ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در زندان‌ها- تهدید نرگس محمدی و مرخصی هنگامه شهیدی

شیرین عبادی با اشاره به وضعیت نرگس محمدی در زندان زنجان، در مورد تهدید جانی این زندانی سیاسی هشدار داد. هنگامه شهیدی با وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.

شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل، سه‌شنبه ۲۰ اسفند با اشاره به وضعیت نرگس محمدی در زندان زنجان، در مورد تهدید جانی این زندانی سیاسی هشدار داد و گفت هم‌اکنون جان این زندانی سیاسی از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در معرض خطر جانی است.

نرگس محمدی در زندان

بر اساس ادعای مقامات قضائی و رئیس سازمان زندان‌های ایران در فاصله ۱۲ روز اخیر بیش از ۷۰ هزار زندانی به علت شیوع کرونا در زندان‌ها به مرخصی اعزام شده‌اند. در این میان اما تنها به تعداد انگشت شماری از زندانیان سیاسی حق استفاده از مرخصی داده شده است: کرونا و پیگیری خانواده‌ها برای آزادی زندانیان: دو زندانی سیاسی به مرخصی آمدند

در تازه‌ترین خبرها و در ادامه پیگیری‌های انجام شده از سوی خانواده زندانیان سیاسی و عقیدتی، هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، شامگاه سه‌شنبه ۱۹ اسفند توانست با تودیع وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی برای مدت یک‌ماه از زندان به مرخصی اعزام شود.

هنگامه شهیدی

مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع این زندانی سیاسی در همین راستا با نامناسب توصیف کردن فضای زندان‌ها به ‌علت شیوع ویروس کرونا گفت که با در نظر گرفتن بیماری قلبی موکلش، امیدوار است مرخصی هنگامه شهیدی مجددا تمدید شود.

بر اساس خبرهای منتشر شده، اعضای خانواده ده‌ها زندانی سیاسی در روزهای اخیر با انتشار نامه و دادخواست خطاب به مسئولان قضایی از آنان خواستند تعدادی از فعالان صنفی معلمان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری و تعدادی دیگر از فعالان مدنی و … را که در حال حاضر در زندان به سر می‌برند، آزاد کنند.

    پیگیری این خانواده‌ها اما تاکنون منجر به اعزام به مرخصی تنها چند تن از زندانیان سیاسی شده است و این در حالی‌ست که هم اکنون بسیاری از زندانیان سیاسی علی‌رغم داشتن شرایط استفاده از مرخصی یا عفو مشروط، با برخورد مغرضانه از سوی قوه قضاییه مواجه شده‌اند.

    بنا بر اعلام منابع خبری، نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیأت اجرایی شورای صلح ایران که هم‌اکنون در زندان زنجان به‌سر می‌برد، با وجود وضعیت وخیم جسمانی و ابتلا به چند بیماری نه تنها از اعزام به مرخصی محروم مانده بلکه با استناد به اظهارات خانواده این زندانی سیاسی، در حال حاضر با تهدید و آزارهای جنسی و جسمی از سوی مسئولان زندان نیز مواجه شده است.

    عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی، در نامه‌ای که روز یک‌شنبه ۱۸ اسفند خطاب به ابراهیم رئیسی، ‌ رییس قوه قضاییه ایران نوشته، با انتقاد از عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، اعلام کرده که هم اکنون نرگس محمدی با اطلاع مسئولان زندان زنجان از سوی مجرمان خطرناک تهدید شده است:

    «وقتی افراد شیشه مصرف می‌کنند [مواد مخدر در زندان در دسترس است] هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری بیفتد که می‌افتد. نرگس توسط یک فرد که مرتکب دو قتل، سرقت و [جرایم مرتبط با] مواد شده، تهدید جنسی و جانی شده است که مسئولان زندان هم در جریان هستند.»

    مادر این زندانی سیاسی در ادامه نامه خود اعلام کرده که دخترش در زندان به چند بیماری مبتلا شده است.

    شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل اما روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند ماه با اشاره به وضعیت نرگس محمدی در زندان زنجان، از تهدید جانی علیه این زندانی سیاسی خبر داد و اعلام کرد که هم‌اکنون این زندانی سیاسی از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در معرض خطر جانی قرار گرفته است:

    «وزارت اطلاعات قصد کشتن نرگس محمدی را دارد. می‌پرسید چگونه؟ برخلاف قانون او را به زندان زنجان تبعید کردند، در میان زندانیان عادی گذاشتند، زنان بی‌پناهی که خود قربانی اجتماعی هستند که جمهوری اسلامی ساخته است. با وعده اعطای مرخصی و تسهیلات کوچک دیگر، برخی از زندانیان را تحریک به آزار جسمی و روحی نرگس می‌کنند.»

    شیرین عبادی در ادامه با اشاره به سابقه مورد آزار و اذیت قرار گرفتن نرگس محمدی از سوی نیروهای امنیتی گفته است:

    «قبلاً هم نرگس را به همین شیوه تنبیه کرده بودند که مبتلا به فلج ادواری عضلانی شد، تا جایی که مشرف به موت بود که اجازه درمان در بیمارستان را دادند.»

    گزارش‌های رسیده از درون زندان‌ها خبر از احتمال ابتلای برخی زندانیان سیاسی به ویروس کرونا به دلیل کمبود تجهیزات بهداشتی لازم برای پیشگیری از همه‌گیری این بیماری در زندان‌ها می‌دهند: مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی: کرونا وارد زندان فشافویه شده

    مقامات قضایی اما با تکذیب این خبرها مدعی‌اند تمهیدات لازم برای در امان ماندن جان زندانیان سیاسی در نظر گرفته شده است.

    غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هفته گذشته با شایعه قلمداد کردن اخبار شیوع کرونا در زندان‌ها مدعی شد که «شرایط نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی به‌مراتب مناسب‌تر از شرایط نگهداری سایر زندانیان است.»

    این گفته‌های اسماعیلی در حالی بیان شد که بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر، در حال حاضر ده‌ها زندانی از جمله زندانیان سیاسی در زندان‌های فشافویه، اوین، زندان مرکزی کرج، زندان ارومیه و دیگر زندان‌ها در سراسر ایران در حالت قرنطینه قرار گرفته و به دلیل لغو ملاقات‌ها و ایجاد محدودیت برای برقراری ارتباط زندانیان سیاسی با بیرون از زندان، خانواده این زندانیان نگران وضعیت سلامتی آنها هستند.

    بنیاد عبدالرحمن برومند، روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند ماه به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد که خانواده زندانیان سیاسی به دلیل محدودیت برای برقراری تماس تلفنی و ملاقات با فعالان سیاسی در بند از یک‌ سو و درز کردن اخبار ضد و نقیض مبنی بر شیوع کرونا در زندان‌ها از سوی دیگر، به ‌شدت نگران وضعیت سلامتی این زندانیان هستند.

    در گزارش منتشر شده از سوی بنیاد برومند آمده است که در تماس تلفنی یکی از زندانیان سیاسی محبوس در اوین با خانواده خود، این فعال در بند با نامناسب توصیف کردن وضعیت بهداشتی زندان از دارا بودن برخی زندانیان از علائم بیماری کرونا خبر داده است.

    همین منبع به نقل از یک زندانی سیاسی، در تشریح وضعیت تجهیزات بهداشتی موجود در زندان اوین برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اعلام کرده که این زندان در حال حاضر از حداقل‌های بهداشتی حتی در بهداری نیز محروم است:

    «بهداری زندان اوین امکانات ساده مناسب برای ضدعفونی را هم ندارد و این موضوع طی سال‌های گذشته عامل نگرانی برخی از زندانیان در زمان بیماری بوده است. همچنین هفته گذشته که دو نفر از زندانیان بند زنان زندان اوین به دلیل شرایط جسمی‌شان به بهداری منتقل شده بودند، سرم تنها برای یکی از آن‌ها موجود بوده است.»

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • پرهیز از استفادهء بیش از حدِ ویتامین D

        هشدار جدی ▪️امروز رفتم داروخانه، در عرض ۱۰ دقیقه‌ای که معطل بودم بیش از ۳۰ نفر اومدن و بسته بسته ویتامینD میخریدن ▪️ويتامينD شوخي نيست، ويتامينC نيست كه اضافه‌ش دفع بشه، مسمومیت باهاش میتونه کلیه‌ها رو از کار بندازه. خواهشا از اون ور بوم نیافتید. بالا اومدن سطح ویتامینD یک هفته‌ای اتفاق نمیافته، باید اول آزمایش بدید بعد اگه سطحش تو بدنتون پایین بود طبق دستور پزشک هر هفته یا هر ماه یه دونه قرص ویتامینD بخورید، نه یه بسته. ▪️حجم زیادش رو بدن نمیتونه دفع کنه و باعث بروز مشکلات زیادی میشه. ▪️خواهشا اطلاع رسانی کنید.

