ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: خراسان رضوی در وضعیت قرمز، گیلان آلوده

مسئولان مشهد از مردم درخواست کرده‌اند که به این شهر سفر نکنند. آن‌ها می‌گویند سفر به مشهد فاجعه انسانی به‌بار می‌آورد. استاندار گیلان نیز از مردم خواست تا در تابستان به این استان سفر کنند.

در ایران شیوع بیماری کووید ۱۹ بیشتر می‌شود اما از تصمیم درباره قرنطینه رسمی برخی مناطق خبری نیست. در خراسان رضوی وضعیت قرمز اعلام شده و مسئولان شهر مشهد هشدار داده‌اند که سفر به مشهد در ایام نوروز فاجعه انسانی به‌بار می‌آورد. در گیلان نیز گسترش ویروس کرونا وضعیت را نگران‌کننده کرده و استاندار این استان از مردم خواسته است که به گیلان سفر نکنند.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی پنج‌شنبه ۲۲ اسفند با اعلام این‌که این استان در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: «به همین سبب از زائران خواهش می‌کنیم دست‌کم تا پایان فروردین‌ماه سال آینده به مشهد مشرف نشوند زیرا جابه‌جایی جمعیت موجب انتقال بیماری می‌شود.»

به‌گفته براتی در صورت افزایش ورود مسافر، ممنوعیت اعمال خواهد شد.

او همچنین اعلام کرد که اقامت در زائرسراها، مهمانسراهای دولتی و دیگر مراکز اسکان غیررسمی در مشهد ممنوع است و مراکزی که پذیرش مسافر داشته باشند پلمب خواهند شد.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۱ اسفند، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران را اعلام کرد. براین اساس تا ظهر چهارشنبه ۹ هزار نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و ۳۵۴ نفر به علت ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند. این گزارش شمار مبتلایان به کرونا در ۲۴ ساعت اخیر در خراسان رضوی را ۳۴ نفر اعلام کرد.

از سوی دیگر، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، شامگاه چهارشنبه در صفحه اینستاگرام خود ضمن درخواست از مردم برای این‌که در نوروز به مشهد نیایند، نوشت: «صادقانه و بدون تعارف باید بگویم سفر به مشهد فاجعه انسانی به‌بار می‌آورد.»

کلائی تأکید کرد که هرگونه تجمعی حتی برای پیشواز سال نو به معنای کمک به رشد آمار مبتلایان می‌تواند باشد.

با این حال شهردار مشهد قرنطینه کردن استان خراسان رضوی و یا مشهد را «نیازمند تصمیمات کشوری» دانست و افزود: «[این تصمیم] از دسترس و اختیار من و شما خارج است.»

در استان گیلان نیز که در ایام نوروز یکی از استان‌های پربازدید است، ارسلان زارع، استاندار، از مردم خواست تا مسافرت خود به این استان را به ایام تابستان موکول کنند.

زارع گفت: «گیلان استانی بزرگ اما از نظر امکانات محدود بوده و به لحاظ زیرساخت‌های بهداشت و درمان از متوسط کشوری پایین‌تر است. به سبب کمبود امکانات و خصوصاً کادر درمان و تخت‌های بیمارستانی و باتوجه به شیوع این بیماری در تمامی شهرستان‌های استان، صراحتاً اعلام می‌کنم که همه جای گیلان به جز منازل مردم آلوده است.»

در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه شمار مبتلایان به کرونا در گیلان پنج نفر اعلام شد.

روز گذشته (چهارشنبه) محمدحسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی با قرنطینه کامل استان گیلان مخالفت کرده است. قربانی گفت: «طبق درخواست‌های مکرر افراد از بنده جهت قرنطینه کامل استان گیلان، صحبت‌های مختلفی با مسئولان کشوری داشتم، اما صحبت‌ها و دلایل شورای امنیت ملی ما را قانع کرد که از این خواسته منصرف شویم.»

بدین ترتیب در ایران هنوز تصمیم رسمی درباره قرنطینه برخی از شهرها و استان‌ها گرفته نشده است و مسئولان محلی تنها به درخواست‌هایی از مردم برای سفر نکردن به این مناطق اکتفا می‌کنند.

روز چهارشنبه سایت «عصر ایران» در گزارشی نوشت: «ساعتی ۱۵ نفر در ایران به کرونا مبتلا می‌شوند و در هر ساعت یک تا دو نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند.»

این سایت افزود: «دولت نتوانسته به خوبی از عهده شیوع این بیماری برآید و جامعه هم هنوز فراگیر شدن این ویروس را باور نکرده است.»

چهارشنبه ۲۱ اسفند حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جلسه هیئت دولت تأیید کرد که ریاست ستاد مقابله با کرونا را به عهده گرفته است. روحانی گفت: «نمی‌خواهم بگویم این ویروس (کرونا) را کوچک بپنداریم اما بزرگ‌تر از چیزی که هست نبینیم. با آن زندگی کنیم تا بگذرانیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.