ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار دبیرکل خانه پرستار: تا دیر نشده پرستاران را دریابید

دبیرکل خانه پرستار به مسئولان هشدار داده که تا دیر نشده به مطالبات پرستاران پاسخ گویند. در غیر این‌صورت او پیش‌بینی کرده که ریزش پرستاران که از پیش آغاز شده، به شدت افزایش خواهد یافت.

شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) در ایران، مشکل کمبود کادر پرستاری در بیمارستان‌ها را برجسته‌تر کرده و بر نارضایتی پرستاران نسبت به شرایط کارشان افزوده است. وزارت بهداشت از افزایش حقوق حداقلی پرستاران شرکتی و تبدیل قرارداد آن‌ها به قرارداد دائمی خودداری کرده و در صدد است پرستاران جدیدی را با قراردادهای ۸۹ روزه به کار گیرد. پرستاران شرکتی که قرارداد آن‌ها آخر اسفند به پایان می‌رسد تصمیم دارند در یک اقدام دسته‌جمعی از تمدید قرارداد خود خودداری کنند. تا کنون عده‌ای از پرستاران به‌ویژه در استان گیلان حاضر به تمدید قرادادشان نشده‌اند. دبیرکل خانه پرستار به مسئولان هشدار داده که تا دیر نشده به مطالبات پرستاران پاسخ گویند. در غیر اینصورت او پیش‌بینی کرده که ریزش پرستاران که از پیش آغاز شده، به شدت افزایش خواهد یافت.

پرستاران در مواجهه با کرونا

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار سه‌شنبه۲۰ اسفند در گفت‌وگویی با سایت «سلامت‌نیوز» و همچنین در نامه‌ا‌ی سرگشاده به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران خواستار اقدامات عاجل برای بهبود وضعیت پرستاران شده است. او در نامه‌ی سرگشاده خود مشکلات پرستاران را برشمرده و از حسن روحانی پرسیده است:

«پرستاران فارغ از تبعیض‌های همه‌جانبه و کم‌توجهی‌ها با تمام توان وارد میدان شده‌اند تا از سلامت مردم دفاع کنند. اما آیا دولتمردان هیچ وظیفه‌ای در قبال پرستاران احساس می‌کنند؟ البته در عمل، نه در شعار!»

پرستاران شاغل که بیش از سایر کادر درمان با بیماران مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در ارتباطند و وسایل بهداشتی کافی در اختیار ندارند، به طور جدی در معرض خطرند. تاکنون بنا بر آمار رسمی، حداقل پنج پرستار جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها پرستار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

آخرین مورد اعلام شده از مرگ پرستاران، مولود السادات جعفری، پرستار بیمارستان فیاض‌بخش تامین اجتماعی تهران است که ۲۰ اسفند پس از ۱۰ روز مبارزه با ویروس کرونا جان باخت.

مولود السادات جعفری پرستار بیمارستان  فیاض‌بخش تامین اجتماعی تهران ۲۰ اسفند پس از ۱۰ روز مبارزه با بیماری کرونا جان باخت.

شریفی مقدم در ارتباط با تعداد واقعی پرستارانی که در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند گفت:

«وزارت بهداشت آمار مبتلایان را به تفکیک اعلام نمی‌کند و ما هم اجازه اعلام آمار را نداریم.»

پرستاران از جان خود مایه می‌گذارند، در حالی که بسیاری از آن‌ها امنیت شغلی ندارند و حداقل‌ دستمزد بگیرند. با خصوصی‌سازی بخش بهداشت و درمان به تدریج از تعداد پرستاران استخدامی کم شد. شرکتی به نام «آوای سلامت» زیر مجموعه وزارت بهداشت تشکیل و پرستاران استخدامی را به مرور با پرستاران شرکتی جایگزین کرد. هم‌اکنون حدود ۲۰ هزار تن از پرستاران (معادل ۲۰ درصد کل پرستاران) شرکتی هستند و با قرادادهای ۸۹ روزه یا یک ساله کار می‌کنند. آنان حداقل‌ دستمزد را می‌گیرند و امنیت شغلی ندارند.

