهداشت و جان خود، خانواده، دوستان و هم دانشگاهیان را بر هر امری مقدم و ارجح بدارند. ▪️ از تمامی مدیران آموزش عالی،از متولیان وزارتین عتف و بهداشت تا مدیران و معاونین دانشگاهی و کارشناسان دانشجویی و آموزشی، از پیگیری و استمرار در پیشگیری و اقدامات تامینی لحظه ای فروگذار نبوده و تمیهدات لازم و خدمات بهداشتی و غذایی را برای آن دسته از دانشجویان که امکان مراجعه و بازگشت از دانشگاه را ندارند فراهم نمایند. ▪️همچنین مطابق با نخستین بند درخواست پیشین شوراهای صنفی دانشجویان کشور، وزارتین عتف و بهداشت میباست در اسرع وقت تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ، الزام دانشگاه ها به تغییر تقویم آموزشی ، عدم احتساب غیبت برای دانشجویان و همچنین برگزاری کلاس ها به شیوه مجازی و راه دور(به عنوان آخرین راه حل) را به مدیران دانشگاهی ابلاغ نمایند. ▪️لازم به ذکر است اطلاعیه و بیانیه حاضر مبنی بر اعلام تعطیلی از سوی مدیران دانشگاهی نبوده و فراخوانی است دانشجویی که به صورت خودجوش و تنها به دلیل نگرانی های شدید پیش آمده از شرایط کشور، تالم حاصل از فوت برخی هموطنان و نیز تعلل جامعه دانشگاهی در واکنش مناسب این حادثه ارائه گردیده است. شوراهای صنفی امضا کننده بیانیه ۱. شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت ۲. شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ۳. شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۴. شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز ۵. شورای صنفی دانشگاه زنجان ۶. شورای صنفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۷. شورای صنفی دانشگاه صنعتی مالک اشتر ۸. شورای صنفی مرکز آموزش عالی استهبان ۹. شورای صنفی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ۱۰. شورای صنفی دانشگاه سمنان ۱۱. شورای صنفی دانشگاه گیلان ۱۲. فعالین صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه ۱۳. شورای صنفی دانشگاه کردستان ۱۴. شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز ۱۵. شورای صنفی دانشگاه گرمسار ۱۶. شورای صنفی دانشگاه غیردولتی شمال ۱۷. شورای صنفی دانشگاه بین المللی قزوین ۱۸. شورای صنفی دانشگاه علم و فناوری مازندران ۱۹. شورای صنفی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری ۲۰. شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینا همدان(تعدادی از واحد ها) ۲۱. شورای صنفی دانشگاه خوارزمی ۲۲. شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان ۲۳. شورای صنفی دانشگاه فنی و مهندسی گلپایگان ۲۴. شورای صنفی دانشگاه هنر تهران این لیست به روز رسانی خواهد شد.... @senfi_uni_iran

  • وضعیت آمل

    وضعیت آمل ▪️اردوی کار: گزارش وضعیت آمل حاکیست، طی دو روز اخیر سه بیمار جدید تست کرونا ویروس شان در آمل مثبت اعلام شده و به بیمارستان امام خمینی- که فاقد امکانات است- منتقل شدند. شش بیمار هم از سایر شهرها به اینجا منتقل شدند ▪️آب بخش های زیادی از شهر کل امروز قطع بود ▪️ماشین های پلاک قم در مازندران و گیلان بسیار دیده می شود

  • پیام شهروندی از شرکت فولاد درخشان اراک

    پیام شهروندی از شرکت فولاد درخشان اراک ▪️ما توی شرکت فولاد درخشان اراک کار میکنیم. صدتا کارگریم واگن باری تولید میکنیم صد نفری از سه تا توالت استفاده میکنیم .امروز دیگه به جوشکارا ماسک دهنی ندادن میگن نیست علارقم پول خوبی که در میارن غذاهای بی کیفیتی میدن .ازفردا گفتن دیگه غذا نمیدیم .از کرونا دارن نهایت استفاده رو میبرن..بخش دولتی ساعت کاری رو کم کرده. کارم نمیکنن. به ماهم حال دادن یه نهار بی کیفیت میدادن قطعش کردن به بهونه ویروس کرونا

