ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین آمار از انتشار کروناویروس در جهان

براساس آخرین آماری که دولت‌های جهان ارائه داده‌اند با شیوع کرونا در بیشتر کشورها، شمار مبتلایان به این ویروس در سراسر جهان به ۱۱۹ هزار نفر رسید. خسارت‌های اقتصادی زیادی وارد شده است.

شمار مبتلایان به کروناویروس در کشورهای مختلف رو به افزایش است. بر اساس آخرین آمار منتشرشده ۱۱۹ هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا در جهان نیز زیاد است.

تست ویروس کرونا در چین ـ عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز‌ چهارشنبه ۲۱ اسفند / ۱۱ مارس براساس اعلام دولت‌های جهان آخرین آمار در مورد شیوع ویروس کرونا در جهان را منتشر کرد. در این آمار مناطق مختلف به تفکیک ذکر شده‌اند.

مرگ‌ومیرها

- بیش از ۱۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر در سطح جهان به کرونا آلوده شده‌اند و بیش از ۴ هزار نفر نیز در اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

- چین به‌عنوان سرزمین اصلی شیوع کرونا تا سه‌شنبه ۲۴ مورد جدید ابتلا داشت که از ۱۹ مورد روز قبل از آن بیشتر بود. شمار مبتلایان در چین به ۸۰ هزار و ۷۷۸ نفر رسیده است. تعداد کشته‌شدگان نیز به سه هزار و ۱۵۸ نفر رسید که نسبت به روز قبل ۲۲ نفر افزایش داشت.

اروپا

- شمار تلفات در ایتالیا از ۱۶۸ نفر به ۶۳۱ نفر افزایش یافت که بیشترین افزایش تعداد مرگ‌ومیر از زمان انتشار این بیماری در ۲۱ فوریه گذشته بود. شمار کل مبتلایان در ایتالیا از ۹ هزار و ۱۷۲ نفر قبلی به ۱۰ هزار و ۱۴۹ نفر رسید.

- نادین دوریس، وزیر بهداشت بریتانیا، تست کرونا داد که مثبت بود. او اکنون در خانه خود و در قرنطینه به‌سر می‌برد.

- سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز گذشته (سه‌شنبه) گفت ایتالیایی‌هایی که وارد بریتانیا می‌شوند به قرنطینه منتقل خواهند شد.

- اسپانیا با بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ مورد ابتلا و ۳۰ مورد مرگ، تصمیم به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در مادرید و ویتوریا، مرکز باسک گرفت.

- دو مسافر در یک کشتی که در خارج از مارسی فرانسه نگهداری می‌شود، به دلیل عفونت مشکوک مورد آزمایش قرار گرفتند.

- کلیسای کاتولیک در لهستان می‌خواهد روزهای یکشنبه شمار مردم را افزایش دهد تا محدودیت‌های جمعیت را برطرف سازد. با ۱۷ مورد ابتلا تاکنون، این کشور همه رویدادها و اجتماعات بزرگ را لغو کرده است.

- روسیه روز سه‌شنبه توصیه کرد که مردم از حضور در وسایل حمل و نقل عمومی، مراکز خرید و سایر اماکن عمومی پرهیز کنند.

- بوسنی روز سه‌شنبه ورود به کشورهایی را که بیشتر در معرض شیوع کرونا قرار دارند، ممنوع اعلام کرد، در حالی که منطقه صرب آن همه مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل و برگزاری مراسم عمومی را از ۱۱ مارس تا ۳۰ مارس ممنوع اعلام کرده است.

- صربستان مرزهای خود را به روی افرادی که از کشورهای تحت تأثیر کورناویروس می‌آیند، بست. مولداوی ورود افراد خارجی با هواپیما از هر کشوری که تحت تأثیر کرونا قرار دارد را ممنوع کرد، و دانمارک تمامی رفت و آمدهای هوایی از چنین مناطقی را متوقف کرد.

- اتریش ورود افراد از ایتالیا و برگزاری مراسم در سالن‌های سرپوشیده با بیش از ۱۰۰ نفر را ممنوع اعلام کرد.

- جمهوری چک که در آن ۴۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است، از چهارشنبه مدارس، غیر از دانشگاه‌ها را به حالت تعلیق درآورد و برگزاری مراسم با بیش از ۱۰۰ نفر را ممنوع اعلام کرد.

- با تعمیق بحران کرونا اتحادیه اروپا قانونی را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ می‌کند که براساس آن بیشتر خدمات یا برنامه پروازها، به حالت تعلیق درمی‌آیند.

