ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا پایگاه‌های حشدالشعبی در سراسر عراق را بمباران کرد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات در تناسب با تهدیدها بوده است. جنگنده‌ها بین نجف و کربلا در پروازند. نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا مستقر شده‌‌اند.

رسانه‌های عراقی از حدود یک بامداد جمعه ۱۳ مارس/ ۲۳ اسفند اعلام کردند که در حمله جنگنده‌های آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در پنج منطقه از عراق دست‌کم سه نفر کشته و هفت نفر زحمی شدند.

تصویری که رسانه‌های عراقی از یکی از پایگاه‌های کتائب حزب‌الله بعد از بمباران منتشر کرده‌اند

شامگاه گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری اجازه مقابله با حمله‌ای را صادر کرده که منجر به قتل دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی در عراق شده است. آمریکا گمان می‌‌‌کند که حمله کار گروه‌های جنگجوی مورد پشتیبانی ایران باشد. به طور مشخص از کتائب حزب‌الله نام برده می‌شود. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: «من با رئیس جمهوری صحبت کردم. او به من اختیار داد که پیش ببرم هر چیزی را که لازم می‌دانیم و طبق رهنمودهای اوست.»

به گزارش رسانه‌های عراقی بامداد جمعه ۱۳ مارس/ ۲۳ اسفند پایگاه‌های جرف النصر، مصیب، نجف، اسکندریه و همینطور مقر اصلی حشد الشعبی و مرکز فرماندهی لشکر ۱۹ و ساختمانی در دست احداث در حوالی فرودگاه کربلا هدف بمباران‌های جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفتند. بر همین اساس در این حملات سه نفر کشته و پنج نفر مجروح شدند. هنوز منابع خبری مستقل تعداد کشته‌شدگان و مجروحان را تأیید نکرده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا صبح جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده با یک «حمله پیشگیرانه‌» مواضع کتائب حزب‌الله در سراسر عراق را بمباران کرده است:

«ساختمان‌هایی که بمباران شد، انبارهای سلاح‌هایی بودند که [شبه‌نظامیان] در حمله به نیروهای ائتلاف به کار می‌بردند.»

در ادامه این بیانیه آمده است:

«حمله به قصد دفاع انجام شد و در تناسب بود با تهدیدی که از طرف جنگجویان مورد حمایت ایران متوجه نیروهای آمریکایی بود.»

خبرنگار الجزیره از عراق گزارش داده است که علاوه بر مواضع کتائب حزب‌الله، مقر سایر گروه‌های حشد الشعبی نیز مورد حمله قرار گرفته است.

رسانه‌های عراقی گزارش داده‌اند که در پی حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق، نیروهای امنیتی عراقی به صورت گسترده در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و در برخی از استان‌هایی که حملات ایالات متحده صورت گرفته است، مستقر شده‌اند.

جنگنده‌های آمریکایی هم‌اکنون در آسمان «خان النخیله» (منطقه واقع میان کربلا و نجف)  در جنوب عراق در حال پرواز هستند.

شامگاه چهارشنبه ۱۱ مارس/ ۲۱ اسفند بین ۱۰ تا ۱۵ راکت کاتیوشا به پایگاه نظامی التاجی، محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال بغداد اصابت کرد. در این حمله سه نفر از جمله دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و بین ۱۰ تا ۱۱ نفر هم مجروح شدند. ساعتی بعد  از حمله با راکت به پایگاه نظامی التاجی آمریکا در شمال بغداد، پایگاه‌های شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران در ابوکمال سوریه بمباران شدند. وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. پمپئو تأکید کرد که آمریکا حمله به پایگاه‌هایش را تحمل نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    هر سرباز ایرانی می داند که سر مار در ایران را هدف دادن کار خود ما ایرانیان است و نه نیروی هوایی آمریکا. اما سلطنت باختگان وطن فروش چندان مشتاق و منتظر "حملهء نظامی آزادیبخش خارجی" هستند (حدود ۴۰ سال) که این امر بدیهی نیز از یادشان میرود. چنین کم حافظه گی یکی از عواقب ۴۰ سال سماق مکیدن میباشد. ۴۰ سال دیگر نیز سماق بمکید و در انتظار ارباب باشید, تا ببینید عاقبت کارتان به کجا میرسد.

  • سرباز ایرانی

    این اقدامات بسیار کم و ناکافی است؛ باید سر مار را در تهران هدف قرار داد.