ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده ایران: آژانس هر سئوالی را نمی‌تواند از ایران بپرسد

رابطه ایران و آژانس به دلیل گزارش اسرائیل از یک انبار مخفی هسته‌ای بحرانی شده است. کاظم غریب‌آبادی در یادداشتی اعلام کرد بازرسی از انبار مخفی در پروتکل الحاقی پیش‌بینی نشده.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جداگانه به شورای حکام، به مسئولان ایران به‌دلیل «خودداری از فراهم کردن دسترسی آژانس به دو سایت اعلام‌نشده» و «عدم پاسخگویی به سوالات بازرسان سازمان درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران»، هشدار داد. جزئیات و محتوای پرسش‌ها مشخص نیست. کاظم‌غریب آبادی نماینده ایران در یادداشتی به آژانس اعلام کرد این سازمان در درخواست خود برای توضیح و دسترسی به دو مکان، هیچگونه استدلال حقوقی موثقی را ارائه نکرده و کپی‌هایی که به عنوان مبنای درخواست ارائه شده، نه معتبر بوده و نه حتی مربوط به منابع باز است. همزمان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌‌وگو کرد. علاوه بر کرونا، گزارش آژانس هم در این گفت‌وگو مطرح شد.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – KLAMAR / AFP)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۳ مارس/۱۳ اسفند اعلام کرد:

«ایران دسترسی آژانس به دو سایت را تامین نکرده و  از پاسخ به سوالات آژانس و شفاف‌سازی درباره احتمال وجود مواد رادیواکتیو اعلام نشده و فعالیت‌های هسته‌ای مبهم خود، خودداری کرده است.»

کاظم غریب‌آبادی پنجشنبه ۵ مارس/ ۱۵ اسفند در یادداشتی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره خودداری ایران از پاسخگویی به پرسش‌های آژانس نوشت:

«آژانس در درخواست خود برای توضیح و دسترسی به دو مکان، هیچگونه استدلال حقوقی معتبر و موثقی را ارائه نکرد. کپی‌هایی که توسط آژانس به عنوان مبنای درخواست‌هایش ارائه شده، نه معتبر بوده و نه حتی مربوط به منابع باز می‌باشند، بلکه حسب ادعای رژیم اسرائیل، به واسطه به اصطلاح یک عملیات مخفی به دست آمده‌اند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ارسال برخی کاغذهایی که مبتنی بر اطلاعات جعلی سرویس‌های اطلاعاتی هستند، مطابق با اساسنامه آژانس، موافقتنامه جامع پادمان، و پروتکل الحاقی نیست. از این رو، چنین اقدامی نه آژانس را مجاز به ارائه چنین درخواستی می‌کند و نه تعهدی را برای جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی چنین درخواست‌هایی ایجاد می‌کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ۵ مهر ۱۳۹۷ / ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده بود که ایران یک «انبار مخفی هسته‌ای» در کوچه ماهر در منطقه تورقوزآباد تهران در نزدیکی یک قالیشویی ساده‌ دارد. آژانس خواهان دسترسی به این مکان است. بازرسی از تأسیسات نطنز هم از موضوعاتی است که سبب اختلاف شده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه یادداشتش می‌نویسد:

«جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قصد ندارد تا با مشروعیت دادن به داده‌های ادعایی [اسرائیل]، پایه‌گذار یک بدعت بد باشد (...) جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که آژانس هر اطلاعاتی را معتبر تلقی نکند و در این راستا، با این موضع مدیرکل که استقلال آژانس در رابطه با اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی از اهمیت ویژه‌ای برای اعتبار آن برخوردار است، موافق می‌باشد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، از سه برابر شدن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران (نسبت به سطح تعیین شده در توافق برجام) و نقض محدودیت‌های کلیدی برجام، از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی شده خبر داده است. بر همین اساس ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران  تا ۱۹ فوریه سال جاری به هزار و ۲۰ کیلوگرم افزایش یافته است. ایران برای دستیابی به بمب اتم به ۱۰۵۰ کیلوگرم اورانیوم نیاز دارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، چهارشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفند درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از دو تاسیسات در ایران را رد کرد. اولیانوف در توییتر نوشت:

 «لازم است بدانید که مسئله دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت در ایران برای نمونه‌برداری، هیچ ربطی به ادعای "گذشته نظامی احتمالی" برنامه هسته‌ای ایران ندارد. مسئله دسترسی در بردارنده هیچ معنای عملیاتی نیست. در واقع، هیچ نگرانی از اشاعه مطرح نیست. مسئله صرفاً درباره اجرای مناسب رویه‌های پیش‌بینی‌شده در پروتکل الحاقی است.»

کاظم غریب‌آبادی با تکیه بر بازرسی‌های مکرر کارشناسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران در یادداشت خود یادآوری کرده که ایران به رویه پیش‌بینی شده در پروتکل الحاقی پایبند است اما درخواست بازرسی از دو تاسیسات هسته‌ای بر اساس اسناد اسرائیل مطابق با اسناد مرتبط آژانس نیست. وزارت خارجه چین روز گذشته حمایت خود از ایران را اعلام کرد و در همان حال از ایران خواست به تعهداتش در برجام عمل کند.

ایران از اردیبهشت سال جاری در پنج گام تعهداتش در برجام را متوقف کرده است. کشورهای اروپایی اما در چارچوب ساز و کار حل اختلاف مکانیسم ماشه را فعال نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهمن

    آقای نماینده ! معنی « سئوال ... بپرسد » چیست ؟! سخن گفتن را نمیدانید و نماینده شدید ! آن که شما را نماینده کرد بدتر از شما !