ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش ۱,۵ میلیون بشکه‌ تولید نفت در صورت موافقت روسیه

قیمت نفت با صدور بیانیه مشترک وزیران اوپک افزایش یافت. منافع روسیه اما در افزایش تولید نفت در جهان است. ایران کماکان از تصمیم اوپک کنار گذاشته شده است.

وزیران نفت اوپک با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد کردند که برای جلوگیری از آثار منفی شیوع ویروس کرونا در بازارهای جهانی، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از تولید خود را کاهش دهند. روسیه هنوز با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

هشتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» ۶ مارس/ ۱۶ اسفند در وین برگزار خواهد شد (عکس: آرشیو)

شیوع کروناویروس جدید در جهان سبب تعطیلی برخی کارخانه‌ها و کسب و کارها به ویژه در زمینه گردشگری شده و در مجموع اقتصاد جهان و میزان تولید و قیمت نفت را تحت تأثیر قرار داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۵ مارس/ ۱۵ اسفند وزیران نفت اوپک با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد کردند که برای جلوگیری از آثار منفی شیوع ویروس کرونا در بازارهای جهانی، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از تولید خود را کاهش دهند. سهم اوپک از این میزان یک میلیون بشکه و سهم غیراوپک ۵۰۰ هزار بشکه تعیین شده است. قرار است این طرح جمعه ۶ مارس/ ۱۶ اسفند در هشتمین نشست اعضای اوپک و غیر اوپک مطرح و در صورت موافقت اعضا تا پایان سال ۲۰۲۰ به اجرا درآید. روسیه اما هنوز با این طرح موافقت نکرده است.

عربستان سعودی برای تأمین هزینه‌های خود به نفت ۸۰ دلاری و روسیه به نفت ۴۰ دلاری نیاز دارد. منافع روسیه با افزایش سطح تولید نفت خام در جهان تامین می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران روز پنجشنبه بعد از ترک دبیرخانه اوپک در جمع خبرنگاران گفت:

«این یک پیشنهاد است. آنها (غیراوپکی‌ها) می‌توانند بپذیرند یا نپذیرند. سهم هر یک از اعضای غیراوپک از کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید به توافق میان خودشان بستگی دارد. اگر بخواهیم بر اساس نسبت محاسبه کنیم، همچون گذشته سهم غیراوپک از کاهش تولید یک‌سوم و سهم اوپک دوسوم است.»

زنگنه درباره اینکه اگر روسیه مخالفت کند، آیا اوپک برنامه جایگزین دارد، گفت:

«نه، ما هیچ طرح دیگری نداریم.»

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند به احتمال بسیار زیاد روسیه با کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید در میان اعضای غیراوپک موافقت می‌کند. دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند ممکن است روسیه با کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ مخالفت کند.

با انتشار بیانیه مشترک وزیران نفت اوپک، قیمت نفت در بازارهای جهانی ۶, ۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۱ دلار در هر بشکه رسید.

کاهش ۲۰ درصدی تولید اوپک در سال جاری سبب شد که بسیاری از کشورهای عضو برای تأمین بودجه سالانه خود با مشکلاتی مواجه شوند.

چنانچه اعضای اوپک و غیر اوپک با کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از تولید خود موافقت کنند، این امر بدان معناست که تولید روزانه نفت خام به میزان سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز که معادل ۳,۶ درصد نفت مورد نیاز جهان است کاهش یابد.

آلکساندر نواک، وزیر نفت روسیه چهارشنبه گذشته برای بحث و گفت‌وگو درباره پیشنهاد عربستان سعودی، دبیرخانه اوپک را به مقصد مسکو ترک کرد. نواک اما در اجلاس روز جمعه در وین حضور دارد.

ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش تولید همچنان مستثنی هستند.

 هشتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» ۶ مارس/ ۱۶ اسفند در وین برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.