ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصوبه کنترل تردد در ۱۱ استان کشور روی میز ستاد ملی مبارزه با کرونا

حسن‌روحانی با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر کنترل تردد در ۱۱ استان کشور موافقت کرد. او جمعه با ارسال نامه‌ای به چندین تن از سران کشورهای جهان از آن‌ها خواست برای کمک به کنترل کرونا، نسبت فشار «تحریم‌های غیرقانونی و غیر انسانی» بر ایران، واکنش نشان دهند.

ستاد ملی مبارزه با کرونا جلسه ویدیو کنفرانس برگزار کرد. براساس گزارش‌ها حسن روحانی، رئیس این ستاد با اعمال کنترل تردد در ۱۱ استان کشور موافقت کرد اما پیشنهاد تعیین جریمه برای مسافرت و جابه‌جایی در شرایط بیماری را مناسب ندانست. روحانی روز گذشته با ارسال نامه‌ای به چندین تن از سران کشورهای جهان از آن‌ها خواسته است نسبت به فشار تحریم‌ها بر ایرانی که با کرونا درگیر است، واکنش نشان دهند. وزارت خارجه ایران از افزایش کمک‌های بین‌المللی و ارسال تجهیزات پزشکی به ایران خبر داده است.

تصویری از جلسه ویدیوکنفرانس ستاد ملی مبارزه با کرونا

حسن‌ روحانی، رئیس جمهوری و دیگر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه به صورت ویدئو کنفرانس تشکیل جلسه دادند. براساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این جلسه سعید نمکی، وزیر بهداشت مصوبه‌ای را برای کنترل تردد در ۱۱ استان کشور پیشنهاد کرد که مورد موافقت حسن روحانی قرار گرفت.

نام این استان‌ها، نهاد مسئول و زمان اجرای این مصوبه مشخص نشده است اما قرار است «نقاط کنترلی» در استان‌های مذکور مشخص شده و تیم‌های کنترل‌کننده بر تردد در این استان‌ها نظارت کنند. حسن روحانی درباره تعیین جریمه برای کسانی که با علائم بیماری مسافرت می‌کنند، گفت: هدایت آن‌ها به بیمارستان به‌عنوان جریمه برای آن‌ها کافی‌ست. روحانی اعمال محدودیت در «حرم‌های مطهر و بقاء متبرکه» را به مسئولان این اماکن سپرد.

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه از فعال‌شدن «شبکه گسترده غربالگری» برای بررسی وضعیت بیماران همه خانوارها در سراسر کشور و هدایت مبتلایان به مراکز درمانی خبر داده است. به گفته او در این طرح هزار و ۲۰۰ مرکز تخصصی درمانی در سراسر کشور برای بیماران مبتلا به کرونا راه‌اندازی شده است. معاون وزیر بهداشت بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: از میلیون‌ها نفری که  در قالب این طرح در کشور مورد سوال قرار گرفته‌اند، ۹۷ درصد علائم بیماری کووید ۱۹ را نداشته‌اند.

 خودداری دولت از کاهش ساعات کاری ادارات و مشاغل

حسن روحانی در واکنش به گزارش وزیر ارتباطات درباره رجوع به روش‌های الکترونیک انجام امور مالی و اداری اعلام کرد مراجعه مردم به دستگاه‌های اجرایی و اداری باید با توسل به انجام امور از طریق سیستم‌های دیجیتالی و الکترونیک کاهش پیدا کند.

پیش‌تر بانک مرکزی پرداخت و دریافت انواع پول و چک را در شعب بانک‌ها ممنوع اعلام کرده بود. جمشیدی، دبیر کانون بانکهای خصوصی نیز روز شنبه به ایسنا گفت: «بانک‌های خصوصی تا ۱۶ فروردین به صورت کشیک فعالیت خواهند کرد.» به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت ساعات اداری و ساعات کار مشاغل ضروری اما تغییری نکرده است.

قرار است ستاد ملی مبارزه با کرونا به اتفاق نمایندگان بخش خصوصی تبعات شیوع این ویروس بر اقتصاد ایران را روز یکشنبه ۲۵ اسفند بررسی کند و بار دیگر دوشنبه تشکیل جلسه دهد.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت تا روز شنبه ۲۴ اسفند ۱۲ هزار و ۷۲۹ نفر در ایران به ویروس کرونای جدید مبتلا شده و ۶۱۱ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند. به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از ظهر جمعه تا شنبه ۲۴ اسفند و «براساس نتایج آزمایشگاهی» هزار و ۳۶۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و بدین ترتیب رقم کل مبتلایان به این بیماری در ایران به ۱۲ هزار و ۷۲۹ نفر افزایش پیدا کرده است. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۱۱ مورد رسیده است. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تعداد بهبودیافتگان را نیز ۴ هزار و ۳۳۹ نفر اعلام کرد که به گفته او ترخیص شده‌اند.