      • مارو دریابین

        پیام شهروندی از یک اینترن دانشگاه علوم پزشکی گیلان: ما رو دریابین! ▪️سلام. من اینترن دانشگاه علوم پزشکی گیلانم. دیروز رییس بیمارستان پورسینای رشت نامه زد که اینترن ها از روز ۲۰ اسفند از حضور در کشیک ها آف بشن. دلیلشم مشخصه.امکانات و تجهیزات کافی برای ما ندارن‌. با این حال امروز از دانشکده پزشکی، نامه رییس بیمارستان رو ملغی کردن و گفتن باید در کشیک ها حضور پیدا کنیم! ▪️اینجا عملن سیرکه..هروز یه چیزی به ما میگن بیمارستان رازی رشت خیلی وقته ک دیگ ظرفیت پذیرش بیمارای جدیدو نداره..وسط حیاطش بخش صحرایی زدن! الان تو یکی از بخشای بیمارستان پورسینا هم دارن بیمار مبتلا به کرونا میخوابونن،در صورتی ک لباسای ایزوله به ما نمیدن، و هنوز دارن بیمارای الکتیو میخوابونن و جراحی میکنن با وجود دستورالعمل خلاف این قضیه. ▪️خود مسوولین دانشگاه هیچ برنامه ی مشخصی برای مقابله با این ویروس ندارن. رییس بیمارستان رازی ۳ هفته پیش تو جلسه ای ک با ما داشت و قبل شیوع وسیع این بیماری تو استان گیلان اقرار کرد ک اصن نمیدونه تو این بیمارستان داره چی میگذره. ▪️مسوول آموزش دانشگاه که بعد از اعتصاب اینترن ها به ما گفته بود باید سر کشیک ها حاضر بشین الان انتوبس و حال خوبی نداره ▪️اتند هایی که از اول ماجرا این قضیه رو ساده میگرفتن و با سرباز و سردار خطاب کردن ما ، بدون تجهیزات انتظار رفتن حتی سر راند اموزشی و مورنینگ رو داشتن ؛الان با دو سه لایه ماسک حضور پیدا میکنن ▪️ما هیچ پناهی نداریم انواع و اقسام تهدید ها از دوبار تجدید شدن بخش و گرفتن مدرک کارشناسی بهداشت شنیدیم مارو دریابین

      • ما خواهان آزادی کلیه زندانیان سیاسی و کارگران زندانی هستیم.

        #شادمان_بنی‌بشر عضو گروه کوهنوردی چل‌چه‌مه از زندان آزاد شد. ما خواهان آزادی کلیه زندانیان سیاسی و کارگران زندانی هستیم.

