ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست کمیسیون مشترک برجام: اینستکس بلاتکلیف ماند

تداوم بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران، تداوم همکاری هسته‌ای چین، روسیه و بریتانیا با ایران و کانال مالی اروپا به بحث گذاشته شد.

در نشست کمیسیون مشترک برجام ایران توقع داشت که ساز و کار مالی اروپا برای تجارت با ایران فعال شود. کشورهای اروپایی امیدوار بودند که میزان ذخایر اورانیوم ایران افزایش پیدا نکند. روسیه و چین نیز خواهان تداوم همکاری با تأسیسات هسته‌ای ایران بودند. بر اساس بیانیه پایانی چین و روسیه به اهداف خود رسیدند. اینستکس اما همچنان بلاتکلیف است.

چهارشنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور عباس عراقچی و هلگا اشمید (عکس توییتر)

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح چهارشنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند در محل هتل پله کوبورگ به پایان رسید. سید عباس عراقچی بعد از پایان نشست در جمع خبرنگاران گفت:

«در این جلسه ایده‌های جدی‌تر و متمرکزتری که از سوی کشورهای اروپایی برای تقویت سازوکار اینستکس ارائه شد. اینستکس تقریبا به مراحل عملیاتی رسیده است و اینکه چگونه می‌توان آن را تقویت کرد، مورد بحث قرار گرفت.»

در بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام اعضا از «تحولات مثبت اخیر در خصوص پردازش اولین تراکنش از طریق اینستکس،» و اضافه شدن چهار دولت اروپایی به عنوان سهامداران جدید و «افق افزایش بیشتر سهامداران» استقبال کردند. اما از عملیاتی شدن کانال مالی اروپا برای تجارت با ابران سخنی در میان نیامده است.

ایران از ۱۸ اردیبهشت سال جاری تاکنون در واکنش به عملی نشدن کانال مالی اروپا، به تدریج در پنج گام تعهداتش در برجام را متوقف کرده اما بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز برجام را نقض نکرده است. یک دیپلمات اروپایی که مایل نبود نامش افشا شود، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت مهم‌ترین نگرانی کشورهای اروپایی تداوم بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران است.  رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۴ ژانویه/ ۱۵ بهمن اعلام کرده بود هنوز بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران مختل نشده است. همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سفرش به تهران در یک نشست خبری خواهان تداوم بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران شد. بورل یادآوری کرد: «آژانس تنها نهادی است که می‌تواند وضعیت واقعی تحولات هسته‌ای ایران را تأیید کند.»

هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حین برگزاری اجلاس وین با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود که «بحث‌های حیاتی» در جریان است. علاوه بر تداوم بازرسی از تأسیسات اتمی ایران، همکاری روسیه، چین و بریتانیا با برنامه هسته‌ای ایران نیز به بحث گذاشته شد. در بیانیه پایانی کمیسیون مشترک برجام بر ضرورت تداوم همکاری چین و بریتانیا برای مدرن‌سازی تأسیسات اراک و تداوم اجرای پروژه ایزوتوپ‌های پایدار توسط روسیه در تأسیسات فردو تأکید شده است. دیپلمات اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه سطح توقع و انتظارات کشورهای اروپایی را به این شکل مشخص کرده بود: ایران دست‌کم می‌تواند به عنوان نتیجه مثبت ممکن از گفت‌وگوهای کنونی، میزان ذخایر اورانیوم خود را در همین حد نگه دارد.

 سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران در وین گفت:

«تلاش کشورهای باقیمانده در برجام برای حفظ برجام ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران هم در هر جلسه و از جمله این جلسه تأکید کرده که بدون برآورده شدن انتظارات ما در حوزه‌های اقتصادی بازگشت کامل ایران به برجام مقدور نیست.»

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به ۴,۵ درصد رسیده و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیز تا تاریخ ۱۲ آبان / ۳ نوامبر ۳۷۲,۳ کیلوگرم اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    برایان هوک، نماینده ویژه وزارت‌خارجه ایالات متحده در امور ایران گفت: ما نگران مردم ایران هستیم. این رژیم کارنامه بدی در دروغگویی به مردمش دارد و باید انتظار داشت تعداد جان‌باختگان کرونا بیشتر باشد. رژیم ایران ده روز پیش مرگ اولین نفر در قم را تأیید کرد و تا روز چهارشنبه تأیید کرده که ۱۹نفر جان‌ باخته‌اند. هم‌چنین این رژیم تا سه‌شنبه تعداد مبتلایان را ۶۱نفر اعلام کرده بودند، ناگهان این رقم را ۱۳۹نفر اعلام کردند!. مردم ایران می‌دانند کمبود تجهیزات پزشکی، نتیجه اقدامات تروریستی رژیم ایران و وحشت‌زده کردن کسب و کارهایی است که نمی‌خواهند با بانک‌های ایران معامله کنند. رژیم ایران سابقه طولانی در تأسیس شرکت‌های صوری دارد که در ظاهر بشردوستانه هستند اما در حقیقت راهی برای دریافت تجهیزات پزشکی مورد استفاده مقامات رژیم و یا کسب درآمد آنها واقوامشان است. این‌که رژیم ایران مانع ورود ناظران سازمان بهداشت جهانی شود، علامت بسیار بدی است. یعنی نمی‌خواهند جهان بداند وضعیت ایران چقدر بد است؟!.

  • Faryad

    ۹ سرتیپ پاسدار و ۱۸ سرهنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه تنی چند از بالاترین فرماندهان بسیج و کادرهای سیاسی سپاه وارد مجلس یازدهم شده‌اند!. هر سه نماینده استان قم، ۵ نماینده استان خوزستان و ۴ نماینده استان آذربایجان شرقی از بالاترین فرماندهان سپاه پاسداران هستند که در میان آنها از افرادی با سابقه جانشینی کل عملیات سپاه پاسداران تا افرادی که نقش مهمی در تشکیل حزب‌الله لبنان داشته‌اند، دیده می‌شود.!