جلب حمایت‌های بین‌المللی برای شکستن تحریم‌ها و مقابله با کرونا

شیوع کرونا همچنین دری را برای اعتراض به تحریم‌های ایالات متحده برای مقامات ایران گشوده است. حسن روحانی روز جمعه به سران چند کشور دنیا نامه نوشت و از آن‌ها خواست برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، واکنش نشان دهند.

روحانی نوشت: «شکست کرونا یک وظیفه بین‌المللی‌ست و مدیریت این بحران عظیم و خطرناک توسط هیچ کشوری به تنهایی میسر نیست چه رسد به اینکه آن کشور در دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی و تأمین کالاهای مورد نیاز خود با مشکلات فراوان مواجه باشد.  تردیدی نیست که در شرایط یک اپیدمی خطرناک جهانی، تهران و قم با پاریس و لندن و نیویورک فاصله چندانی ندارند و هر سیاستی که موجب تضعیف ساختار اقتصادی، تضعیف نظام پزشکی و محدودیت منابع مالی در مدیریت بحران شود،‌ تأثیرات مستقیم بر مبارزه با اپیدمی در سایر کشورها خواهد داشت.»

در بخش دیگری از نامه او آمده است: «تحریم‌ها ظرف کمتر از دو سال گذشته در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران خسارت مستقیم وارده آورده است. اکثر اتباع و شرکت‌های خارجی، حتی اتباع و شرکت‌های دولت‌های باقی مانده در برجام عملاً از این تحریم‌ها پیروی کرده‌اند، ‌حال این که اقدامات در مغایرت آشکار با اصول انسانی، مقررات بین المللی از جمله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.»

در همین رابطه عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد پس از اظهارات مشابه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه درباره فشار تحریم‌های ایالات متحده بر ایران درگیر کرونا و تماس‌های تلفنی او و تلاش‌های سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی، ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه نیز علاوه بر چین، ترکیه، امارات، آلمان، فرانسه و بریتانیا، به ایران کمک‌های مالی و تجهیزات پزشکی ارسال کرده‌اند.

موسوی این کشورها را «دوستان دوران سختی» خواند. به گفته او تنها از چین حدود ۳۵۰ هزار انواع کیت تشخیص ویروس کرونا، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار ماسک، حدود ۱۳۰ هزار لباس ایزوله، حدود ۱۲۰ دستگاه ونتیلاتور و اسپیراتور، حدود دو هزا ۸۰۰ وسیله تب‌سنج و اکسیژن‌سنج، حدود ۱۳ هزار عینک محافظ، حدود ۱۶۰ هزار عدد محافظ صورت یا کلاه محافظ و حدود ۵۰ کارتن داروی ویژه درمان کرونا از طریق هشت پرواز باری به ایران آمده و تحویل وزارت بهداشت شده است. او اضافه کرد: «اکنون کمک‌های زیادی در حدود ۳۲ هزار کیلو انواع کمک‌ها بسته‌بندی شده و منتظر پروازهای بعدی برای انتقال به ایران است.»

ایران از صندوق بین‌المللی پول ۵ میلیارد دلار کمک درخواست کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دستگیری بیش از 150 نفر توسط سپاه پاسداران

    دستگیری بیش از 150 نفر توسط دستگاههای اطلاعاتی سپاه پاسداران کمتر از 24 ساعت از ورود سپاه پاسداران به بحران کرونا نگذشته است. در این فاصله بیش از 150 نفر از فعالین شبکه های اجتماعی به اتهام شایعه پراکنی در باره کرونا دستگیر شده اند. این نیروی سرکوبگر حتی در این شرایط دشواری که مردم ایران همانند برگ پائیزی در مقابل چشمان همدیگر به زمین می ریزند جز از طریق پرونده سازی، دستگیری، بازداشت، زندان و سرکوب عریان توده های مردم نمی تواند به زندگی انگلی خود ادامه دهد. دستگیری فعالین شبکه های اجتماعی در شرایطی انجام می گیرد که، عامل اصلی شیوع ویروس کرونا و مرگ و میری که در نتیجه این ویروس دامن مردم ایران، خصوصا کودکان کار، دستفروشان و اقشار تهیدست جامعه را گرفته، سپاه پاسداران و رژیم سرمایه داری حاکم بر ایران است. ما دستگیری فعالین شبکه های اجتماعی را به اتهام واهی شایعه پراکنی توسط سپاه پاسداران را قویا" محکوم می کنیم.

  • گلرخ ایرایی و مرجان داوری در خطر ابتلا به ویروس کرونا!

