ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه شورای عالی کار بار دیگر لغو شد

نشست شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال ۹۹ که قرار بود امروز ۲۰ اسفند برگزار شود، باز به تعویق افتاد و ممکن است به سال بعد موکول شود.

نشست شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال ۹۹ که قرار بود امروز ۲۰ اسفند برگزار شود، باز به تعویق افتاد و ممکن است به سال بعد موکول شود.

عکس: آرشیو

اصغر آهنی‌ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار سه‌شنبه ۲۰ اسفند به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت با توجه به این که این هفته اوج بیماری کروناست، جلسه لغو شده است.

طبق قانون کار، شورای عالی کار باید پیش از پایان سال حداقل دستمزد سال آینده را متناسب با نرخ تورم و هزینه سبد معیشت خانوار تعیین و اعلام کند. اما در حالی که دستمزد کنونی حداکثر یک سوم هزینه زندگی خانوارهای کارگری، بازنشستگان و سایر حداقل‌بگیران را تامین می‌کند و کمتر از دو هفته به پایان سال مانده است این شورا حتی یک جلسه هم برای تعیین دستمزد برگزار نکرده است.

دو هفته پیش کمیته مزد شورای عالی کار، سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرد. تشکل‌های مستقل کارگری اعلام کرده‌اند دستمزد کارگران برای این که حداقل هزینه‌های یک خانواده را پوشش دهد باید دستکم ۹ میلیون تومان در ماه باشد.

جلسه هفته پیش شورای عالی کار نیز که قرار بود دستمزد سال ۹۹ را تعیین کند لغو شد. گرچه مسئولان وزارت کار علت لغو جلسه را شیوع کرونا اعلام کردند اما علی خدایی، یکی از اعضای شورای عالی کار گفت وزارت کار به بهانه شیوع کرونا وقت‌کشی می‌کند.

وزارت کار روز ۱۳ اسفند اعلام کرد تمام جلسات کارگری و کارفرمایی به علت شیوع کرونا تا آخر فروردین ملغی شده‌اند. سه روز بعد هم جلسه شورای عالی کار لغو شد. این در حالی است که هنوز برای کاهش ساعت کار کارگران و یا تعطیلی کارخانه‌ها اقدام فراگیری صورت نگرفته و کارگران برخی کارخانه‌ها ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنند.

به گفته‌ی برخی اعضای شورای کار، این بار برای تعیین حداقل دستمزد اختلاف زیادی میان نمایندگان کارفرمایان بخش خصوصی و دولت وجود دارد. نمایندگان کارفرمایان اعلام کرده‌اند قادر به ترمیم دستمزد کارگران نیستند و خواستار نوعی تقسیم کار میان دولت و کارفرمایان بر سر پرداخت دستمزد شده‌اند به این نحو که بخش خوراکی سبد معیشت را کارفرما تامین کند و سایر هزینه‌ها شامل مسکن، و بهداشت و درمان را دولت بپردازد.

گرچه دبیرخانه شورای عالی کار به طور رسمی برگزاری نشست شورا را به ۲۶ اسفند موکول کرده اما اصغر آهنی‌ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به ایرنا گفته است:

«با ادامه روند موجود ممکن است هفته آینده نیز جلسه‌ای برگزار نشود و تعیین دستمزد کارگران به فروردین ماه موکول شود.»

علی خدایی نماینده دیگر شورای عالی کار هم در ارتباط با تعویق جلسه گفته است حتی اگر نشست هفته آینده برگزار شود، تعیین دستمزد در یک جلسه به نتیجه نمی‌رسد. او درباره موکول شدن نشست شورای عالی کار به سال آینده روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«از الان نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، بستگی به مواضع طرفین دارد».

شیوع کرونا در ایران مشکلات و معضلات کارگران ایران را دو چندان کرده است. رکود تولید، ساخت‌و ساز، و فروش، در دو هفته‌ای که از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد به بیکاری کارگران برخی رشته‌ها دامن زده است. کارگران بیکار شده که بخش قابل توجهی از آنان بیمه نیستند بدون درآمد مانده‌اند.

در برخی کارخانه‌های بزرگ تولید به طور موقت متوقف شده یا کاهش یافته و کارگران با مرخصی بدون حقوق به خانه فرستاده شده‌اند. کارگرانی که کار می‌کنند نیز نسبت به کمبود امکانات پیشگیری از ابتلاء معترضند و نگران ابتلای خود و خانواده‌هایشان هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.