ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرایش مذهبی، ربطی به گرایش جنسی ندارد

فعالیت‌های سازمان دگرباشان ایرانی و آرشام پارسی به عنوان مدیر این سازمان، او را به یکی از چهره‌های مطرح ایرانی بین فعالان حقوق دگرباشان در دنیا تبدیل کرده است.

سارا روشن – «مسئله پناهنده‌ها مسئله‌ای است که باید به آن به صورت اضطراری نگاه کرد.» آرشام پارسی، فعال حقوق دگرباشان و مدیر سازمان دگرباشان ایرانی معتقد است که حل مسائل پناهجویان باید در الویت قرار بگیرد.

آرشام می‌گوید: «من معمولاً این طور مثال می‌زنم که اگر سازمانی وجود داشته باشد و بخواهد برای رفع گرسنگی در دنیا تلاش کند، اگر یک نفر به آن زنگ بزند و بگوید که من امروز غذا ندارم و گرسنه هستم، نمی‌‌تواند به او بگوید صبر کن، ما با دولت‌ها داریم لابی می‌کنیم و یک روزی به تو غذا می‌رسانیم. او امروز گرسنه است و به غذا احتیاج دارد. مسئله پناهنده‌ها هم برای ما همین است که آن‌ها امروز و در شرایط فعلی احتیاج به کمک دارند.»

فعالیت‌های سازمان دگرباشان ایرانی و آرشام پارسی به عنوان مدیر این سازمان، او را به یکی از چهره‌های مطرح ایرانی بین فعالان حقوق دگرباشان در دنیا تبدیل کرده است.

او به دعوت کنفرانس «ما همه آزاد هستیم» و بنیاد «باغ مخفی» (بنیاد حمایت از دگرباشان مسلمان)، روز جمعه هفتم مهر (۲۸ سپتامبر) درباره موقعیت پناهجویان دگرباش ایرانی در آمستردام سخنرانی کرد.

آرشام پارسی: همان طوری که یک فرد مسلمان می‌تواند همجنسگرا باشد، یک فرد مسیحی هم می‌تواند همجنسگرا باشد. گرایش مذهبی با گرایش جنسی را اصلاً لزومی ندارد که به همدیگر بچسبانیم. یک نفر می‌تواند دیندار باشد یا نباشد، دگرباش باشد یا نباشد. ما لازم نیست این دوتا را کنار همدیگر بگذاریم.

آرشام پارسی، علاوه بر طرح مسائل و مشکلات پناهجویان دگرباش، به گرایش عقیدتی و مذهبی دگرباشان پرداخت و گفت: «همان طوری که یک فرد مسلمان می‌تواند همجنسگرا باشد، یک فرد مسیحی هم می‌تواند همجنسگرا باشد. گرایش مذهبی با گرایش جنسی را اصلاً لزومی ندارد که به همدیگر بچسبانیم. یک نفر می‌تواند دیندار باشد یا نباشد، دگرباش باشد یا نباشد. ما لازم نیست این دوتا را کنار همدیگر بگذاریم. مسلم است که راجع به دگرباشان مسلمان بحث کمتری شده است، به خاطر تابوهایی که وجود دارد».

آرشام پارسی درباره تبعیض بین دگرباشان به خاطر مذهب و ملیت آن‌ها گفت: «باید بیاییم کمی به این موضوع از بالا‌تر نگاه کنیم. میان همجنسگرا‌ها هم هستند کسانی که تبعیض قائل می‌شوند. مثلاً ممکن است مسئله نابرابری زن و مرد هم بین همجنسگرا‌ها وجود داشته باشد. مثلاً بگویند گی‌ها بهتر از لزبین‌ها هستند. ممکن است بعضی‌ها فکر کنند، کسانی که تراجنسیتی هستند و عمل جراحی تغییر جنسیت می‌کنند، بهتر از گی‌ها هستند. من همیشه گفته‌ام که آسیب‌پذیرین قشر جامعه دگرباشان دوجنسگرایان هستند. چون دوجنسگرایان از جامعه دگرجنسگرا طرد می‌شوند، به خاطر اینکه یک برچسب همجنسگرا دارند و از جامعه همجنسگرا هم طرد می‌شوند، به خاطر اینکه یک برچسب دگرجنسگرا دارند. دگرجنسگراها به دوجنسگراها می‌گویند شما «گی» هستید؛ همجنسگراها به دوجنسگرها می‌گویند شما دگرجنسگرا هستید.»

این فعال حقوق دگرباشان معتقد است با برنامه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توان آگاهی جامعه را نسبت به مسائل دگرباشان بیشتر کرد و موضوعاتی از زندگی این گروه را مورد بحث مردم جامعه قرار داد. او در این زمینه آغاز به کار رادیو رنگین‌کمان را که به گفته بیانیه این رادیو، یک رادیوی مستقل از دگرباشان و برای دگرباشان و جامعه فارسی زبان است، گامی بلند در مسیر تحقق حقوق برابر برای دگرباشان دانست و ادامه داد: «رسانه‌ها در تغییرات اجتماعی نقش خیلی مهمی دارند. یکی از چیزهایی که همیشه من از پدربزرگم و تمام دوستان و اطرافیانم از نسل گذشته می‌شنیدم این بود که مثلاً می‌گفتند بی‌بی سی در ایران انقلاب کرد. خب این می‌تواند حقیقت نداشته باشد. تاثیر این رسانه‌ها یکطرف، آن ایجاد دیالوگ و مکالمات بین مردم که می‌تواند خیلی بیشتر از نیم ساعت برنامه باشد، یکطرف دیگر. این صدا، تنها صدای من دگرباش نیست. صدای جامعه‌ای‌ست که سال های سال محکوم به سکوت شده بود و دلش می‌خواهد که شنیده شود".

برای شنیدن گفت‌وگوی کامل آرشام پارسی با رادیو زمانه اینجا را کلیک کنید: (متأسفانه این فایل صوتی دیگر در دسترس نیست!)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ع.دهقانی

    <p>*** همه دغدغه های این ارشام پارسی فقط و فقط دفاع از حقوق همجنس گرایان است و درکش هم از حقوق بشر فقط حقوق بشر انسان های همجنس گرا است***</p>

  • کاربر مهمان

    همجنسگرایی واقعا مشمئز کننده است به نظرم اگر یک فردی مثلا مرد باشد اما گرایشات به هم جنس داشته باشد می تواند درمان شود واکثرا این کار از طریق عمل جراحی وتزریق هورمونی انجام می شود ودرایران کاملا قانونی وآزاد است اما اینکه شخصی از لحاظ فیزیولوژی وگرایشات درونی مشکلی با جنسیت ندارد اما همجنس گراست این بی بندوباری است ونهاد خانواده را از میان خواهد برد نباید آزادی انتخاب جنسیت را با بی بندوباری وهوسرانی خلط کرد