  • بیمار مشکوک به #کرونا در بندرعباس درگذشت

    بیمار مشکوک به #کرونا در بندرعباس درگذشت ▪️رئیس روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: یک مرد ۵۳ ساله با علائم مشکوک و نزدیک به کرونا در بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس درگذشت. ▪️این بیمار دوشنبه هفته جاری با علائم شبیه به کرونا به بیمارستان مراجعه کرد و ساعت ۸ شب همان روز دارفانی را وداع گفت. /ایرنا

  • پیام شهروندی از کوهدشت لرستان: مرگ زباله گردها در اثر کرونا

    پیام شهروندی از کوهدشت لرستان: مرگ زباله گردها در اثر کرونا ▪️من پرستار بیمارستان امام کوهدشت لرستان هستم تو این شهر به کوچکی 6 بیمار کرونا داره که یکیشون هم فوت کرده بعد تو کل کشور 15 نفر فوت کرده!!!!! و به پرستار ها هم حتی ماسک هم نمیدن. ▪️لطفا توجه داشته باشید که دولت در مورد تلفات کرونا فقط به بیمارهای ثبت شده اشاره میکنه و در خصوص همون هم آمار اشتباه به مردم میده. اما اشخاص خیلی زیادی هستن که بخاطر فقر حتی قادر نیستن به بیمارستان مراجعه کنن و در سکوت و بی‌خبری به کرونا مبتلا و در نهایت فوت میکنن. ▪️فقط تهران به تنهایی تعداد خیلی زیادی زباله‌گرد داره که سیستم ایمنی بدن همه اونا پایینه و با توجه به اینکه مجبور هستن مدام در شرایط کاملا غیر بهداشتی و در منبع آلودگی یعنی زباله‌های شهر باشن، به راحتی حامل و ناقل ویروس کرونا هستن. ▪️من خودم توی همین چند روز شاهد بودم که حال خیلی از اونها بد بود و با همون شرایط همچنان مشغول جمع کردن آشغال از سطل‌های زباله بودند. ▪️این بیچاره‌ها که نه دستکش دارن نه ماسک و نه مواد ضد عفونی کننده، با همون حال بد و به احتمال خیلی زیاد با داشتن ویروس کرونا از فاصله نزدیک به مردم عبور میکنن و به همین سادگی تبدیل به پخش کننده ویروس در سطح شهر میشن و خودشون هم در نهایت از دنیا میرن بدون اینکه در جایی بعنوان قربانی کرونا ثبت بشن.

  • پیگیری مرخصی زندانیان

    پیگیری مرخصی زندانیان ▪️اردوی کار: وقتی برخی بیمارستان‌ها تجهیزات پیشگیرانه #کرونا نیست، وضعیت زندان‌ها چیه! خود بیماری طوری نیست که الزاماً با وجود تجهیزات خطر شیوع، زندانیان را تهدید نکند. بنابراین #مرخصی_زندانیان باید بدون فوت وقت پیگیری بشود؛ اگر منتظر فاجعه نیستیم/توئیتر. مریم وحیدیان! #ندا_ناجی #لیلا_حسین‌زاده

  • فوت تنها مورد قطعی مبتلا به کرونا در استان یزد/معنای میزان ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا درایران

    فوت تنها مورد قطعی مبتلا به کرونا در استان یزد/معنای میزان ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا درایران ▪️اردوی کار: ایسنا نوشته تنها مورد مثبت کرونا در یزد علی‌رغم تلاش کادر درمانی شب گذشته در بیمارستان شهید صدوقی این شهر فوت کرد. در مورد معنای میزان ابتلا به مرگ ومیر در اثر کرونا در ایران و آمارهای منتشره در این رابطه ، پدرام سلطانی نوشته: اگر آمار اعلامی ۱۵ فوت از مجموع ۹۵ بیمار #COVIDー19 درست باشد، #ایران با نسبت فوت ۱۵٪+ ضعیفترین نظام بهداشت و‌ درمان بین کشورهای درگیر را دارد. اگر غلط باشد، بدترین نظام تشخیص و آمار پزشکی را دارد. اگر هیچکدام نباشد، بالاترین میزان پنهانکاری را دارد. آخه درسته؟! #كرونا

  • زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    انتقام کرونایی در چهل سال اخیر، با هزاران نیرنگ و فریب وعده‌های پوچ بسیاری به مردم دادند، از جمله وعده‌ی بهداشت و درمان رایگان که به این وعده ‌هم مثل تمامی وعده‌های دیگر وفا نکردند. بهداشت و سلامتِ جسم و روان مردم نه تنها مسئله‌اشان نبوده و نیست بلکه هر روز بیش از پیش به نفع بازار سرمایه مورد بی توجهی و هجوم قرار گرفته است تا به امروز که در نهایت منجر به کشتار سیستماتیک مردم بواسطه‌ی آلودگی همه گیر جامعه به ویروس وارداتی کرونا شده است. پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وجود ویروس خطرناک کرونا در چین، اغلب کشورها با بستن مرزهای خود با چین، از ورودِ این ویروس به کشورهایشان ممانعت کردند. این در حالی است که جمهوری اسلامی با افتخار مرزها را به روی مسافران چینیِ ناقلِ بیماری بدون هیچ کنترلی باز گذاشت، تا از این فرصت بتواند از طریق شرکت‌های هواپیمایی و عمدتاً شرکت هواپیمایی ماهان که وابسته به سپاه و سهامدار عمده‌ی آن موسسه‌ی به اصطلاح خیریه‌ی «مولی‌الموحدین» است سودهای کلان عاید خود کند، چین، این متحد تجاری خودمحور و سودجو را راضی نگاه دارد و در عین حال در راستای هدفِ شیعی‌گستری به طلاب چینی خدمات بدهد. سپس با عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع و به تعویق انداختن آن تا برگزاری انتخابات فرمایشی (دوم اسفند) عدم شرکت مردم در این انتخابات را با شیوع ویروس کرونا توجیه کند. و چه بسیار منافع دیگر که بر مردم پوشیده مانده است. آنانی که برای هر تغییر، تحول و یا بحرانی در جامعه برای خود کیسه دوخته‌اند، غم آنانی را ندارند که ندارند، نمی‌دانند و نمی‌توانند. بیشتر قربانیان بحران‌ها این افراد هستند: آنانی که مجبورند برای نان شب خود و خانواده‌اشان از صبح تا شب بدوند، نمی‌دانند که در مقابل بحران‌هایی همچون شیوع یک ویروس چگونه از خود محافظت کنند و یا اساساً توان چنین کاری را ندارند. سودطلبان و کیسه دوزان باکی از نابودی تمامی این اقشار و طبقات ندارند. امنیتی کردن بیماری کرونا، عدم اطلاع‌رسانی، بی‌توجهی به اهمیت مسئله و دامن زدن به خرافات و باورهای غیرعلمی، اصرار بر روش‌های پیشگیرانه‌ی غیرعلمی و تجربه نشده و به سخره گرفتن تجارب کشورهای دیگر در این مورد، حمایت و پشتیبانی از دلالان و سود محورانی که سلامت جامعه را به خطر انداخته‌اند، و در یک کلام ناتوانی در کنترل و مدیریت شرایط، این