ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لایحه بودجه بدون تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال شد

به‌دنبال شیوع کرونا و تعطیلی مجلس، رهبر ایران در اقدامی بی‌سابقه حکم به ارسال مستقیم لایحه بودجه ۹۹ به شورای نگهبان داد. نائب رئیس مجلس با اعلام این خبر، برگزاری ویدیوکنفرانس برای بررسی بودجه را «زمان‌بر» و «خلاف آئین‌نامه داخلی» خواند.

عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد با حکم حکومتی علی خامنه‌ای، رهبر ایران، لایحه بودجه ۹۹ بدون تصویب در مجلس شورای اسلامی مستقیم به شورای نگهبان ارسال و مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه به عنوان مصوبه مجلس به این شورا ارائه شده است. این اقدام بی‌سابقه به‌خاطر شیوع ویروس کرونای جدید در ایران و تعطیلی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۱۷ آذر سال جاری لایحه بودجه ۹۹ را تقدیم مجلس کرد ـ عکس از مجید حق‌دوست ـ خبرگزاری مهر

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۳ اسفند در یک کنفرانس خبری اعلام کرد به‌دلیل کمبود وقت و تعطیلی جلسات مجلس به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونای جدید، لایحه بودجه ۹۹ به شورای نگهبان ارسال شده است.

 به گفته او این اقدام به‌‌دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انجام شده است.

براساس اظهارات عبدالرضا مصری، دستور خامنه‌ای در پاسخ به نامه علی لاریجانی، رئیس مجلس صادر شده است. لاریجانی نامه‌ای سه صفحه ای به خامنه‌ای نوشته و از او خواسته «اجازه دهد» تا «مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در مورد لایحه بودجه سال ۹۹ به عنوان مصوبه مجلس تقدیم شورای نگهبان شود و همان مصوبه در صورت تائید شورا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود تا از ابتدای سال جدید قانون بودجه اجرایی شود».

نائب‌رئیس مجلس گفت : «این واضح بود اگر ما لایحه بودجه سال ۹۹ را در شرایط کنونی به تصویب نرسانیم، دولت در سال آینده اجازه افزایش حقوق کارمندان را ندارد، همچنین تمام دخل و خرج دولت غیرقانونی خواهد شد، از طرفی دیگر در چند وقت اخیر پیشنهاد تصویب دو دوازدهم و سه دوازدهمی لایحه بودجه مطرح شد که باز هم این پیشنهاد همان تبعات را به دنبال داشت».

او اضافه کرد: با ارسال مستقیم لایحه بودجه ۹۹ به شورای نگهبان، تکلیف قانون بودجه پس از بررسی شورای نگهبان تا قبل از پایان سال مشخص می شود.

طبق اعلام نائب رئیس مجلس، ستاد مبارزه با کرونا درخواست توقف جلسات علنی و غیرعلنی مجلس را ابلاغ کرده است. مصری در اظهار نظری جالب توجه گفت: «برگزاری جلسات مجلس به صورت ویدیو کنفرانس بسیار زمان‌بر و مغایر با آئین نامه داخلی مجلس بود».

نمایندگان مجلس پیشتر در دوشنبه ۵ اسفند با اکثریت آرا با کلیات لایحه بودجه ۹۹ مخالفت کرده بودند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ۱۷ آذر با حضور در مجلس بودجه سال ۱۳۹۹ را جهت بررسی به مجلس ارائه کرد و در سخنانی اعلام کرد که سال آینده به لحاظ اقتصادی، سال «فشار حداکثری و ادامه تحریم‌هاست» و بر همین اساس نیز «بودجه سال آینده بودجه استقامت و مقابله با تحریم است» و چندان هم به نفت اتکا ندارد.

دولت در لایحه بودچه سال آینده پیشنهاد کرده بود در صورتی که منابع دولت از محل صادرات نفت خام،‌ میعانات گازی و صادرات گاز به سقف تعیین شده نرسد، دولت اجازه دارد این اختلاف را از محل حساب ذخیره ارزی جبران کند که در اختیار خامنه‌ای است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسات مجلس شورای اسلامی تا اطلاع ثانوی و اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهمن

    حکم حکومتی یعنی چه؟! در کجای قانون آمده؟! شاید در همانجا که ولی امر مسلمین جهان دستور داده بودجه بدون تصویب مجلس به شورای نگهبان برود ! که شورای نگهبان چه کند ؟! همه چیز چیز در اختیار « ولی آقا» هست ! اگر مجلس تصویب میکرد هم تا او تایید نکند قانون نمیشود! چه ساختاری!