آمریکا

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه ۲۱ اسفند / ۱۱ مارس با رئیس برخی از بزرگترین بانک‌های آمریکا دیدار خواهد کرد تا در مورد پاسخ صنعت مالی به اپیدمی کروناویروس گفت‌وگو کند.

- کانادا اولین مرگ در اثر کرونا را ثبت کرد و پاناما اولین مورد ابتلا را روز دوشنبه تأیید کرد.

- سازمان غذا و داروی آمریکا و کمیسیون تجارت فدرال این کشور نامه‌هایی هشداردهنده خطاب به شرکت‌های فروش محصولاتی ارسال کرده‌اند که ادعا می‌کنند برای درمان «کووید – ۱۹» داروهایی تولید کرده‌اند.

- مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا سفر آینده خود به هند، ازبکستان و پاکستان را به تعویق انداخت.

- جامائیکا روز سه‌شنبه نخستین مورد ابتلا به کرونا در کینگستون، پایتخت این کشور را تأیید کرد.

- بولیوی دو مورد ابتلا به کروناویروس را تأیید کرده است.

- پاناما روز سه‌شنبه نخستین مرگ در اثر کروناویروس را تأیید کرد. هفت نفر نیز به‌تازگی آلوده شده‌اند.

آسیا

- شمار کل مبتلایان در ژاپن به یک هزار و ۲۷۸ مورد افزایش یافت، از جمله ۶۹۶ نفر در یک کشتی مسافرتی و ۱۴ نفر که از چین بازگشته‌اند. یک مورد جدید در اوایل روز چهارشنبه در منطقه غربی هیگو گزارش شد. شمار کشته‌شدگان به ۱۹ نفر افزایش یافت، از جمله هفت نفر در یک کشتی مسافرتی.

- کره جنوبی ۲۴۲ مورد جدید ابتلا به کرونا را گزارش کرده است. روز قبل تنها ۳۵ مورد گزارش شده بود. در مجموع شمار مبتلایان به کرونا در کره جنوبی به ۷ هزار و ۷۵۵ نفر رسیده است. شمار کشته‌شدگان نیز از یک نفر به ۶۰ نفر افزایش یافت.

- در ترکیه نیز یک شهروند این کشور مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شد. این اولین مورد در ترکیه بود که به‌طور رسمی اعلام شد.

- کشور برونئی در جنوب شرقی آسیا نیز یک روز پس اعلام نخستین مورد ابتلا به کرونا گفت شش نفر تست کرونا داده‌اند و آزمایش آن‌ها مثبت بوده است.

- استان هوبئی چین روز سه‌شنبه اعلام کرد سیستم نظارت بر تلفن همراه «کد سلامت» را اجرا خواهد کرد تا به مردم اجازه دهد در این استان سفر کنند.

- مغولستان اولین مورد ابتلا به کرونا در این کشور را گزارش داد.

- هنگ‌کنگ از تاریخ ۱۳ مارس به مدت دو هفته کلیه مسافران واردشده از ایتالیا و بخش‌هایی از فرانسه، آلمان و ژاپن را به‌مدت دو هفته در قرنطینه نگه خواهد داشت.

- سنگاپور پس از گزارش موارد جدید ورود کرونا از کشور همسایه اندونزی، مسافران را برای درمان جدا می‌کند.

خاورمیانه و آفریقا

- شمار کشته شدگان ایران در اثر «کووید - ۱۹» روز سه‌شنبه به ۲۹۱ نفر و مبتلایان به بیش از ۸۰۰۰ نفر افزایش یافت.

- یک روز پس از آن‌که قوه قضائیه ایران گفت حدود ۷۰ هزار زندانی به دلیل کرونا به مرخصی فرستاده می‌شوند، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتی خواهان آزادی همه آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران شد.

- جمهوری دموکراتیک کنگو روز سه‌شنبه نخستین مورد بیماری کروناویروس را تأیید کرد و شمار مبتلایان به کرونا در کشورهای جنوب صحرای آفریقا را به هفت نفر رساند.

- الجزایر برای کند کردن شیوع ویروس، اجتماعات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را به حالت تعلیق درآورد.

- تونس همه پروازها و حمل و نقل‌ها به ایتالیا به‌جز رم را به حالت تعلیق درآورد و تعطیلات برنامه‌ریزی شده مدارس را از پنج‌شنبه تا دوشنبه آینده تمدید کرد.

