ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روایت یک شهروند امدادرسان از وضعیت مناطق زلزله‌زده قطور

به گفته یک امدادرسان مردمی زلزله قطور، روند امدادرسانی به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیه‌ به باقی ماندن در خانه کند شده است و بسیاری از حضور فیزیکی در مناطق زلزله‌زده خودداری کردند.

یک‌شنبه ۴ اسفند دو زلزله ۵,۷ ریشتری در مرز ایران و ترکیه، منطقه «قُطور» و «زرآباد» واقع در آذربایجان غربی و استان «وان» در ترکیه را لرزاند. این زلزله‌ها تنها در منطقه قطور و زرآباد در بیش از ۴۰ روستا و شهر خوی خسارت به باور آورد و بسیاری از خانه‌ها ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند. علاوه بر سرمای شدید در زمستان و مشکلات فراوان برای کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده، شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران نیز روند امدادرسانی به این مناطق را با مشکل روبه‌رو کرد. یکی از شهروندانی که به صورت داوطلبانه اقدام به جمع‌آوری و ارسال کمک به مناطق زلزله‌زده کرده، به زمانه درباره شرایط حال حاضر این مناطق و نیازهای مردم زلزله‌زده می‌گوید.

    برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

    کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

    هنوز آمار دقیقی از میزان دقیق خسارت‌ها منتشر نشده است، اما به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایسنا) تعداد واحدهای مسکونی روستایی آسیب‌دیده بیش از ۳۵۰۰ واحد است. شهروند امدادرسان نیز تأکید می‌کند که بیش از ۳۵۰۰ خانه به طور کامل تخریب شده است، اگرچه برخی آمارهای غیررسمی میزان خانه‌های تخریب شده را بعضا بیشتر اعلام کرده‌اند.

    رسول جلیلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، چهارشنبه ۱۴ اسفند در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی اعلام کرد بر اساس برآورد‌های انجام‌شده، بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال به دام‌ها و آغل‌های روستایی در مناطق زلزله‌زده بخش قطور و حومه در شهرستان خوی خسارت وارد شده است.

    به گفته این شهروند، در جریان زلزله قطور بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند، یک نفر جان باخت و حدود ۲۱ هزار نفر نیز بی‌خانه‌مان شدند.

    بخشی از زلزله‌زدگان به علت سرمای شدید و نیاز به وسایل گرمایشی و سرپناه، سکونتگاه‌شان را به مقصد نامعلوم ترک کردند. به گفته این شهروند امدادرسان مردم زلزله‌زده با چند روش با عواقب این زلزله مقابله کردند:

    «افرادی که وضعیت مالی خوبی داشتند، اسباب و اثاثیه را جمع کردن و با ماشین به خوی رفتند، بعضی دیگر خانه اجاره کردند و بعضی‌ها هم به خانه بستگان‌شان رفتند. و بعضی‌ها هم توسط پویش مردمی که توسط مردم خوی به راه افتاد که در نوع خودش یک حرکت پیشرو و بدیع محسوب می‌شود، در واقع اعلام کردند ما مردم را در خانه‌هایمان اسکان می‌دهیم و با تماس حاصل کردن با زلزله‌زده‌ها آنها را پیش شخصی که قرار بود اسکانشان بدهد، نقل مکان کردند. این با توجه به اینکه قطوری‌ها روستاهایشان اغلب کُردنشین هستند و خویی‌ها ترک هستند یک حرکت بدیع اجتماعی محسوب می‌شود.»

    به گفته این شهروند مابقی زلزله‌زده‌ها که به هر دلیلی امکان نقل مکان نداشتند در روستاهای‌شان باقی ماندند و در چادرهای هلال احمر که اغلب نازک و نامناسب است و مردم خودشان با پلاستیک و پارچه چادرها را مقاوم‌سازی کرده‌اند، اسکان داده شده‌اند.

    این در حالی است که محمد عابدی، فرماندار خوی سه روز پس از زلزله از آسیب دیدن حداقل ۴ هزار خانوار در ۴۳ روستا خبر داد و مدعی شد که همه امکانات لازم، گرمایشی و بسته‌های غذایی به زلزله‌زدگان تحویل شده است.

      [sliderpro id="975"]

      همچنین به گفته این شهروند امدادرسان، به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیه‌هایی مبنی بر منع بیرون آمدن از خانه، روند امدادرسانی را با کندی روبه‌رو کرده و بسیاری از حضور فیزیکی در مناطق زلزله‌زده به دلیل همین وضعیت خودداری کردند. به گفته او، بخش اعظم امدادرسانی با کمک‌های مردمی میسر شده است.

      تصاویر و ویدئوهایی که از مناطق زلزله‌زده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که خلاف ادعای فرماندار خوی را نشان می‌دهد. فعالان اجتماعی در استان آذربایجان غربی هم از تامین نشدن وسایل گرمایشی و سرپناه موقت برای زلزله‌زدگان خبر داده و خواستار ارسال وسایل گرمایشی، چادر و مواد غذایی شده‌اند.

      در ویدیوی زیر یک شهروند اهل قطور از فقدان امکانات لازم و تحویل ندادن کمک‌های دولتی، از جمله چادر به مردم مناطق زلزله‌زده می‌گوید.

      برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

      کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

      در همین زمینه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.