      • صدای پزشکان متعهد

        صدای پزشکان متعهد ▪️...صبح که وارد بیمارستان میشوم پرستار شیفت شب آی سی یو را باچشمانی گریان می بینم:آقای دکتر پوریا دم دمای صبح فوت کرد، تورو خدا تا کی این وضع ادامه داره. پوریا پسر جوانی بود که چهار روز پیش بعلت تنگی نفس شدید به آی سی یو منتقل شده بود.در آخرین لحظاتی که هوشیار بود و نفس اش میگرفت دست مرا گرفته بود و می گفت:آقای دکتر یعنی من می میرم، یک کاری بکنید من زندگی را دوست دارم .و من فقط او را آرام کرده بودم. ▪️به سمت بخش می روم در راهرو پرستار و پرسنل متعددی را می بینم که هر کدام با آزمایش و عکسی در دست از من می خواهند وضعیت شان را روشن کنم.بعضی ها با نگرانی و بعضی با پذیرشی مقدر از سر اجبار.تقریبا اکثریت آنها مبتلا شده اند. آنها را دلگرم می کنم که همه لزوما بدحال نخواهند شد .گان یکسره می پوشم مریض ها را می بینم سراپا عرق می کنم و خیس می شوم.امروز تقریبا 20 روز گذشته است و تقریبا 50 نفر فوت نموده اند. گواهی فوت کم آورده ایم. کسب و کار مرگ چقدر سکه است ولی همه پذیرفته اند همراهان بیماران تقدیر مرگ را پذیرفته اند کمتر صدای بلند شیون را می شنویم.مرگ دیگر اقتدار ندارد هرچند یکه تازی می کند. این روزها زندگی عزیزتر شده است. ▪️ما کم کم با این بیماری ناشناخته کورونا آشنا تر و مسلط تر می شویم و رفتارش را بهتر می توانیم پیش بینی کنیم و از آن بیشتر با ناتوانی خود بیشتر آشنا می شویم. هفته سوم بیماری است و موج حمایت های مردمی را ه افتاده است ، مردم عجیبی داریم در اوج این همدلی با شکوه، در عین حال هنوز نتوانسته اند زنجیره انتقال را بشکنند و بعضی ها که خیلی از داستان پرت اند. ▪️برمی گردم منزل. از دم در همسرم تمام خودم و وسایل را ضدعفونی میکند تو گویی از جهانی دیگر آمد ه ام.صدای جیر جیرپیام های واتساپ وتلگرام سرازیر است: عکس سی تی اسکن و آزمایش:"ما کورونا گرفته ایم؟" .ترس و اضطراب همه را گرفته است شب های اول مثل همیشه می خواستم بخوابم ولی نمی توانستم.همه اش فکر می کنم الان بیمارستان زنگ می زند، الان در واتساپ عکس و آزمایش یک نفر دیگه آمده. ▪️یک چیزی در سرم زنگ می زند و مثل سوهان تمام سلولهای مغزم را می سابد. الان قرص خواب می خورم ولی فقط 4 ساعت اثر می کند و باز بیخوابی و باز صدای آمدن عکس و آزمایش یک نفر دیگر در واتساپ. من میدانم یک روز این داستان تمام می شود می دانم و آنگاه برای خوابیدن به هیچ قرصی نیاز نخواهم داشت. دکتر عبدالرضا دزفولی -متخصص بیماری های عفونی 20 اسفند 1398 #در_خانه_بمانیم #هر_خانه_یک_قرنطینه #شرایط_عادی_نیست #مسافرت_نرویم

      • نگرانِ "نان‌"

        مردم فرودست اما در مناطقی محروم با نگاه‌های نگران، کشان‌کشان از کنار هم رد می‌شوند، خبری از ماسک و دستکش و دغدغه‌های این‌چنینی نیست، آن‌ها نگرانِ «نان‌اند». در این محله‌ها، بقالی‌ها و میوه‌فروشی‌ها در نوری که به سختی سوسو می‌زند کرکره‌هاشان بالاست و مرد یا زنی دست به چانه روی چهارپایه‌ای در انتظار مشتری‌ست. مشتری‌ها اما با جیب‌های خالی، به دنبال کارهای روزمزدی‌اند و یا توی سطل‌های زباله تا کمر خم شده‌اند بلکه «نان» بیافرینند. می‌گویید «بنشینید خانه‌هاتان و بیرون نیایید» «آی مردم پس چرا رعایت نمی‌کنید؟؟؟» فضاحت جملات این‌چنینی آن هم در این شرایط اقتصادی اسف‌بار برای همچین اقشاری، به قدری مسخره است که ارزش گوش دادن هم ندارد. برای اینان چه فرق میکند که از کرونا بمیرند و یا در کنج خانه‌شان- در کنار نمِ دیوار و سقفِ نیمه‌ریخته و شیون‌های از سرِ گرسنگی‌ِ کودکانشان.؟ باور نمی‌کنید؟ کافی‌ست سری به محله‌های این‌چنینیِ شهرتان بزنید. در چنین شرایطی حکومتها وظیفه شان تامین نیازهای معیشتی و درمانی همه ی افراد جامعه است ، نه تهدید و اجبار!!!

      • مبتلایان به کرونا در زندان کرج به ۷ نفر رسید.

        تعداد مبتلایان به کرونا در زندان مرکزی کرج به ۷ نفر رسید. محل نگهداری مبتلایان سالن ۱۵ است. براساس این خبر سالن‌های ۱، ۱۵ و سالن ملاقات حضوری زندان مرکزی کرج به دستور معاونت بهداشت سازمان زندان‌ها به عنوان قرنطینه زندانیان مبتلا تعیین شده‌است.

