ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان مهلت یک هفته‌ای؛ حملات طالبان افزایش یافته است

«مهلت یک هفته‌ای» حکومت افغانستان به طالبان برای کاهش خشونت‌ها پایان یافته است، اما این گروه همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد.

دولت افغانستان می‌گوید که حملات گروه طالبان پس از پایان «هفته کاهش خشونت‌ها» به حالت قبلی برگشته و حتی در مواردی تعداد حملات بیشتر شده است. مهلت یک هفته‌ای نهادهای امنیتی افغانستان به گروه طالبان برای تغییر این روند نیز تمام شده است اما خشونت‌ها همچنان ادامه دارد. نیروهای امنیتی افغانستان هنوز حملات تهاجمی به جنگجویان را آغاز نکرده اند و امیدوارند که طالبان خود اقدام به کاهش خشونت‌ها کند، اما شورشیان گفته اند که توافق با آمریکا ربطی به تنش‌های آنها با دولت افغانستان ندارد.

با وجود امضای توافق میان طالبان و آمریکا، خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته است/ عکس از آرشیو

به گزارش روزنامه ۸صبح، مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله افغانستان شنبه ۲۴ اسفند/۱۴ مارس گفت که نیروهای نظامی افغانستان در برابر حملات طالبان هنوز در حالت دفاعی قرار دارند، اما اگر این گروه به کاهش خشونت‌ها اقدام نکند وضع تغییر خواهد کرد.

به گفته اندرابی، تصور نهادهای امنیتی دولت افغانستان بر این بوده که توافق طالبان و ایالات متحده به کاهش خشونت‌ها در این کشور منجر خواهد شد.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان نیز به ۸صبح گفته است که نه تنها خشونت‌ها کاهش نیافته که تعداد حملات طالبان در مورادی بیشتر نیز شده است.

رحیمی تصریح کرد که پیش از هفته کاهش خشونت‌ها طالبان روزانه تا ۸۵ حمله در ولایت‌های مختلف اجرا می‌کرد. اما بعد از پایان این تعداد افزایش یافته به طوری که طبق آمارهای وزارت داخله افغانستان در روز پنج‌شنبه هفته گذشته بیش از ۹۰ حمله در ۱۱ ولایت انجام شده است.

سرپرست وزارت امور داخله افغانستان گفته است که با وجود افزایش حملات طالبان نیروهای نظامی افغانستان تنها به دفع این حملات پرداخته اند.

مهلت یک هفته‌ای دولت افغانستان به جنگجویان طالبان با آغاز هفته جاری به پایان رسیده ست. اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان یکشنبه گذشته (۱۸ اسفند) در یک نشست خبر هشدار داده بود که اگر گروه طالبان تا پایان هفته حملات خود را متوقف نکند نیروهای نظامی افغانستان به مواضع آنها حمله خواهد کرد.

خالد گفته بود که نیروهای امنیتی به دستور اشرف غنی و به احترام توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان مهلتی یک هفته‌ای به جنگجویان می‌دهند. با وجود پایان این مهلت، نیروهای نظامی افغانستان اما در وضعیت دفاعی باقی مانده اند.

ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان که خود را «امارت اسلامی افغانستان» می‌خواند، پس از ۱۸ ماه‌ گفتگو و کشمکش سرانجام روز شنبه ۲۹ فوریه/ ۱۰ اسفند در دوحه قطر توافق‌نامه‌ای را با حضور مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، مسئول دفتر سیاسی طالبان و معاون این گروه، امضا کردند.

در پی این توافق هفته کاهش خشونت‌ها از ۱۲ شب سوم اسفند تا بامداد دهم اسفند برقرار شد. اما طالبان با پایان هفته کاهش خشونت اعلام کرد که حملات علیه نیروهای نظامی افغانستان را از سر می‌گیرد ولی به نیروهای نظامی آمریکا حمله‌ای نخواهد کرد. این گروه تروریستی اعلام کرده که کاهش خشونت‌ها علیه نیروهای دولتی به شرط موفقیت «مذاکرات بینالافغانی» صورت می‌گیرد.

قرار بود مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان سه‌شنبه ۲۰ اسفند/۱۰ مارس آغاز شود اما تأخیر در آزادی زندانیان طالبان آن را به تعویق انداخت.

شرط طالبان برای آغاز مذاکرات آزادی به‌یکباره و غیرمشروط پنج هزار زندانی این گروه از زندان‌ها حکومت افغانستان است. حکومت افغانستان اما گفته است که در صورت کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان، روزانه ۱۰۰ زندانی را آزاد خواهد کرد و در جریان مذاکرات بین‌الافغانی هر هفته حدود ۵۰۰ زندانی دیگر نیز آزاد خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    شدت یافتن حملات طالیبان دلیلی بارز دارد - امریکا واروپا درحقیقت محض بدست گرفتن حکومت درافغانستان را بارهرطریقی طالیبان ها صلاح میدانند انجام دهند...باید بدون شک بدانیم وآگاه هستیم که طالیبان ها نه کارخانه تولید اسلحه ومهمات دارند ونه علم وخلاقیت ساخت وسازآنها را ...پس چه اقشاری عمدا" اسلحه و مهمات دراختیارطالیبان گذاشته ومی گذارند که همچنان به کشتاروحملات ادامه دهند؟ منابع پولی و درامدهای مالی چگونه است / مسلم است اگرمنزلی را به مستجرجدیدی اجاره دهید و آنهم برای دریافت اجاره بیشتر و ازدرگیر شدن با مستاجرفعلی برای خالی کردن منزل بپرهیزید و خالی کردن منزل را بعهده مستاجرجدید واگذارکنید که برحسب آنچه صلاح میداند چه بازور وتهدید باشد و چه با کشتاراهالی خانواده اش باشد همین خواهد شد که درافغانستان درشرف انجام است ..