ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موسیقی بدون مرز در دوران کرونا

برخی هنرمندان موسیقی به طور خودجوش به این فکر افتاده‌اند که در دوران قرنطینه خانگی موسیقی را در قالب کنسرت‌های خانگی به خانه‌های مردم ببرند.

کرونا دست واسطه‌ها را از هنر کوتاه کرده است. برخی هنرمندان موسیقی به طور خودجوش به این فکر افتاده‌اند که در دوران قرنطینه خانگی موسیقی را به خانه‌های مردم ببرند: موسیقی بدون مرز در قالب کنسرت‌های خانگی.

ایگور لویت، پیانیست روس‌تبار آلمانی

منع برگزاری کنسرت‌های موسیقی برای جلوگیری از شیوع کروناویروس جدید برخی هنرمندان موسیقی را به فکر برگزاری کنسرت‌های رایگان در شبکه‌های اجتماعی انداخته است. ایگور لویت، پیانیست روس‌تبار آلمانی، پنجشنبه گذشته در صفحه توییتر خود نوشت:

«سالن‌های کنسرت خالی‌اند. شنیدن و تجربه موسیقی در کنار هم دیگر میسر نیست. این اتفاق غم‌انگیزی است. با این‌همه مایلم موسیقی را با شما به اشتراک بگذارم. بشنوید و موسیقی را به هر شکلی که میسر است تجربه کنید. می‌خواهم چیزی را امتحان کنم: کنسرت خانگی.»

— Igor Levit (@igorpianist) March 14, 2020

و به این ترتیب هزاران نفر در سراسر جهان موفق شدند در قرنطینه خانگی در زمانه‌ای که وحشت از ابتلا به کرونا، جهان را زمینگیر کرده است سونات پیانوی شماره ۲۱ (والداشتاین) اثر بتهوون را به طور زنده بشنوند و در این تجربه موسیقایی شریک شوند.

این سرآغاز یک حرکت تازه و مردمی بود: موسیقی برای مردم و نه فقط برای عده‌ای دستچین که سالن‌های مجلل کنسرت‌های اروپا را پر می‌کنند.

برلین در قرنطینه است. فیلارمونیک برلین که یکی از پیشروترین ارکسترهای دنیاست، اعلام کرد اپرای کارمن را بدون تماشاگر اجرا و از طریق استریم‌ها به خانه علاقمندان به موسیقی کلاسیک می‌آورد.

کرونا امکانی برای ارتباط بلاواسطه با مخاطب؟ مائوریچیو مارکینی یک خواننده اپرا در فلورانس ایتالیا یک گام هم فراتر رفت و بدون اعلام قبلی، از روی بالکن، در قرنطینه خانگی برای دل خودش آواز خواند.

مائوریچیو مارکینی، خواننده اپرا، در بالکن خانه‌اش در فلورانس، مهد هنر اروپا. pic.twitter.com/DYTXIB36Tg\n— 🏳️Avand (@AvandFardi) March 14, 2020

سایت «میدان» در توییتر خود ویدیویی را به اشتراک گذاشته است: ایتالیایی‌‌ها که ظاهراً «قشنگ‌تر از پریای» شهرام شب‌پره را می‌پسندند، این ترانه از موسیقی پاپ ایران را به شکل‌های مختلف اجرا کرده‌اند: موسیقی بدون مرز. میدان می‌پرسد:

«به نظرتان وقتش نشده ما هم به بالکن‌ها و پشت پنجره‌ها برویم؟ برای کادر‌های درمان کف بزنیم و در همبستگی با آن‌ها و ایتالیایی‌ها برقصیم؟»

شهرام شب‌پره همراه با ساسی مانکن، ابی، لیلا فروهر، آرش و شادمهر عقیلی پیش از این کنسرت مجلل و پرحاشیه‌ای را در عربستان سعودی برگزار کرده بودند. در زمانه کرونا، برای ارتباط با مخاطب نیازی به سفر به عربستان سعودی با جت شخصی و برگزاری کنسرت در قالب جشنواره هنری طنطوره در شهر العلا با مخاطب اندک نیست. موسیقی بدون مرز از مسیر دیگری راه خود را به خانه‌های مردم باز می‌کند.

جیمز بلانت، آهنگساز و ترانه‌سرای بریتانیایی که در کنار التون جان به صدر ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد راه پیدا کرده در سالن فیلارمونی الب هامبورگ بدون تماشاگر کنسرت برگزار کرد. این کنسرت را صدها هزار نفر در خانه‌هایشان دیدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ahmad

    ممنون از همراهی شما عزیزان رادیو زمانه