      • همدلی می‌تواند نجاتمان دهد

        زنان یک روستا در گیلان: ماسک و لباس می‌دوزیم، همدلی می‌تواند نجاتمان دهد ▪️در بحبوحه اخبار ویرانگری که از چند برابر شدن آمار مبتلایان و قربانیان کرونا، وخامت وضعیت اپیدمی در گیلان، تلنبار شدن اجساد در قم، درگیری در محل‌های قرنطینه شده بر سر ورود و خروج به شهرها و نابسامانی اوضاع کشور به گوش می‌رسد بعضی تصویرها، صداها و خبرها مثل پرتو نوری در دل سیاهی و تاریکی است. مثل نسیم خنکی که می‌وزد و یک آن، یک لحظه باعث می‌شود تلخی‌ها، سیاهی‌ها و زشتی‌ها عقب بروند و تنها زیبایی و نور و روشنایی نمایان باشد. ▪️اقدام زنان روستای «سده» از توابع بخش «کوچصفهان» شهرستان رشت در استان گیلان همان نور در دل سیاهی و ظلمت شیوع کرونا در گیلان است. زنانی که با همت آن‌ها حرکتی کوچکی آغاز شده و حالا می­رود به خبری خوش و حرکتی فراگیر بدل شود. *** ▪️«ساناز مرادی»، زن جوانی است که در تهران تولیدی پوشاک داشته و در خیاطی مهارت دارد. او از مهرماه ۱۳۹۸ به توصیه پزشکان برای بهبود حال جسمی و روحی فرزند ۱۰ ساله‌اش به روستای سده در کوچصفهان مهاجرت کرده است: «پسرم مادرزادی مشکل هیپوفیز داشت و آب‌وهوای آلوده تهران، پارازیت­ها و مشکلات زندگی شهری او را خیلی اذیت می‌کرد. باعث می­شد فشار مغزش بالا برود و قرص‌های اعصاب مصرف کند. دکترش تجویز کرد که فقط رفتن از تهران به بهبود وضعیتش کمک خواهد کرد. پدر من در روستای سده یک ویلا داشت. دور از شهر... همین شد که ما مهاجرت کردیم و آمدیم اینجا.» ▪️خانم مرادی پس از شیوع کرونا در گیلان تصمیم می‌گیرد به‌جای دست روی دست گذاشتن از مهارتش در امر دوزندگی استفاده کند و دست به کاری زند که غصه سرآید: «۱۴ روز پیش که این بحران پیش آمد من مقداری پارچه و ملزومات برای تهیه ماسک پارچه‌ای خریدم. مبلغی را پدرم در اختیارم گذاشت و با خانواده‌ام در منزلمان شروع کردیم به تولید ماسک.» ایران وایر گزارش مریم دهکردی @ordoyekar

      • روسای انجمن های علمی پزشکی

        روسای انجمن های علمی پزشکی خواستار برکناری نمکی و برعهده گرفتن ریاست ستاد کشوری کرونا توسط روحانی شدند ▪️رؤسای انجمن‌های علمی پزشکی به همراه اعضای هیات مدیره مجمع انجمنهای علمی گروه پزشکی در نامه‌ای به روسای سه قوه، خواستار برعهده گرفتن ریاست ستاد کشوری کرونا توسط رییس‌جمهور شدند. در این نامه آمده است: ▪️«با سپاس از تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همه دست‌اندرکاران در کنترل اپیدمی کرونا به خصوص شخص وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی که خالصانه و شبانه‌روزی در این روزهای سخت تلاش می‌نمایند، جهت سامان یافتن بیشتر خدمات و انسجام و هماهنگی بیشتر و نتیجه‌گیری بهتر، این اقدامات به عمل آید. ▪️در شرایط بحرانی کنونی و با توجه به ابعاد در حال گسترش مسئله و نیاز به همکاری جدی همه دستگاه‌ها این ضرورت احساس می‌شود که ریاست محترم جمهور شخصاً و با کسب اختیارات لازم در مورد نیروهای مسلح ریاست و اداره ستاد کشوری مدیریت بیماری کرونا را بر عهده گیرند و وزارت بهداشت نیز با تأمین نیازها و حمایت‌های لازم به وظایف دشوار خود عمل نماید.»