بار مستقیماً حیات مردم را نشانه گرفته است. بی اعتمادی گسترده و حاکم در جامعه نسبت به مسئولین جمهوری اسلامی به ویژه پس از آبان ٩٨، که تعداد کشته شدگان آن هم چنان در پرده‌ی ابهام است، رازهای ناگشوده‌ی سرنگونی هواپیمای اکراینی و کشته شدن ١٧۶ نفر، و امروز اطلاعات دروغ در رابطه با تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، روز بروز افزایش یافته و مسبب نگرانی و سر در گمی عمومی و عاملی برای به خطر انداختن ثبات روانی جامعه شده است. کشتار، دستگیری و شکنجه معترضین در دی ماه ٩۶، آبان و دی ٩٨، سرنگونی هواپیمای اکراینی و اینک کشتار کرونایی مردم، انتقام سختی است که حاکمیت از «نه» گفتن ِ مردم می گیرد. در چنین شرایطی مردم باید خود شبکه‌هایی را جهت اطلاع رسانی دقیق، آگاه‌سازی در مورد شرایط و در صورت امکان یاری رسانی ایجاد کنند. انتظار می‌رود زنان، مثل همیشه در این امر پیشگام باشند و امسال هشت مارس را تبدیل به بستری برای مبارزه با فریبکاران، دروغگویان، سودجویان و سلطه‌طلبان کنند. در این راستا ما خواهان: ١. شناسایی، معرفی و مجازات عاملان ورود و انتشار ویروس کرونا در کشور؛ ٢. توزیع رایگان وسایل پیشگیری به ویژه در مناطق فقیر و نیازمند؛ ٣. قرنطینه‌ی شهر قم به عنوان اولین منبع انتشار ویروس و دارای بالاترین آمار ابتلا و مرگ و میر؛ ۴. به کار بستن توصیه‌های نهاد بین‌المللی بهداشت و به کارگیری تجارب دیگر کشورها با وضعیت مشابه؛ ۵. تامین بودجه‌ی لازم برای تهیه‌ی امکاناتِ تشخیص، قرنطینه و مراقبت از آلوده‌شدگان و بیماران؛ ۶. اختصاص بیمارستان‌هایی مجزا و کامل در هر شهر برای بیماران و تامین امکانات لازم برای کادر بهداشتی و درمانی آن‌ها؛ ٧. بستن مرزها و ممانعت از صدور ویروس به کشورهای همجوار و انتشار آن در منطقه؛ ٨. ایجاد و استقرار امکانات غربالگری علمی و مناسب در درگاه‌های ورودی کشور و شهرها، به ویژه در فرودگاه‌ها؛ ٩. ایجاد امکانات مناسب قرنطینه برای مشکوکین به بیماری به مدت حداقل دو هفته؛ ١٠. تعطیلی تمامی مراکز آموزشی، هنری، ورزشی، تفریحی، زیارتی و مراکزی که مستلزم تجمع مردم است؛ ١١. ضدعفونی هر روزه‌ی وسائط نقلیه عمومی؛ ١٢. و هر آنچه که سلامت جسم و روان مردم را تضمین کند؛ ۱۳. آزادی بدون قید و شرط زندانیان صنفی و سیاسی؛ ۱۴. ایجاد امکانات ویژه برای حفاظت و مراقبت از سایر زندانیان؛ هستیم. اسفند ٩٨ زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان) اتحاد بازنشستگان

