ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلاتکلیفی محض؛ زندگی پناهجویی در ترکیه - گفت‌وگو با عباس زندی

عباس زندی، مربی کونگ‌­فو و پناهجوی کُرد ایرانی، همراه همسر و دو فرزندش حدود شش سال است در ترکیه زندگی می­‌کند. او در گفت­‌وگو با زمانه از مشکلات زندگی پناهجویی می‌گوید.

از سوی دیگر زندگی پناهجویان در ترکیه با مشقت‌­های فراوانی روبه‌­روست، از فقدان حمایت­‌های لازم گرفته تا انتظارهای چندین ساله برای رسیدگی بر پرونده پناهندگی‌شان.

اخیرا اداره مهاجرت ترکیه که در حال حاضر مسئولیت رسیدگی به پرونده پناهجویان را به عهده دارد، در اقدامی که بیش از پیش بر شدت مشکلات پناهجویان افزوده، «بیمه خدمات درمانی» پناهجویان را قطع کرده که این محدودیت شامل حال پناهجویان ایرانی هم می‌شود.

در یک کلام، وضعیت پناهجویان در ترکیه را می‌­توان «بلاتکلیفی محض» توصیف کرد. نه راه پس دارند و نه راه پیش. ماندن در ترکیه مساوی است با بلاتکلیفی، فرار از ترکیه هم باز مساوی است با بلاتکلیفی و به خطر افتادن جان­‌؛ همان چیزی که پناهجو به خاطر آن از کشور خود آواره‌­ شده است.

عباس زندی، مربی کونگ‌­فو و پناهجوی کُرد ایرانی همراه همسر و دو فرزندش نزدیک به شش سال است در ترکیه زندگی می­‌کند.

او در گفت­‌وگو با زمانه از مشکلات زندگی پناهجویی در ترکیه می‌گوید و وضعیت حال حاضر پناهجویانی که در مرز یونان گیر افتاده‌­اند.

  • گفت­‌وگوی زمانه با عباس زندی را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

عباس زندی می‌گوید با وجود اینکه پرونده پناهندگی خانواده‌­اش توسط کمیساریای عالی پناهندگان در ترکیه بررسی و در همان سال اول ورود آنها به ترکیه پذیرفته شده است، اما همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می­‌برند و بعد از آن هیچ اقدامی در رابطه با پرونده پناهندگی آنها صورت نگرفته است.

عباس زندی بیش از ۲۷ سال است در رشته کونگ­‌فو توآ فعالیت حرفه‌­ای می­­‌کند و مربی این رشته رزمی است. او در ترکیه به عنوان مسئول سبک کونگ­‌فو توآ و جوکای‌­آترود انتخاب شد.

زندی برای مدتی نیز توانست در ترکیه باشگاه آموزش ورزش­‌های رزمی دائر کند.

دختر کوچک او که «کردستان» نام دارد نیز همانند پدرش به ورزش‌های رزمی علاقه­‌مند است و به صورت حرفه‌­ای کونگ­‌فو توآ را دنبال می‌­کند. او تاکنون توانسته در چندین مسابقه ورزشی در کشور ترکیه شرکت کند و موفق به کسب چندین مقام قهرمانی شده است، از جمله مقام اول در مسابقات جهانی کونگ­‌فو که سال ۲۰۱۷ در استانبول برگزار شد.

اگرچه عباس زندی و دخترش سعی می‌­کنند خودشان را با شرایط پناهندگی در ترکیه تطبیق بدهند و همچنان در زمینه فعالیت‌­های ورزشی موفق باشند، اما مشکلات پناهجویی هر بار به نحوی دامن­‌گیر آنها می‌­شود.

علاوه بر بلاتکلیفی، نبود کار و قطع بیمه خدمات درمانی، دختر او صرفا به دلیل این که نامش «کردستان» است، از برخی حقوق در ترکیه محروم شده­ است.

عباس زندی در این باره می‌­گوید:

«نام دخترم حساسیت­‌هایی را در اینجا ایجاد کرد. این حساسیت­‌ها مانع دست­یابی او به موقعیت­‌هایی شد که امکان داشت کسب کند. این امر باعث شد دخترم از لحاظ روحی دچار مشکلات و استرس­‌های خاص شود.»

به گفته عباس زندی، بسیاری از پناهجویان ساکن ترکیه با دقت وقایع و اتفاقاتی را دنبال می‌کنند که هم‌اکنون در مرز یونان جریان دارد و موجی از نگرانی و امید آنها را در بر گرفته است:

«از وقتی حرف‌ باز شدن مرزها به گوش پناهنده‌ها رسید، شروع به برنامه‌ریزی کردند تا بتوانند از فرصت استفاده کنند و از ترکیه فرار کنند. متاسفانه تنها آن هزاران نفر نیستند که در حال  حاضر در نقظه صفر مرزی گرفتار شده‌اند. هزاران پناهنده دیگر هم در انتظار این هستند که ببینند چه اتفاقی می‌افند. حتی خیلی‌ها در شهرهای نزدیک مرز مستقر شده‌اند و در انتظار این هستند که اگر اتفاق خاصی افتد، سریعا بتوانند ترکیه را ترک کنند. در حال حاضر این وضعیت برای پناهنده‌ها بسیار گیج‌کننده و مبهم شده، چون کشور یونان مرز را نه تنها باز نکرده، بلکه برخورد بسیار شدیدی دارد و پناهنده را به چشم افرادی که مجرم هستند نگاه می‌کند.»

عباس زندی که خود را یک مهمان در خاک ترکیه می‌داند، امید چندانی به بهبود وضعیت پناهجویان در ترکیه ندارد. او و خانواده‌اش مانند میلیون‌ها پناهجو، چشم به آینده‌ای نامعلوم دوخته‌اند. آینده‌ای که هر روز در پیش چشمشان تیره‌تر و تارتر می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.