ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ دولت آلمان به ترامپ: آلمان فروشی نیست

نمایندگان بوندستاگ و دولت آلمان رفتار منفعت‌محور دولت آمریکا را تقبیح کردند. آنها گفتند که دونالد ترامپ برای پیشبرد کارزار انتخاباتی خود خواستار ایجاد انحصار بر واکسن کووید ۱۹ است.

گزارش‌ها درباره پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای دریافت حقوق انحصاری واکسن کووید ۱۹ به ازای «مقادیر زیادی پول» خشم وزیران دولت و نمایندگان پارلمان آلمان را برانگیخت. وزیر بهداشت آلمان گفته است که اگر واکسن تولید شود، باید در دسترس همه کشورهای جهان قرار بگیرد. وزیر اقتصاد آلمان نیز هشدار داد دولت در صورت لزوم برای جلوگیری از دست‌درازی نیروهای خارجی به دستاوردهای پژوهشی داخلی به هر اقدامی دست می‌زند.

تولید واکسن فرایندی زمان‌بر پرهزینه است/ عکس از National Cancer Institute

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، در واکنش به گزارش یکشنبه روزنامه دی ولت با عنوان «ترامپ در برابر برلین» به تلویزیون ARD آلمان گفته است که «آلمان فروشی نیست».

روزنامه دی ولت گزارش داده بود که ترامپ به شرکت دارویی CureVac یک میلیارد دلار پیشنهاد داده تا واکسن را «صرفاً ایالت متحده» در اختیار بگیرد.

گزارش شده که دولت آلمان نیز مشوق‌های مالی برای نگه داشتن واکسن در کشور را در نظر گرفته است.

این گزارش در آلمان خشم سیاستمداران را برانگیخته است. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت: «پژوهشگران آلمانی به عنوان بخشی از شبکه همکاری جهانی نقشی پیشرو در توسعه دارو و واکسن دارند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که شرایطی برای دستیابی انحصاری عده ای به نتایج این پژوهش‌ها به وجود بیاید.»

اروین رودل نماینده محافظه‌کار پارلمان آلمان و عضو کمیسیون بهداشت هم گفته است که «همکاری بین‌المللی حالا مهم است، نه صرفاً منفعت ملی.»

کریستین لیندنر رهبر حزب لیبرال FDP نیز گفت که «به وضوح ترامپ هر ابزار ممکنی را برای کارزار انتخاباتی به کار می‌برد.»

ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان هم گفت که دستیابی آمریکا به امتیاز انحصاری واکسن تولیدی از سوی CureVac ممکن نیست. او افزود که شرکت CureVac واکسن را برای جهان تولید می‌کند و نه برای کشورهای خاص.

بنا بر آمار دانشگاه جان هاپکینز، تعداد تایید شده مبتلایان به ویروس کرونا در سرتاسر جهان تا روز دوشنبه نزدیک به ۱۷۵ هزار نفر بوده است. تعداد کشته‌شدگان بر اثر این بیماری در چین و خارج از این کشور در مجموع حدود شش‌هزار و ۷۰۰ نفر بوده که کمی کمتر از نیمی از این تعداد در چین بوده است.

در یک کنفرانس خبری که روز یکشنبه برگزار شد، وزیر کشور آلمان هورست زیهوفر در پاسخ به این سوال که آیا تلاشی برای دادگاهی کردن شرکت CureVac صورت گرفته، پاسخ داد: «می‌توانم بگویم که امروز چند بار از مقامات دولت در این باره شنیدم، و فردا در کمیسیون بحران درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.»

یک مقام ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفته است که گزارش روزنامه دی ولت «زیادی اغراق‌» شده است و «دولت ایالات متحده با بسیاری شرکت‌ها (بیش از ۲۵ شرکت) که ادعای ساختن واکسن را داشتند صحبت کرده. بیشتر این شرکت‌ها در حال حاضر از سرمایه‌گذاران آمریکایی تغذیه می‌شوند.»

این مقام همچنین تلاش آمریکا برای خرید امتیاز انحصاری واکسن را رد کرده است. او گفت: «هر راه حلی که پیدا بشود با جهان به اشتراک گذاشته خواهد شد.»

CureVac در سال ۲۰۰۰ در ایالت بادن وورتمبرگ آلمان تاسیس شد و دفاتری نیز در فرانکفورت و بوستون دارد.

این شرکت حوزه کار خود را «توسعه درمان سرطان، درمان‌های آنتی‌بادی محور، درمان بیماری‌های نادر، و واکسن‌های پیشگیرانه» تعریف کرده است.

هفته گذشته شرکت CureVac به طرز عجیبی رئیس قبلی خود، دنیل منیشلا را برکنار کرد و اینگمار هور را به جای او نشاند. این اقدام تنها چند هفته بعد از دیدار منیشلا با ترامپ، مایک پنس، و نماینده شرکت‌های دارویی در واشنگتن انجام شد.

CureVac کمی بعد از این دیدار در وبسایت خود از منیشلا نقل قول کرد: «ما خیلی مطمئن هستیم که در عرض چند ماه بتوانیم یک نمونه واکسن (برای پیشگیری از کووید ۱۹) تهیه کنیم.»

وزیر اقتصاد آلمان گفته است که دولت این کشور قدرت لازم را دارد که تصاحب دستاوردهای پژوهشی از سوی نیروهای خارجی را مورد پیگرد قرار دهد: «وقتی منافع اروپایی و ملی و زیرساخت‌های مهم در میان باشد، ما هر جا که لازم باشد دست به عمل خواهیم زد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.