ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا و حکومت ایران: موضوعی دیگر برای درگیری جناحی

الیاس حضرتی، نماینده تهران متحجران را مسئول شیوع کرونا دانست. ایراهیم رئیسی، مسئولیت را متوجه وزارت بهداشت کرد. مجلس جلسه ویژه تشکیل داد.

الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری کاسه‌لیسان و متحجران و دیوارلیسان و بی‌درایتی وزارت بهداشت را از عاملان شیوع کرونا در ایران به ویژه در استان گیلان دانست. از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه مسئولیت را از دوش روحانیت برداشت و متوجه وزارت بهداشت کرد. در همان حال مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را به کرونا اختصاص داد. برداشت از صندوق توسعه ملی به آینده موکول شد.

احداث چادر در حیات مدارس رشت برای نگهداری بیماران مبتلا به کویید ۱۹

الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری  ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت استان گیلان از نظر شیوع کرونا گفت:

«به نظرم نه تنها دولت که دیگر عناصر تصمیم‌ساز در این میانه مقصرند و در وضعیت بغرنجی که برای مردم پیش آمده سهیم هستند.»

بر اساس پیش‌بینی‌های کمیته کشوری مقابله با کرونا، تا هفته آینده در کل کشور روزانه میزان بستری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می‌شود. در همان حال اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس و سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان اعلام کردند که وضعیت گیلان اضطراری است و خواهان افزایش کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به استان شدند. مجمع نمایندگان گیلان در این نامه می‌گوید بسیاری از پرستاران و پزشکان ترک کار کرده‌اند و در برخی از شهرستان‌ها حتی یک پزشک هم وجود ندارد. مجمع نمایندگان یادآوری کرده است که کادر درمان به لوازم حفاظت شخصی نیاز دارد. آن‌ها همچنین اعلام کردند که استان گیلان نیاز فوری به بیمارستان سیار دارد. الیاس حضرتی، نماینده تهران در نامه خود به روحانی وزارت بهداشت را مسئول بحران کرونا در استان گیلان دانست:

«شهر رشت و استان گیلان پیش از بحران کرونا درگیر بحران برف شده بود. هنوز کمر از آن بلیه راست نکرده بود که با بی تدبیری قابل پرسش و تامل مدیران مسئول در وزارت بهداشت و وزارت کشور و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر، گرفتار مصیبت کرونا شده است. پرسش اول که ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده این است که آیا متولیان امر در ارائه اخبار و زمان دقیق اطلاع آنها از ورود این بیماری به قم صادق بوده‌اند یا خیر؟ اگر متوجه این بلیه شده بودند چرا شهر قم را قرنطینه نکرده و اقدامات احتیاطی و کنترل کننده را با تاخیر آغاز کردند؟»

حضرتی با یادآوری مقاومت برخی از روحانیون و ائمه جمعه در تعطیل کردن اماکن مذهبی و عدم برگزاری نماز جمعه و جماعت در استان‌ها و در مساجد کشور در نامه خود به روحانی نوشت که «چرا به کاسه‌لیسان و متحجران و دیوارلیسان اجازه مانور و تخریب چهره دین و حکومت دینی داده شد؟»

نماینده تهران اعلام کرد که نه تنها دولت که دیگر عناصر تصمیم‌ساز در این میانه مقصرند و در وضعیت بغرنجی که برای مردم پیش آمده سهیم هستند.

حضرتی در ادامه این نامه نوشت:

«استان گیلان به دلیل ضعف در امکانات زیربنایی و استراتژی نادقیق وزارت بهداشت فرصت‌های به هنگام را از دست داده است. غلبه مدیریت غیربومی و ناآشنایی با نیازهای استان کار را سخت‌تر هم کرده است. انتصاب نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت از استانی دیگر و تغییر یک هفته‌ای وی نشان از این مدیریت کارآمد دارد.»

در همان حال به گزارش خبرگزاری میزان، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضایی با تقدیر از مراجع، علما و حوزه‎‌های علمیه «برای همکاری و همیاری» در مقابله با شیوع ویروس کرونا مسئولیت شیوع کرونا را از روی روحانیت برداشت و متوجه وزارت بهداشت کرد:

«اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‌گیری به‎صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود.»

