ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران سیاسی در افغانستان: دعوت به دو مراسم تحلیف

عبدالله عبدالله و اشرف غنی، هر دو مهمان خود را به مراسم تحلیف جداگانه فراخوانده‌اند. آنهم در حالی که تنها دو روز دیگر قرار است گفت‌وگو حکومت افغانستان و گروه‌های سیاسی و مدنی با طالبان آغاز شود.

تنها دو روز تا آغاز گفت‌وگو «صلح» میان حکومت افغانستان و طالبان  زمان باقی مانده است که اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو می‌خواهند همزمان مراسم تحلیف برگزار کنند.

اشرف غنی - عبدالله عبدالله هر دو خود را برای برگزاری مراسم تحلیف آماده می‌کنند.

گفت‌وگوها میان حکومت افغانستان، گروه‌های سیاسی و مدنی و طالبان قرار است ۲۰ اسفند آغاز شود اما دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله و اشرف غنی، هنوز برای تشکیل دولت به توافق نرسیده و هر دو می‌خواهند جداگانه مراسم تحلیف برگزار کنند.

کمیسیون انتخابات افغانستان اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری که مهر امسال برگزار شد، معرفی کرده اما عبدالله این نتیجه را نپذیرفته و معتقد است در نتیجه انتخابات «تقلب» شده است و خود را رئیس جمهوری می‌داند.

او و تیم انتخاباتی‌اش از فردای اعلام نتیجه انتخابات برای چند ولایت والی معرفی کردند و حالا همزمان با اشرف غنی قرار است مراسم تحلیف برگزار کنند.

مراسم تحلیف محمد اشرف غنی قرار است فردا (دوشنبه ۱۹ اسفند) در قصر سلام‌خانه ارگ ریاست جمهوری برگزار شود. دولت به همین منظور این روز را در کابل تعطیل عمومی اعلام کرده است.

همزمان عبدالله عبدالله که با عنوان «تیم ثبات و همگرایی» در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشت، قرار است در کاخ «سپیدار» مراسم تحلیف ریاست جمهوری را برگزار کند.

مراسم تحلیف اشرف غنی قرار بود ۸ اسفند برگزار شود. او اما به درخواست آمریکا این مراسم را به تعویق انداخت. آن زمان نیز عبدالله اعلام کرده بود که مراسم تحلیف جداگانه‌ای برای خودش برگزار می‌کند.

سخنگوی گروه «ثبات و همگرایی» گفته است که دعوتنامه مراسم تحلیف عبدالله برای تمامی گروه‌های ملی و بین‌المللی ارسال شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی دولت افغانستان اما گفته است که رقابت انتخاباتی به پایان رسیده، کمیسیون مستقل غنی را به عنوان پیروز و رئیس جمهوری معرفی کرده است.

گفت‌وگوها آغاز می‌شود؟

غنی و عبدالله در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز رقیب یکدیگر بودند. عبدالله آن زمان نیز ابتدا نتیجه انتخابات را نپذیرفت اما با میانجیگری آمریکا سرانجام به عنوان رئیس اجرایی دولت، با رئیس دولت کنار آمد.

حالا این بار نیز زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان گفته که با هر دو طرف گفت‌وگو کرده است. اما آنچه که برگزاری دو مراسم تحلیف پیدا است، این رایزنی‌ها بی‌نتیجه بوده است، آنهم در شرایطی که بر اساس توافقنامه آوردن صلح به افغانستان، قرار است گفت‌وگو میان حکومت افغانستان و گروه‌های سیاسی و مدنی با طالبان از سه‌شنبه ۲۰ اسفند آغاز شود.

غنی شنبه ۱۷ اسفند گفت که هیئت مذاکره کننده برای گفت‌وگو با طالبان تا ۲۰ اسفند آماده می‌شود. به گفته او یک هیئت از سوی شورای عالی صلح برای مذاکره با طالبان انتخاب خواهد شد.

رئیس جمهوری افغانستان گفته که از یک هفته قبل رایزنی‌ها برای معرفی هیئت مذاکره کننده آغاز شده است. تیم عبدالله عبدالله اما این ادعا را رد کرده و گفته که تا به حال «هیچ صحبتی در این مورد با ارگ نشده است».

پنج هزار زندانی طالبان آزاد می‌شوند؟

مشکل دیگر برای آغاز گفت‌وگوها ۵ هزار زندانی طالبان در زندان‌های افغانستان است. در توافقنامه آوردن صلح میان آمریکا و طالبان بر آزادی این زندانی‌ها تاکید شده است. حکومت افغانستان اما گفته که آزادی زندانیان طالبان به عنوان پیش شرط مذاکره را نمی‌پذیرد. او اما پیشتر به صورت یکطرفه و برای نشان دادن آنچه که خودش «حسن نیت» خواند، یک هزار زندانی طالبان را آزاد کرد.

طالبان پیش از این گفته بود که حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

نتایج یک نظرخواهی که از سوی روزنامه هشت صبح افغانستان منتشر شد هم بیانگر مخالفت ۸۶ درصد پاسخگویان با آزادی زندانی‌های طالبان پیش از مذاکره است.

این گروه  جمعه ۶ اسفند به روستای «خواجه نور» در ولایت هرات حمله کرد و هفت غیرنظامی را کشت. تنها دو روز پس از امضای توافق در دوحه، پایتخت قطر هم آمریکا یک پایگاه طالبان را هدف حمله قرار داد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.