ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش قیمت نفت و سقوط بازارهای بورس از آسیا تا اروپا

اعلام همه‌گیری جهانی کرونا و همینطور منع سفر اروپایی‌ها به آمریکا هم نیاز به نفت را کاهش داد و هم اعتماد بازارها به دولت‌ها برای مهار بحران کرونا را خدشه‌دار کرد.

رئیس جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع کروناویروس جدید ورود شهروندان اروپایی به مدت ۳۰ روز به خاک آمریکا ممنوع می‌شود. بریتانیا از این قاعده مستثنی است. در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ و همچنین اعلام همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ از طرف سازمان جهانی بهداشت، قیمت نفت در بازارهای جهانی برای دومین روز پیاپی ۵ درصد کاهش یافت. ارزش سهام بازارهای بورس اروپا، آسیا و اقیانوسیه نیز سقوط کرد.

اعلام همه‌گیری جهانی کرونا و همینطور منع سفر اروپایی‌ها به آمریکا هم نیاز به نفت را کاهش داد و هم اعتماد بازارها به دولت‌ها برای مهار بحران کرونا را خدشه‌دار کرد. نتیجه: کاهش قیمت نفت و سقوط بازارهای بورس از آسیا تا اروپا

کاهش بیشتر قیمت نفت

به گزارش خبرگزاری رویترز قیمت نفت‌خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در روز پنجشنبه با بیش از ۵ درصد کاهش به ترتیب به ۳۳ دلار و ۸۱ سنت و ۳۰ دلار و ۸ سنت به ازای هر بشکه رسید. منع سفر اروپایی‌ها به آمریکا از این نظر بر قیمت نفت تأثیرگذار بود که شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را می‌بایست لغو کنند و لذا نیاز آن‌ها به سوخت کاهش می‌یابد. علاوه بر این، تصمیم دولت ترامپ برای برقراری منع سفر اروپایی‌ها به آمریکا، اعتماد به دولت‌ها برای مهار پیامدهای اقتصادی شیوع کووید ۱۹ در جهان را نیز مخدوش کرده است. پیش از این مخالفت روسیه با پیشنهاد عربستان برای کاهش تولید نفت، به فروپاشی اتحاد اوپک و غیراوپک و سقوط ۱۰ درصدی قیمت نفت در دوشنبه گذشته انجامید. در دو روز گذشته در مجموع قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از ۸ درصد دیگر کاهش یافت.

سقوط بازارهای بورس

بازارهای بورس هم تحت تأثیر تصمیم دولت ترامپ و بی‌اعتمادی به دولت‌ها برای مهار پیامدهای اقتصادی کرونا قرار گرفتند:

شاخص بورس فوتسی ۱۰۰ لندن ۵,۳ درصد، داکس فرانکفورت آلمان ۵,۸ درصد،  پاریس ۵,۱ درصد، شاخص بازار سهام مادرید ۵,۵ درصد و شاخص بورس سوئیس نیز ۴,۸ درصد در ابتدای گشایش این بازارها سقوط کردند.

 بازار بورس توکیو در پایان معاملات ۴,۴ درصد، سیدنی استرالیا ۷,۴ درصد و هنگ کنگ ۳,۵ درصد سقوط کردند.

بازارهای بورس سئول کره جنوبی، سنگاپور و جاکارتای اندونزی هم هر کدام بیش از ۳ درصد ریزش داشتند.

شاخص بورس نیوزیلند ۵ درصد و ارزش سهام در بازار تایوان نیز ۴,۳ درصد کاهش یافت.

تنش در روابط آمریکا و چین

مقامات دولت آمریکا چین را مسئول همه‌گیری جهانی کرونا ویروس جدید دانسته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را «غیرمسئولانه و غیراخلاقی» دانست.

شامگاه گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکایی‌ها می‌بایست همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا را به عنوان ویروسی که ساخته چین است به یاد بسپرند. پمپئو از کووید ۱۹ به عنوان «ویروس ووهان» نام برد. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی در بنیاد هریتیج که یک اندیشکده محافظه‌کار در واشنگتن است گفت:

«گزارش‌های شهروندی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت چین پزشکانی را که با این ویروس سر و کار داشتند وادار به سکوت کرد و لاجرم مبارزه با همه‌گیری ویروس دو ماه به تعویق افتاد.»

اوبراین گفت اگر این دو ماه در اثر پنهانکاری‌های دولت چین از دست نمی‌رفت، جامعه جهانی ساده‌تر می‌توانست مانع ازگسترش ویروس جدید کرونا شود.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین پنجشنبه ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی گفت:

«اظهارات غیر اخلاقی و غیرمسئولانه برخی مقامات آمریکایی به مهار همه‌گیری کرونا در آن کشور کمک نمی‌کند. تلاش‌های چین برای کاهش سرعت شیوع ویروس باعث شد که جامعه بین‌المللی خود را برای مقابله با آن آماده کند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه این نشست خبری گفت:

«ما آرزو داریم که برخی مقامات آمریکایی بر مقابله با ویروس متمرکز باشند و به جای آنکه چین را مقصر جلوه دهند، به همکاری‌های بین‌المللی کمک کنند.»

 در این فاصله، خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات اروپایی گزارش داده است که نشست اقتصادی چین و اتحادیه اروپا که قرار بود برای گفت‌وگو درباره تعرفه‌گذاری کالاها در مارس/ اسفند سال جاری برگزار شود، به سبب شیوع کرونا به زمان دیگری موکول شده است. وزارت خارجه چین درباره این خبر سکوت کرده است.

مقامات وزارت بهداشت چین روز پنجشنبه اعلام کردند که اگر کشورها بتوانند به طرز موثری با شیوع کرونا مقابله کنند، تا اوایل تابستان بشریت می‌تواند بر کووید ۱۹ غلبه کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali

    خوبی تحریمها اینه که منابع ما خیلی دیرتر حیف و میل میشه به امید اینکه این نظام سقوط کنه و این منابع خرج مردم بشه

  • کیوان

    ۱- بدلیل سیاستهای فاجعه بار رژیم منحوس ولایی - و در راس آن خامنه ای نجس - ایران دارد نفت خود را بصورت التماسی و به زیان بارترین شکل می فروشد : بشکه ای ۲۰ دلار ، قبول تمام هزینه های حمل و تحویل و بیمه ، تسویهء ۶ ماهه تا یکساله پس از تحویل ، ضمانت کتبی به خریداران که هرگونه جریمه ای بدلیل تقض تحریم ها به خریداران تعلق گرفت ، تا ده سال ، بعهدهء ایران خواهد بود و ..... خلاصه یک افتضاح تمام عیار . ۲- از آمریکا بدلیل اعمال تحریم های سخت و جلوگیری از فروش نفت ایران باید سپاسگزار باشیم چون : - اگر ایران روزی ده میلیون بشکه نفت به قیمت بشکه ای پانصد دلار هم بفروشد بازهم وضع ما همین خواهد بود و تمامی درآمدها نصیب هیئت حاکمهء سراسر فاسد و منحط ما خواهد شد ؛ و یا حداکثر صرف مقاصد توسعه طلبانه، میلیتاریستی و تروریستی سپاهیان خائن خواهد شد . - با تحریم های فعلی حداقل مخازن و میادین نفتی ما دیرتر خالی شده و می تواند پشتوانهء ایران آباد و آزاد در آینده باشد ؛ مخصوصا در شرایط فعلی که کشورهای نفتی به مسابقهء حراج و فروش مشغول شده اند .