    گلرخ ایرایی و مرجان داوری در خطر ابتلا به ویروس کرونا! گلرخ ایرایی و مرجان داوری دو فعال سیاسی هستند که در زندان قرچک ورامین به سر میبرند. زندانی که به علت عدم رسیدگی مسئولان زندان شاهد بروز انواع بیماریها در بین زندانیان بوده‌ایم. به تازگی بر اساس گزارشات از داخل بندی که #گلرخ_ایرایی و #مرجان_داوری در آن نگهداری میشوند، آزمایش یکی از زندانیان مشکوک به کرونا مثبت اعلام شده است و این اتفاق بیش از پیش این دو فعال سیاسی و سایر هم بندیانشان را نیز تهدید میکند. #کرونا_ویروس #جان_زندانیان_در_خطر_است

  • رضا خندان

    اکنون که سایه مرگ و نفرت، روز به روز گسترده‌تر می‌شود؛ قوه قضائیه سرسختانه از آزادی زندانیان سیاسی جلوگیری می‌کند. ▪️با فرارسیدن روزهای پایانی سال، بسیاری از زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان، ناامید از آزادی عزیزانشان، آخرین تلاش‌های خود را برای رهایی آنان از زندان انجام می‌دهند. ▪️اکنون که سایه مرگ و نفرت، روز به روز گسترده‌تر می‌شود؛ قوه قضائیه سرسختانه از آزادی زندانیان سیاسی جلوگیری می‌کند. زندانیانی که سالهاست بی گناه و بی‌دفاع در زندان‌اند. این حجم از قساوت که در حق زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان روا داشته می‌شود حیرت انگیز است! خانواده‌ها و به ویژه کودکانی که اکنون علاوه بر احساس نزدیک بودن مرگ و نابودی، باید بی‌خبری و دوری را نیز، در این روزهای سخت تحمل کنند. ▪️سوغات مرگی که بی‌خردانه به استقبال‌اش رفتند و با بی‌تدبیری مثال زدنی در سراسر کشور منتشر کردند و اجازه مردن در کنار هم را نیز به خانواده‌ها نمی‌دهند. ▪️توضیح عکس: عروسک نقاش - دستبافت نسرین - کادوی عید نوروز 99 برای مهراوه دوشنبه ٢۶ اسفند ١٣٩٨

  • نسرین ستوده در زندان اعلام اعتصاب غذا کرد

    ▪️اردوی کار: نسرین ستوده در یادداشت کوتاهی در اعتراض به سیاست قوه قضاییه در نابود کردن گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی از طریق جلوگیری از دادن مرخصی و آزادی زندانیان برای مقابله با ابتلا در محیط زندان به این ویروس مرگبار، نوشت: «از آنجا که کلیه مکاتبات حقوقی و قضایی جهت یادآوری ضرورت آزادی زندانیان بی‌پاسخ مانده است، اینجانب با اقدام به اعتصاب غذا به عنوان آخرین راه چاره یک زندانی درخواست خود را مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی مجددا اعلام می دارم." نسرین ستوده زندان اوين - ٢٦ اسفند

  • فرهاد شعبانی

    "باید جنبشهای رادیکال مردمی هوشیار باشند، نیروهای نظامی بە میدان آمدەاند و چیزهای بدی در حال اتفاق افتادن است"

  • کرونا بهانه است، اعتراضات مردمی نشانه است.

    ◾️ هدف تشکیل قرارگاه بهداشتی–درمانی با هدف سرکوب اعتراضات مردمی تشکیل شده است نه مقابله با کرونا. اینهم شاهد: رسانه های وابسته با سپاه پاسداران خبر دادند که افراد حاضر در چهارشنبه سوری بمدت 14 روز قرنطینه خواهند شد.

  • جمهوری اسلامی چگونه چهار دهه دوام آورده؟

    اظهر من الشمس است که حکومتی که جلسه‌های اصلی مدیریت بحران را به جای متخصصین و متولیان آن بحران، با سران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی‌اش برگزار می‌کند، به دنبال حلِّ مشکل و دفع‌ورفعِ بحران نیست. آیندگان با چشم‌های گشاده از تعجب، خواهند پرسید که جمهوری اسلامی چگونه چهار دهه دوام آورد.

  • اهریمن شاخ ودم ندارد عمامه دارد

    روحانی توی توییتری که فیلتر کرده، عکس یه جلسه با اسکایپ گذاشته. با اون هزینه فیلترینگ سرویس‌های مفید برای مردم، چندتا ماسک میشد خرید؟

  • رئیس جمهور ابله

    روحانی که تا دیروز کرونا را به شوخی می‌گرفت، امروز جلسه را به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کرد و با واعظی محض احتیاط چند متر فاصله گرفت!