تکلیف چیست؟

کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی از سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان دعوت کرده بود که درباره شیوع کروناویروس جدید در ایران توضیح دهد. علی لاریجانی، رئیس مجلس درباره این جلسه که در دوشنبه ۹  صحن علنی برگزار شد گفت:

«تاکید شد که ستاد ملی مبارزه با کرونا که از پشتوانه شورای عالی امنیت ملی برخوردار است، برای استان‌ها و شهرستان‌هایی که در حال حاضر سالم هستند، دستورالعمل‌هایی مشخص کند و برای شهرها و استان‌های درگیر با این بیماری دستورالعمل دیگری داشته باشد و حتما از سفرهای شیوع دهنده بیماری کرونا جلوگیری شود. این سفرها علاوه بر آن که میزان درگیری خود مردم را بسیار افزایش می‌دهد، باعث تغییر جنس این ویروس در سفرهای بین استانی خواهد شد و به همین دلیل نحوه مبارزه با آن را دشوار می‌کند.»

شهروز برزگر، عضو کمیسیون  امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت گفته بود: در این جلسه وزیر بهداشت توضیح داد که بخشی از ویروس کرونا در گیلان کاملا با ویروس ووهان چین متفاوت است. برزگر در ادامه این مصاحبه گفت:

«آنچه از صحبت‌های وزیر بهداشت برداشت کردم این است که دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشأ نامعلوم.»

در هر حال صرف‌نظر از آنکه علت کشندگی بیشتر کروناویروس در گیلان چیست، در بخش‌های عفونی می‌بایست ماسک و لباس‌های محافظ به وفور یافت شود. در غیر این‌صورت عملاً مبارزه با بیماری میسر نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تأمین بودجه برای تهیه این اقلام ضروری به عهده سازمان برنامه و بودجه گذاشته شده. چنانچه بودجه لازم تهیه نشود، سران قوا می‌توانند به این موضوع ورود کنند. در این صورت ممکن است از صندوق توسعه ملی که اختیار آن در دست علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است مبلغی به مبارزه با کرونا اختصاص داده شود. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت:

«تصمیم مهم‌تر در این موضوع آن است که رییس‌جمهوری یک شورای پشتیبانی برای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهد که مستقیماً اداره شود و همه بخش‌های کشور همکاری لازم را با آن داشته باشند. نیروهای مسلح در حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به کمک خواهند آمد.»

 دریادار پاسدار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در روز دوشنبه ادعا کرد که سپاه با  قرارگاه کشوری مقابله با کرونا که ریاست آن به عهده وزیر بهداشت است همکاری و تعامل دارد.

 دریادار پاسدار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در روز دوشنبه ادعا کرد که سپاه با  قرارگاه کشوری مقابله با کرونا که ریاست آن به عهده وزیر بهداشت است همکاری و تعامل دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Pouya Bakhtiari

    باز هم خانم مجری بی بی سی فردی بنام امید مهرگان، نویسنده و مترجم؟!، از بالتیمور در ایالت مریلند آمریکا؟! را بعنوان کارشناس معرفی میکند که همهش ضد آمریکا صحبت میکند تا حکومت اسلامی را موجه نشان دهد وی میگوید شما در سال ۸۸ و آبان ماه شکست خوردید! حالا امید به کرونا جهت سقوط حکومت اسلامی دارید؟

  • رحمان

    من داشتم به یه دکتری که از فک فامیل ه می گفتم که تقصیر حسین طائب ه که قم قرنطینه نشد. اینم از توی یکی از سایتهای خارج‌ از ایران خونده بودم اگه نه خودم با اطلاعات سپاه کاری ندارم. این آقای دکتر گفت اگه من حریرچی و خوب میشناسم و از نزدیک باهاش کار میکنم که بهت میگم که این موزمارو اینجور نبین. همین این تو قرنطینه قم سوسه کشید. جلسه گذاشتن گفتن قم باید قرنطینه بشه همون اولا، شروع کرد با لودگی و مسخرگی سوسه کشیدن تو قرنطینه قم. گفت تو نمیدونی چه آدم بی رحم و بیشعوری ه این حریرچی تازه تو کل اون لوده ها یه سروگردن از همه بدتره این چیزی ه که به من گفت این دکتر