- وزارت بهداشت عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که پنج مورد جدید از ابتلا به کرونا را کشف کرده و شمار آن را به ۲۰ مورد رسانده است.

- اسرائیل با ۴۲ مورد ابتلا، هر کسی را که از خارج وارد کشور شود به مدت ۱۴ روز در قرنطینه نگه می‌دارد.

- لبنان روز سه‌شنبه نخستین مورد مرگ در اثر کروناویروس را ثبت کرد.

استرالیا

- استرالیا بسته بهداشتی ۲,۴ میلیارد دلاری (۱,۵۶ میلیارد دلار آمریکا) را اعلام کرد. این بسته راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه و ارائه خدمات بدون هزینه برای مردم به‌منظور مشورت با پزشکان در تماس‌های ویدیویی را ارائه می دهد.

سقوط اقتصادی

- تحلیلگران سیتی‌گروپ، بزرگ‌ترین بنگاه چندملیتی خدمات مالی جهان، با استناد به افت شدید قیمت نفت و اختلالات اقتصادی به دلیل کرونا اعلام کردند که سود شرکت‌های بزرگ جهانی امسال ممکن است ۱۰ درصد کاهش یابد.

- چین نظارت بر محیط زیست شرکت‌ها را برای تقویت بهبود شرایط پس از کورناویروس اصلاح می‌کند و به شرکت‌ها فرصت بیشتری می‌دهد تا مشکلات زیست‌محیطی خود را بهبود بخشند.

- وزیر صنعت ایتالیا روز سه‌شنبه گفت این کشور تدابیری به ارزش حدود ۱۰ میلیارد یورو (۱۱,۳۵ میلیارد دلار) برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته است.

- منابع صنعتی می‌گویند مارک‌های لوکس جهانی از جمله گوچی و لوئیس ویتون در حال کاهش فروش سفارشات خود به ایتالیا هستند.

رویدادهای هنری و ورزشی

- جشنواره موسیقی Coachella در صحرای کالیفرنیای جنوبی به دلیل نگرانی از شیوع کروناویروس شش ماه تا اکتبر به تعویق افتاد.

- دو دوره بعدی بازی‌های فوتبال لالیگای ایتالیا و چند دیدار لیگ فوتبال قهرمانان اروپا از جمله دیدارهای پاری ‌سن‌ژرمن با دورتموند و بارسلونا با ناپولی پشت درهای بسته و بدون تماشاگر برگزار می‌شوند.

- سازمان تجارت جهانی روز سه‌شنبه پس از تست مثبت ویروس کرونای یکی از کارمندانش، تمامی جلسات خود را تا ۲۰ مارس به حالت تعلیق درآورد.

- ایرلند هفته‌های آینده همه مراسم‌ «روز سنت پاتریک» را لغو کرد و دولت ۳ میلیارد یورو برای مقابله با کرونا اختصاص داد.

- مادونا کنسرت‌‌های روز سه‌شنبه و چهارشنبه خود در پاریس را لغو کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • برای دوره بعد از کرونا باید آماده شد.