دبیرکل خانه پرستار در ارتباط با تصمیم پرستاران شرکتی به استعفای دسته‌جمعی به «سلامت‌ نیوز» گفته است:

«الان پرستارانی که شرکتی هستند چون موعد قراردادشان رو به اتمام است دیگر نمی‌خواهند قراردادشان را تمدید کنند. وقتی می‌گوییم باید پرستاران نیروی حاکمیت باشد به همین دلیل است که در مواقع بحرانی با چنین مشکلی روبرو نشوند. امنیت و سلامت دو موضوعی است که نیروهای آنها باید حاکمیتی باشند اگر پرستار استخدامی باشد نمی‌تواند براحتی ترک کار کند. کلیه پرستاران شرکتی در سراسر کشور تصمیم داشتند دست از کار بکشند و دیگر قراردادشان را تمدید نکنند تصور کنید اگر کلیه پرستاران شرکتی حاضر به تمدید قرارداد خود نشوند وزارت بهداشت فلج می‌شود».

او به شرایط کار پرستاران در پی شیوع ویروس کرونا اشاره و می‌گوید:

«پرستار باید جانش ایمن باشد که بتواند ارائه خدمت دهد. پرستارانی که به کرونا مبتلا شده‌اند به دلیل کمبود وسایل پیشگیری از کرونا بوده است... وسایل حفاظتی و پیشگیری در یکسری از شهرها تا حد پایه‌ای وجود دارد اما کافی نیست. نگرانی ما از شهرهایی است که سرعت شیوع بیماری در آنها بیشتر است مثل جاهایی که بیماران مشکوک دارند و هنوز تست کرونای آن‌ها مشخص نیست.»

در نامه محمد شریفی مقدم که در سایت «خانه پرستار» منتشر شده است، آمده که بارها مساله کمبود پرستار و تبعیض و بی‌عدالتی که در حق پرستاران روا می‌شود را به مسئولان گوشزد کرده و چهار نامه هم به رئیس‌جمهور نوشته که همه‌ی آن‌ها بی‌پاسخ مانده است.

او سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان را مورد انتقاد قرار داده و افزوده است:

«این سیاست‌های ناصواب بتدریج باعث شد تعداد نیروی پرستاری به حداقل ممکن برسد، پرستاری از پایین‌ترین حقوق حتی در سطح کارکنان دولت برخوردار باشد، با افزایش تعداد پرستاران شرکتی از کمترین امنیت شغلی برخوردار شود و درحالی پرستاری در این حالت اسفناک قرار می‌گیرد که منابع چندصد هزار میلیارد تومانی به طرق مختلف وارد نظام سلامت می‌شود، و بسیاری از مسایل و مشکلات دیگر که شاید در این برهه زمانی به صلاح نباشد مطرح شود، و اینها نتیجه عملکرد دولت در حوزه نظام سلامت در حق جامعه پرستاری است.»

به تازگی حقوق کارکنان دولت ۵۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش شامل کارکنان وزارت بهداشت نیز می‌شود، اما برای پرستاران شرکتی که ۲۰ درصد کادر پرستاری را تشکیل می‌دهند افزایشی در نظر گرفته نشده است.

به گفته‌ی دبیرکل خانه پرستار اگر حقوق پرستاران شرکتی افزایش نیابد، ریزش پرستاران به شدت افزایش پیدا می‌کند:

«قطعا پرستاران با حقوق دو میلیون تومانی در این شرایط سخت حاضر به تمدید قراردادشان نخواهند بود».

محمد شریفی مقدم همچنین در ارتباط با تصمیم وزارت بهداشت در به کارگیری پرستاران جدید با قراردادهای ۸۹ روزه گفته که این تصمیم نشان می‌دهد وزارت بهداشت حسن‌نیت ندارد:

«اگر وزارت بهداشت واقعا حسن نیت داشت آنها را ۸۹ روزه به کار نمی‌گرفت. یعنی تا پایان بیماری کرونا و بعد از آن دیگر پرستاران را کاری ندارند. اگر واقعا حسن نیت داشتند قرارداد شرکتی با پرستاران را لااقل یکساله می‌بستند نه ۸۹ روزه، چرا که با این شرایط بیمه هم به این دسته از پرستاران تعلق نمی‌گیرد و اگر پرستار فوت کند هیچگونه مزایایی به وراث وی تعلق نمی‌گیرد.»