  • ضرورت مقابله با عادی‌سازی وضعیت

    ضرورت مقابله با عادی‌سازی وضعیت حسن روحانی گفته است از شنبه اوضاع به حالت «عادی» بازمی‌گردد! این در حالی است که شمار مبتلایان و قربانیان کرونا ویروس، و همراه با آن، نگرانی‌های عموم مردم از وضعیت سلامت خود و کس‌وکارشان فزونی می‌گیرد. مثل هر موقعیت بحرانی دیگری، این‌بار نیز جمهوری اسلامی مجموعۀ ویژگی‌های یک رژیم ضدمردمی را به نمایش گذاشت: ۱) عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی؛ با چنین رقمی از تلفات، که فقط برای یک شهر، بیش از پنجاه نفر گزارش شده است، و نیز نظر به حرف‌های پراکندۀ مسئولان ریز و درشت سیاسی و درمانی، کرونا ویروس مدت‌هاست وارد ایران شده، و جمهوری اسلامی نه تنها هیچ اقدامی برای جلوگیری از این فاجعۀ اپیدمیک به عمل نیاورده، بلکه از همان ابتدا واقعیت را از مردم پنهان کرد. ۲) فساد سیستماتیک و تبعیض؛ همین دروغ‌گویی امکانی شده تا سوداگرانِ نزدیک به شبکه‌های ثروت و قدرت، با بهره‌مندی از موقعیت پیش‌آمده، ابزارها و لوازم پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس را احتکار کرده تا حتی از فاجعه نیز سود به جیب بزنند. اما فساد و تبعیض در همین‌جا خلاصه نمی‌شود. طبق برخی گزارش‌ها، از هشت دستگاه تست ریه‌ای که در روزهای اخیر وارد کشور شده، شش مورد آن به بیمارستان بقیة‌الله سپرده شده؛ بیمارستان متعلق به سپاه پاسداران که گفته می‌شود مبتلایان «عادی» را پذیرش نمی‌کند. در مورد دستگاه‌های تشخیص کرونا هم گویا مسئولان نظام دسترسی فوری به آن دارند، در حالی‌که مردم «عادی» فقط در موارد وخیم تست می‌شوند. همۀ این‌ها را بگذارید کنار توسعۀ ناموزون جغرافیایی در کشور؛ از همۀ این دستگاه‌های تست و لوازم پیشگیری چقدر نصیب مناطق عرب‌نشین و بلوچ‌نشین و کوردنشین می‌شود؟ ۳) انداختن توپ در زمین مردم؛ جمهوری اسلامی استاد «روان‌شناسانه‌کردن» و «فردی‌کردن» مسائل اجتماعی و سیاسی است. ربیعی، سخنگوی قوۀ مجریه، گفته بود مردم از خودشان مراقبت کنند! همان «خودت بمال» که وزیر سابق بهداشت چند سال پیش به پیرمردی روستایی گفت. اما این «خود-مراقبتی» و «خودت بمال» نشانه‌های کوچک رژیمی است که ذره‌ای از پا نمی‌نشیند، تا از آخرین مسئولیت‌هایش در زمینۀ تأمین خدمات اجتماعی عقب بکشد. و اگر مردم هم سعی کنند دسته‌ها و گروه‌هایی برای اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و کمک‌رسانی تشکیل دهند، همین رژیم است که به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» به زندانشان می‌اندازد. به قول مارگارت تاچر، استادبزرگ سیاستگذاران جمهوری اسلامی: «هیچ جمعی وجود ندارد. فقط فرد است که وجود دارد، و البته خانواده!» ۴) قلدرگریِ جهادی-امنیتی؛ وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در همان روزهای نخست انتشار خبر فوت چند بیمار مبتلا به کرونا ویروس گفته بود: «کرونا را شکست خواهیم داد!» قاطعیت پوشالینی که فقط روی دیگر سکّۀ بی‌تدبیری، مسئولیت‌ناپذیری و تبعیض است. جمهوری اسلامی در برابر این بحران نیز، مثل همۀ بحران‌ها، طوری رفتار می‌کند که گویی با تانک‌های رؤیت‌پذیر یک دشمن نظامی طرف است که در سه سوت، می‌توان با موشک ناکارش کرد. مدیریت به سبک جمهوری اسلامی چیزی نیست جز تبدیل مسائل اجتماعی، علمی و فنی به مسائل امنیتی. در مقابل، مردم اگر واکنشی «سیاسی» نشان دهند، به آن‌ها تشر زده می‌شود که «سیاسیش نکنید!» آخرین نمونه از رویکرد قلدری-جهادی-امنیتی به مسئلۀ کرونا حرف‌های روحانی بود: «همه باید کار و فعالیت کنیم و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند.» به هر حال، جمهوری اسلامی رشد اقتصادی می‌خواهد – که همین الان هم منفی است – پس مردم باید همچنان کار کنند، حتی شده با کرونا ویروس؛ البته همه به جز اعضای فرتوت مجلس خبرگان. باید جلوی عادی‌سازی وضعیت را گرفت. جمهوری اسلامی، مثل همیشه، برای این‌که نشان دهد همه چیز تحت کنترلش است – در حالی که نیست – هیچ ترسی از فاجعۀ جمعی ندارد. وقتی نظام سیاسی کوچک‌ترین کارآمدی و اراده‌ای در جلوگیری از فاجعه ندارد، مردم باید خودشان، به طور مشترک و جمعی، مانع فاجعه شوند. از سر گرفتن کار مدارس و دانشگاه‌ها، و حتی ادامه پیدا کردن کار ادارات، می‌تواند فاجعه‌ای کنترل‌نشدنی بینجامد.