      • روزنامه‌نگاران مستقل ایران

        خبر زرد و امنیتی ایلنا برای کتمان تحقیر کارگران ضدعفونی کردن نی‌بران هفت‌تپه با وایتکس اخیراً خبری با عنوان «برخی با شایعه‌سازی به دنبال ایجاد اختلال در تولید و اختلاف میان #کارگران_نی‌بر_هفت‌تپه هستند.» که در آن مدعی شده است: «متاسفانه برخی عوامل خارجی با همراهی برخی کارگران این شرکت مرتبا با بهانه کردن موضوعات مختلف سعی در ایجاد اختلال در روند تولیدی و اختلاف در بین کارگران شرکت دارند. اخیرا نیز کلیپی از کارگران نی‌بر در فضای مجازی منتشر شده که کارگران را در حال ضدعفونی کردن خود نشان می‌دهد.» این خبر مربوط به فیلمی است که توسط #اسماعیل_بخشی، فعال کارگری نیشکر هفت‌تپه انتشار یافته و درباره نوع برخورد نامناسب با کارگران و نبود امکانات بهداشتی برای کارگران انتقاد شده است. این اولین بار نیست که خبرگزاری ایلنا، سعی دارد تا اخباری مغرضانه، امنیتی و ضدکارگری درباره کارگران نیشکر هفت‌تپه به انتشار برساند و از برند «کارگری» خود برای اهداف امنیتی بهره ببرد. با اینحال خوشبختانه اینبار دم خروس بیرون زد. خبرگزاری ایسنا (***)، از زبان عدنان غزی، فرماندار شوش نوشته است: «فیلمی که از ضدعفونی کارگران نیشکر هفت‌تپه منتشر شده است، اقدام صحیحی نبوده است.» او از دستوراتی به کارفرما برای رعایت موارد بهداشتی گفته که در صورت عمل نشدن برخورد خواهد شد. اینبار در پرونده‌سازی برای فعالان صنفی هفت‌تپه، بخت با خبرگزاری ایلنا یار نبود، چون خبرگزاری دانشجو (***) نیز در خبری با عنوان «کارگران هفت‌تپه با سمپاش ضدعفونی شدند» ویدئوی بیشتری از برخورد نامناسب با کارگران نیشکر هفت‌تپه منتشر کرده است. جالب اینجاست که به گفته کارگران حتی تعدادی از کارگران برای درج مطالبه‌شان با خبرگزاری ایلنا، تماس گرفته بودند و این خبرگزاری عامدانه از درج خبر باز می‌زند. به نظر می‌رسد خبرگزاری کار ایران قصد دارد از برند کارگری خود استفاده کند و لابه‌لای اخباری از مطالبات مردمی و کارگری، حق امتیاز ویژه پرونده‌سازی را نیز از آن خود کند. بیایید دقیق‌تر به خبر ایلنا نگاه کنیم. خبری که با معیارهای روزنامه‌نگاری نیز یک خبر زرد محسوب می‌شود و جا پای کیهان و خبرگزاری‌ فارس می‌گذارد. آیا پاسخگویی و طرح اتهام «ایجاد اخلال در تولید» که آشکارا در متون قضایی اخیر در #پرونده‌سازی علیه «#اعتصابات» کارگران به کار می‌رود، یک بیان گله ساده است یا یک عقده‌گشایی از فعال قدیمی نیشکر هفت‌تپه که از قضا به علت فعالیت کارگری و صنفی در هفت‌تپه در حدود یک سال از اعتراف تلوزیونی تا حبس و حکم سنگین و اخراج از کار را متحمل شد. آنهم شخصی که بیشترین متون بازجو-خبرنگارانه در دوران بازداشتش منتشر شد. آیا خبرگزاری‌ها مسئول «صدور حکم» هستند و باید درباره اخلال‌گر و شورش‌گر و غیره گزارش صادر کنند؟ این ادامه وظیفه‌ای نیست که پیشتر خبرگزاری‌هایی چون فارس، تسنیم و مهر و‌‌‌... بر عهده داشتند، اما از قضا ایلنا نیز مسئولست‌های خودش را دارد. البته خبرگزاری ممکن بود "نبود تجهیزات" را تکذیب کند اما این جمله که «برخی عوامل خارجی با همراهی برخی کارگران این شرکت مرتبا با بهانه کردن موضوعات مختلف سعی در ایجاد اختلال در روند تولیدی و اختلاف در بین کارگران شرکت دارند.» بحث دیگری است. اگر از قضا خبرگزاری‌های دانشجو و ایسنا واقعیت ماجرا را منتشر نمی‌کردند، چه می‌شد؟ این تاکید نیز ضروری است، این اولین بار نیست که این خبرگزاری اقدام به انتشار چنین اخبار زرد و امنیتی در مورد کارگران هفت‌تپه می‌کند. به نظر می‌رسد که این روزها اخلاق حرفه ای و اطلاع رسانی دور از سانسور به حلقه مفقوده در فعالیت رسانه ای بدل شده است. کارگران و فعالان صنفی هفت‌تپه از برخورد نامناسب در ضدعفونی با کارگران بخش نی‌بر که از قضا کارگران فصلی هستند، اطلاع رسانی کرده اند. بنابر اظهار شاهدان عینی، آنچه تحت عنوان ماده ضدعفونی کننده کارگران در این ویدیو مورد استفاده قرار گرفته است و خبرگزاری کار ایران آن را ستایش برانگیز خوانده، محلول وایتکس بوده که علی رغم آگاهی عموم به مضرات آن برای انسان به سر، صورت و بدن کارگران پاشیده می شود. علاوه براین، ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی مناسب تهیه نشده و با دستگاه‌های مخصوص سمپاشی ضدعفونی شده‌اند. به هرحال، برخورد انسانی با کارگران، یک مطالبه صنفی است و طبق هیچ منطقی نمی‌تواند بهانه‌ای برای «اخلال در تولید» که یک اتهام امنیتی برای «اعتصابات» در دستگاه قضایی در سال‌های اخیر بوده، به حساب آید؛ آیا نویسنده خبر از این موضوع بی‌اطلاع بوده؟ بعید به نظر می‌رسد. روزنامه‌نگاران مستقل ایران