دبیرکل خانه پرستار از روحانی خواسته است با تحقق چهار خواسته پرستاران شرایطی ایجاد کند که آن‌ها با اطمینان و آرامش خاطر کمک‌رسانی به بیماران را ادامه دهند:

تامین تجهیزات و ملزومات حفاظتی و ایمنی برای حفظ جان پرستاران و بیماران، همسان‌سازی افزایش حقوق ۵۰ درصدی کلیه پرستاران، صدور دستور استخدام ۲۰ هزار پرستار، تحقق مطالبات گذشته پرستاران ار جمله قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون به رسمیت شناختن پرستاری در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و قانون ارتقاء بهره‌وری.

 وزارت بهداشت جمهوری اسلامی تا چهارشنبه ۲۱ اسفند در کل ایران ابتلای ۹۰۰۰ نفر و جان‌باختن ۳۵۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را در آمار رسمی خود تایید کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    شکوه ها وانتقادها که حکومتی های میلیاردر و ارگان های مذهبی میلیاردر و اقازاده های میلیاردر پرستاران را دریایبد انکار که علی خامنه ای چنان تحت تاثیر وضعیت زجرآور پرستاران قرارگرفته 200میلیون را به لبنان و سوریه می فرستد ...واصلا" بود ونبود پرستاران برایش ارزشی نداشته وندارد زیراکه این پرستاران درجهت خش وخاشاک ها انجام وظیفه می کنند که هرچه بیشر تلف شوند امری پسندیده می داند....وحالا هم خوشحال که مدت ها ازبروزتظاهرات خیابانی درامان خواهد بود..وبدون شک رهبری همچون علی خامنه ای برظهورفاجعه ویروس ازمدت ها قبل باخبربوده است و بطورعمدی انهم درجهت تلف شدن مردم سکوت کرده است وبا تمامی قدرتش ازفاش شدن ویروس کرونا جلوگیری کرده است درحقیقت نه پرستاری را می شناسد ونه دکتری ونه انچه که به عمد برمردم روا کرده است به رسمیت می شناسد و مسئولیت درمجرم بودن را می پذیرد ...بدون شک رزیم آخوندی نتنها حقوق ومزایای پرستاران را افزایش نخواهد بلکه آنها را با زورو تهدید به ادامه کاروادارخواهد کرد...این ؤزیم برای مردم ایران نتها پشیبانی نیست بلکه آنچه خارجی ها به ایران فرستادند را به عراق وسوریه و لبنان انتقال میدهد!!!درحقیت محض رژیم آخوندی برای مواجه نشدن با تظاهرات مردم به جان آمده مشوق قرنطینه کردن مردم است ...

  • پاکبان‌ها در مقابل ویروس کرونا بی‌دفاع اند.

    بی توجهی به نکات بهداشتی و رهاسازی اقلامی چون ماسک و دستکش آلوده در کف کوچه و خیابان، پاکبان‌ها را مقابل ویروس کرونا بی‌دفاع کرده است. علیرغم اینکه پاکبانی یک شغل رسمی است اما پاکبانان در معرض خطر ابتلا به انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها هستند و به گفته خودشان نهادهای ذیربط هیچ گونه امکانات و لوازم بهداشتی از جمله دستکش و ماسک به آنها ارایه نداده اند. یک پاکبان در این خصوص گفته است: "در ماه تنها دو ماسک و دو جفت دستکش به ما می‌دهند که آن هم از نظر بهداشتی تأیید شده نیست و ما بارها ماسک‌ها و دستکش‌ها را می‌شوییم تا بتوانیم دوباره استفاده کنیم"./ فارس #قرنطینه_ #بحران_مدیریت