ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی بهداشت از شورشیان ادلب تست کرونا می‌گیرد

نظام سلامت در سوریه، بحران آوارگان و همچنین شیوع کرونا در ایران سبب نگرانی سازمان جهانی بهداشت شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد با توجه به شیوع ویروس کرونای جدید در کشورهای همجوار با سوریه، به‌زودی از شورشیان ادلب تست کرونا می‌گیرد. بیشترین نگرانی این سازمان به وضعیت نظام سلامت در سوریه، بحران آوارگان و همچنین شیوع کرونا در ایران باز می‌گردد.

تصویری از اردوگاه آوارگان در روستای اطمه استان ادلب، در نزدیکی مرز ترکیه - یک پزشک به ساکنان اردوگاه که بیشتر جمعیت آن را کودکان تشکیل می‌دهند، درباره ویروس کرونای جدید اطلاع‌رسانی می‌کند. سازمان جهانی بهداشت نگران شیوع کرونا در استان ادلب است. (Photo by AAREF WATAD / AFP)

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد از هفته جاری گرفتن تست کرونا از شورشیان ادلب را آغاز می‌کند. نماینده این سازمان در سوریه روز دوشنبه ۱۶ مارس/۲۶ اسفند با اعلام این خبر گفت: «بسیار نگران» سرایت کرونا به سوریه‌ای‌ست که به‌خاطر جنگ داخلی طولانی از نظام سلامتش جز ویرانه‌ای برجا نمانده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این نگرانی کمبود مراکز درمانی و همچنین بحران آوارگان و شرایط زندگی آن‌ها را در بر می‌گیرد. در ادلب تنها حدود نیمی از مراکز درمانی فعال‌اند و حملات هوایی روسیه و رژیم به مراکز درمانی نیز این وضع را وخیم‌تر کرده است. نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان این استان و استان همجوار حلب نیز به‌خاطر درگیری‌های ویرانگر نظامی در ماه‌های گذشته، آواره شده و در حال حاضر در اردوگاه‌های مملو از جمعیت یا سرپناه‌هایی که وضعیت مناسبی ندارند، زندگی می‌کنند.

ریک برنان، مدیر اضطراری سازمان جهانی بهداشت در منطقه به رویترز گفت: امیدواریم در هفته جاری ابزارهای لازم و کیت‌های تست‌ کرونا را تحویل بگیریم تا بتوانیم تست گرفتن را شروع کنیم. او اضافه کرد: «همه ما بسیار نگرانیم. کشورهای اطراف سوریه همه مواردی از ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند».

سایه کرونا بر سوریه جنگ‌زده

رژیم سوریه ادعا می‌کند گرفتن تست کرونا را در مناطق دیگر کشور آغاز کرده‌ است اما هنوز یک مورد را هم به سازمان جهانی بهداشت گزارش نداده است. ترکیه اولین مورد را هفته گذشته گزارش داد و عراق نیز تاکنون دست کم ۱۳۰ مورد ابتلا گزارش کرده است.

بیشترین نگرانی سازمان جهانی بهداشت به همجواری سوریه با ایران برمی‌گردد. ایران با ثبت نزدیک به ۱۵ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹، در میان کشورهایی که بیشترین موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند، پس از چین و ایتالیا سوم است.

سازمان جهانی بهداشت به شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس و احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا اشاره‌ای نکرده است اما پیشتر چندین خبرنگار حاضر در سوریه ادعا کرده بودند ویروس کرونا از طریق این شبه‌نظامیان وارد سوریه شده است.

نگرانی سازمان جهانی بهداشت درباره شرایط ایران

ریک برنان که هفته گذشته به ایران سفر کرده بود، اعلام کرده است شمار رسمی مبتلایان در ایران ممکن است تنها یک پنجم رقم واقعی باشد. به گفته او این تفاوت میان آمارهای رسمی و واقعی بدین خاطر است که در کشورهای مختلف و حتی در برخی از کشورهای ثروتمند، گرفتن تست کرونا تنها به موارد حاد محدود شده است.

به‌رغم انتقادات شدید درباره واکنش ایران به همه‌گیری کرونا، که هم از سوی مخالفان دولت و حکومت جمهوری اسلامی و هم سازمان ملل مطرح شده است، برنان در کل نسبت به واکنش دولت ایران به کرونا اظهار خوش‌بینی کرد و گفت: « در ایران تعهد عظیمی وجود دارد و تا رده‌های بالای حکومت این مسئله را جدی گرفته‌اند».

در شرایطی که مقامات دولت از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند نسبت به فشار شدید تحریم‌های ایالات متحده بر ایران واکنش نشان دهند تا ایران بتواند کمبود تجهیزات درمانی و کیت‌های تست را جبران کند، نماینده سازمان جهانی بهداشت پس از بازدید از مراکز درمانی جدیدی در ایران که همه تجهیزات آن ساخت ایران بوده، گفت: برخی از تجهیزاتی که داخل ایران ساخته شده‌اند کادرپزشکی و کارکنان مراکز درمانی را در معرض خطر قرار می‌دهند. ریک برنان همچنین گفت: برخی از پزشکان و کادر درمانی ایران به کرونا مبتلا شده‌اند اما دقیقا مشخص نیست از چه طریقی مبتلا شده‌اند.

برنان اضافه کرد ما از این که ایرانیان به ضعف‌های خود اذعان کرده‌اند تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم و در حال کار کردن بر روی این ضعف‌ها هستیم.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.