      • مینا

        نوشین کاملا صحیح می فرماید. ما کاربران این سایت و به طور کلی ایرانیانی که این اخبار وحشتناک را روزانه دنبال می کنیم, می توانیم و باید غیر از تولید و قرائت اخبار فعالیتهای دیگری نیز داشته باشیم. قدم اول شاید این باشد که تک, تک ما همین دادخواستی را که دوستان "رادیو زمانه" فراهم آورده اند امضا کنیم و به تمامی دوستان و آشنایان نیز این سایت دادخواست را معرفی کرده و از آنان نیز بخواهیم که امضا کنند (قابل توجه دوستان "رادیو زمانه": حداقل نصف دفعه هایی که من دادخواستی را امضا میکنم, تاییدی از این امضا به ایمیل من نمیرسد, که امیدوارم این فقط تجربهء من باشد). گام دوم: برای دوستانی که به زبانهای غیر فارسی (فرانسوی, آلمانی, انگلیسی, اسپانیایی,....) تسلط دارند, باید با رسانه های مستقل و مترقی غیر ایرانی در تماس باشند و این اخبار دهشتناک را به این رسانه های مترقی منتقل کنند. مثلا امروز صبح در یکی از برنامه های خبری مترقی در آمریکا خبر از آزادی ۷۰۰۰۰ زندانی بود, بدون هیچ اشاره به این همه حملات به زندانیان سیاسی و نقشهء حکومت برای کشتار جمعی زندانیان سیاسی توسط ویروس کرونا . دوستانی که با خانواده های زندانیان سیاسی در تماس هستند تا حد ممکن حمایت و کمک های روحی و مادی و معنوی به آنان برسانند. به نظر می رسد که رژیم تصمیم گرفته است که از این ویروس کرونا حد اکثر بهره را ببرد و به این طریق یک کشتار دیگر زندانیان سیاسی را انجام دهد. تعیین تکلیف نهایی زندانیان سیاسی ما با این رژیم توسط خیزش و قیامی دیگر انجام می گردد. به امید آن روز, که چندان دور نیست.

      • نوشین

        وای بر ما که سکوت کرده ایم و فقط اخبار می خوانیم و یا تولید می کنیم اولیش هم خودم...!