ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشگامان نقاشی معاصر ایران

محمود فرشچیان و جلوه‌های تازه از مینیاتور ایرانی

محمود فرشچیان، از نقاشان پیشگام و یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی در عرصه جهانی‌ست و کار‌هایش، جلوه‌ای ویژه از هنر و نگاه ایرانی قلمداد شده است.

محمود فرشچیان، از نقاشان پیشگام و یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی در عرصه جهانی‌ست و کار‌هایش، جلوه‌ای ویژه از هنر و نگاه ایرانی قلمداد شده است.

یکی از آثار مینیاتور محمود فرشچیان

محمود فرشچیان در چهارم بهمن ماه سال ۱۳۰۸ در اصفهان به دنیا آمد. از‌‌ همان کودکی علاقه‌اش به فرش و نقاشی نمودار بود، پدرش که نماینده فرش اصفهان بود و قالی‌های نفیس را جمع می‌کرد، خیلی زود متوجه علاقه و استعداد فرزندش شد و او را به شاگردی نزد حاج میرزا آقا امامی برد.

حاج میرزا آقا امامی، در چهره‌‌سازی، گل و مرغ، نقشه قالی و سوخت و معرق استادی کم‌نظیر بود.

محمود فرشچیان سپس کارش را نزد عیسی بهادری دنبال کرد. او سال‌ها بعد درباره استادش گفت: «عیسی بهادری در طول تاریخ هنر ایران بزرگ‌ترین استاد در زمینه کاشی‌کاری، فرش، مینیاتور و تا حدی نقاشی بود.»

فرشچیان پس از آنکه از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان فارغ‌التحصیل شد، راهی اروپا شد و به مطالعه هنر غرب پرداخت.

او در بازگشت به ایران، کارش را در اداره کل هنرهای زیبای تهران شروع کرد و بعد‌ها به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رسید.

محمود فرشچیان هم در تابلو‌ها و هم در فرش‌هایی که طراحی کرده، جلوه‌هایی تازه از مینیاتور ایرانی را عرضه کرده و هم در شیوه و سبک، هم در رنگ‌پردازی و ترکیب‌بندی و هم در مضمون، نوآوری‌های قابل توجهی داشته است که آثار او را با مینیاتورهای قبل از او مشخص می‌سازد.

مینیاتور و نقاشی ایرانی که عمدتاً معطوف به متون ادبی و شعر کلاسیک بود، در آثار فرشچیان، استقلال و تشخص می‌یابد و نقاش، اگرچه‌‌ همان عناصر و اجزا را به‌کار می‌گیرد، اما آن‌ها را در بافتی جدید با ترکیبی بدیع عرضه می‌کند.

مینیاتور ایرانی سرشار از صحنه‌های بزم و رزمی است که به عنوان مثال و عمدتاً برآمده از داستان‌های شاهنامه یا پنج گنج نظامی هستند. در کارهای فرشچیان اما، مینیاتور‌ها از بازسازی صرف داستان‌ها و یا تصویرگری آنچه با کلمات توصیف شده‌اند، فرا‌تر می‌رود و نقاشی، خود موضوع و هدف می‌شود.

زبردستی چشمگیر در طراحی، توجه و دقت در ریزه‌کاری‌ها و پرداخت‌ها، حرکت مواج و دایره‌وار قلم و ترکیب متنوع رنگ‌های بی‌شماری که کنار هم نشسته‌اند، از ویژگی‌های اصلی کارهای او محسوب می‌شود.

شیوه و کارهای محمود فرشچیان که از‌‌ همان ابتدا تا امروز به شیوه و نگاه خود پایبند بوده، در نقاشی معاصر ایران، خاص خود اوست و همچون گرایشی در کنار دیگر جریان‌های نقاشی معاصر ایران حضور داشته است.

آثار محمود فرشچیان هم در ایران و هم در خارج از کشور، مورد توجه و استقبال بوده و جوایز متعددی را برای او به همراه داشته‌اند.

محمود فرشچیان، سال‌هاست که ساکن آمریکا است، اما به طور مرتب به ایران سفر می‌کند.

ویدئو: پاره‌ای از آثار محمود فرشچیان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رشک ماه و مشتری

    به نظر من نقاشی های استاد فرشچیان فرسنگ ها فراتر از مرزهای زیبایی را پیموده اند. روزی می رسد که نام ایشان مانند نوابغ هنری جهان برای همه آشنا باشد.

  • محمود

    ای کاش نظرات ایشان هم به زیبائی نقاشی شان بود ! استاد!نامشان در زیر نام کسانی است که خواستار تحریم اسکار شدند ! در کنار شمقدری و سلحشور !

  • کاربر مهمان نادر

    با سلام. از قدیم به ایشان ارادتی داشتم و نقش خیال اورا با اشعار خیام ومی ومعشوق وشراب میستودم وگاها هم فکر میکردم عشق وغمزه ای هم با مولای رومی یا رند شیرازی دارد. بهرحال بدون انکه چهره اورا ببینم ستایشگر چیره دستی وتخیل وقلم مو استاد شدم غافل از دل پریشان خودم !!چندروز پیش استاد را سبیل اویخته ویقه دریده روی فرش قرمزی دیدم که به استقبال یکی از سروران زر وزور و تزیور میدوید تا ضریح که(نه) قلکی بی ترکیب ازچند کیلو طلا وچند تن نقره به ارزش خون هزاران مردم گرسنه اماده حمل برای امامی که هلاکوخان چند بار زمیینش راشخم کرده بود واب به ان بسته تا کسی جسارت بت پرستی نداشته باشد رابه نمایش بگذارد! وحالا این استاد از خود واز خدا بیخبر با کمال بی نیازی از مال دنیا وبی خبر از اخرت چنین متملق وچاپلوس شده است ! . بهر حال ضریحی که ساخته ای بسیار مزخرف وبی قواره بود و خاک بر سر هنرمندی باد که هنرش را به اربابان زر و زور عرضه میکند.

  • کاربر مهمان

    مردم ایرالن خواهان سکولاریسم هستند و از اسلام و هنر اسلامی و اصلاح طلبان و... بیزارند