    برای دوره بعد از کرونا باید آماده شد [سخن روز - حزب کمونیست ایران] با شکست مذاکرات کشورهای عمده صادر کننده نفت، متشکل در سازمان اوپک با دولت روسیه بر سر کاهش تولید نفت، به منظور جلوگیری از سقوط بهای آن، قیمت هر بوشکه نفت به حدود ۳۰ دلار، یعنی پائین ترین حد خود در سالهای اخیر رسیده است. این در حالی است که در ماههای قبل از شیوع بیماری کرونا در جهان، قیمت هر بشکه نفت به حدود ۹۰ دلار رسیده بود. سقوط ارزش سهام بنگاههای اقتصادی، زنگ خطر جدیدی را برای سرمایه داران و دولتهایشان به صدا در آورده است.سازمان همکاری و توسعه اقتصاد در تازه ترین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد ،اعلام کرد که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ با کندی شدید روند رشد روبرو خواهد شد. این نهاد مالی و اقتصادی سرمایه داری جهانی، ضمن هشدار درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی، پیش بینی قبلی خود در زمینه تولید ناخالص داخلی جهان را مورد تجدید نظر قرار داد و در همان حال اعلام کرد دامنه و گستره کاهش رشد اقتصادی جهانی نا معلوم است.بر اساس محاسبات این نهاد ،در هفته های آینده جهان سرمایه داری در مقیاس جهانی عملاً وارد دوره جدیدی از رکود خواهد شد.این نهاد مالی بین المللی ، پیش‌بینی می کند در صورتی که ویروس کرونا در آفریقا، آمریکای لاتین و هند گسترش یابد، شرایط باز هم بدتر خواهد شد وپیامدهای سقوط رشد اقتصاد جهانی برای حیات در کره زمین، از انسان و حیوان گرفته تا محیط زیست، می تواند بسیارسنگین تر باشد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیامدهای ناشی از بیماری کرونا را بزرگترین چالش اقتصادی جهان پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. حتی گفته می‌شود که نرخ رشد اقتصادی جهان می‌تواند به نصف کاهش یابد. امادر بحبوبه این وضعیت بحرانی که اقتصاد سرمایه داری جهانی را در بر گرفته است، اقتصاد ایران هر روز ضربه مهلک جدیدی را تحمل می کند. کاهش صادرات نفت ایران از ۲ تا ۳ ملیون بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه، تداوم تحریم های اقتصادی آمریکا، تعطیل شدن یکی بعد از دیگری مراکز تولیدی وگسترش بازهم بیشتر بیکاری، کاهش شدید صادرات غیر نفتی، که تنها نقطه اتکاء رژیم برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی بود، رکود بازار داخلی، کاهش شدید در آمد های اقشار متوسط جامعه، پائین آمدن قدرت خرید اکثریت آحاد این جامعه، کاهش ارزش پول ایران، از جمله عوارضی هستند، که امروز دامنگیر اقتصاد بیمار جمهوری اسلامی شده اند. اما روشن است که شیوع بیماری ویروسی کرونا، عامل این بحران و نابسامانی اقتصاد ایران نیست، بلکه ویروس کرونا این آشفتگی اقتصادی و این بی کفایتی حکومتی را با وضوح بیشتری نمایان ساخت. امروز در شرایطی که مردم نقطه ضعف های دشمن را با وضوح بیشتری مشاهده می کنند، نباید اجازه داد که جمهوری اسلامی با توسل به یک اپیدمی جهانی و توسل به مظلوم نمائی، زیر سایه بحران کرونا، خود را از زیر تیغ اعتراض و انتقاد اجتماعی به کل این سیستم خارج سازد. جمهوری اسلامی در زمینه اداره کشور همواره رژیم بی کفایتی بوده است. اما کرونا تمام ناتوانی های جمهوری اسلامی و تناقضات درونی این رژیم و خصلتهای ارتجاعی و ضد مردمی آنرا با وضوح بی مانندی به جهانیان نشان داد. جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد زیر سایه این وضعیت، تجاوز آشکار به زندگی و معیشت کارگران و بخشهای کم درآمد و تهیدست جامعه را به انجام برساند و بحران اقتصادی خود را به قیمت تشدید استثمار کارگران و ربودن نان سفره اکثریت مردم این کشور از سر بگذراند. نباید اجازه داد بحران کرونا توقعات مردم این جامعه را آنقدر پائین بیاورد که حفظ جان در مقابل اپیدمی های نظیر کرونا، به هدف زندگی در این جامعه تبدیل شود. کرونا یک اپدیمی جهانی است و منحصر به فرد هم نیست. بشریت بلایای جهانی بسیار سخت تر از این را هم به نیروی دانش و تجربه و اتکاء به همبستگی انسانی از سر گذرانده است و امروز در قله توانائی برای مبارزه با چنین پدیده هائی قرار دارد. دانش امروز و قدرت خلاقانه بشر امروز، سرانجام برای بحران کرونا هم همچون بحران سارس و ایبولا و غیره راه حلی پیدا خواهد کرد و بر این دشمن طبیعی نیز پیروز خواهد شد. اما آنچه که در سطح جهانی ادامه خواهد یافت، بحران ساختاری اقتصاد سرمایه داری جهانی و بحران و آشفتگی سرمایه داری ایران، به عنوان یکی از موارد آن است. این پدیده جان سخت تر و دیرپا تر است، که ریشه کن کردن آن تدارک ویژه در همه زمینه ها، سازماندهی، آگاهی، روحیه و رزمندگی بیشتری را می طلبد. نقد اجتماعی این سیستم و سازماندهی اعتراض پیشرو اجتماعی بر علیه آن، وظیفه ای است که در برابر کمونیستها، طبقه کارگر و بشریت پیشرو ترقیخواه و عدالت خواه جامعه قرار دارد. برای دوره بعد از کرونا باید آماده شد.