ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزادی موقت نازنین زاغری با پابند الکترونیک

به دنبال شیوع کرونا در زندان‌های ایران، نازنین زاغری-رتکلیف، زندانی سیاسی برای دو هفته به مرخصی آمده. او می‌تواند تا ۳۰۰ متر از خانه پدر و مادرش دور شود.

به دنبال شیوع کرونا در زندان‌های ایران، نازنین زاغری-رتکلیف، زندانی سیاسی برای دو هفته به مرخصی آمده. او با پابند الکترونیک آزاد شده و می‌تواند تا ۳۰۰ متر از خانه پدر و مادرش دور شود.

نازنین زاغری در مرخصی ۱۴ روزه

کمپین «نازنین را آزاد کنید»، ضمن تأیید خبر آزادی موقت این زندانی سیاسی، اعلام کرده که او ساعت ۱۵ به وقت محلی (سه بعدازظهر امروز) سه‌شنبه ۲۷ اسفند/ ۱۷ مارس به طور موقت و به مدت دو هفته (تا روز چهارم آپریل) آزادی محدود دارد:

«متأسفانه نازنین به شکلی استثنایی موظف است در هنگام مرخصی پابندی را بپوشد که والدین او از مسئولان اجاره کرده‌اند. حرکت نازنین محدود به ۳۰۰ متر از خانه پدر و مادرش خواهد بود.»

بر اساس این گزارش، دادن مرخصی با پابند به نازنین زاغری بیشتر قابل مقایسه با حبس خانگی‌‌ست تا مرخصی‌هایی که این هفته به دیگر زندانیان محبوس در زندان اوین داده شده است.

او اکنون در خانه والدینش در غرب تهران است.

نازنین زاغری

نازنین زاغری پیش از این در تماسی تلفنی با خانواده‌اش از احتمال ابتلای خود به ویروس کرونا خبر داده بود. بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل، این شهروند ایرانی-‌بریتانیایی که با اتهام تلاش برای «براندازی نرم» از طریق همکاری با بنیاد خیریه تامسون رویترز در زندان اوین به سر می‌برد، در یک تماس تلفنی به خانواده خود گفته بود به بیماری کرونا مبتلا شده و علی‌رغم درخواست برای اعزام به بهداری و انجام تست کرونا، مسئولان زندان از رسیدگی پزشکی به او خودداری می‌کنند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری هم روز یک‌شنبه اول مارس/ ۱۱ اسفند با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی همسرش در زندان گفته بود:

«با وجود اینکه نازنین زاغری همه علائم مربوط به ابتلا به ویروس کرونا را داراست اما مسئولین زندان در برابر این خبر واکنشی نشان نمی‌دهند.»

به گزارش کمپین «نازنین را آزاد کنید»، این زندانی اعلام کرده که هم اکنون بیشتر از پنج روز است تمامی نشانه‌های بیماری کرونا از جمله گلو درد، دردهای عضلانی، عرق سرد و حالت تهوع را داراست اما مسئولان بند اجازه اعزام او به بیمارستان و انجام تست کرونا را صادر نمی‌کنند.

نازنین زاغری برای استفاده از این مرخصی به قید پابند وثیقه تازه‌ای نگذاشته است، گرچه به دنبال مرخصی ماه آگوست سال ۲۰۱۸ او، خانه پدر و مادرش همچنان در گروی قوه قضاییه است.

نازنین زاغری-رتکلیف تنها زندانی به مرخصی آمده در چند هفته اخیر است که مرخصی او با قید پوشیدن پابند الکترونیک بوده است.

به نظر می‌رسد این اتفاق در مورد زندانیان سیاسی بی‌سابقه بوده است.

پدر نازنین زاغری صبح امروز برای تهیه این پابند به یکی از شعبه‌های دادگستری فراخوانده شده است.

او و خانواده زاغری برای دریافت این پابند دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کرده‌اند. دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از این مبلغ به عنوان ودیعه پرداخت شده است و اجاره یک ماهه آن ۹۵ هزار تومان است. این مبلغ تقریباً معادل بیش از نیمی از یک ماه حقوق بازنشستگی پدر نازنین زاغری است.

کمپین «نازنین را آزاد کنید» در ادامه گزارش خود از به مرخصی آمدن این زندانی سیاسی به جزییات نحوه آماده شدن و خروج او از زندان پرداخته است.

بر این اساس، در این نوبت از اعزام او به «مرخصی با پابند» برخلاف نوبت قبلی تماسی از سوی اطلاعات سپاه با او یا پدرش برقرار نشده است:

«در مرخصی قبلی در سال ۲۰۱۸ پیش از آنکه به نازنین زاغری اجازه خروج از زندان اوین داده شود، مأموران اطلاعات سپاه پدر او را کنار کشیده بودند و با او صحبت کرده بودند.»

او در مورد پابند الکترونیکی گفته است که سنگین نیست اما مثل یک ساعت بزرگ احساس می‌شود.

در مورد این پابند دو مشکل وجود دارد: ‌ اول اینکه هر ۱۲ ساعت یک بار باید شارژ شود و به این ترتیب او دو نوبت در شبانه‌روز باید به مدت یک ساعت و نیم در کنار شارژر بنشیند.

دوم اینکه امکان خارج کردن پابند به هیچ‌وجه وجود ندارد و گرچه به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان با آن دوش گرفت اما نمی‌توان با آن حمام کرد یا به استخر رفت.

پیش از این و در تاریخ ۲۱ دی ماه گزارش شد که نازنین زاغری به‌ دلیل وخامت حال عمومی به بیمارستان منتقل شده است. ریچارد رتکلیف دلیل وخامت حال او را «حمله عصبی» عنوان کرد.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین سال ۱۳۹۵ در سفر به ایران بازداشت شد.

او به اتهام «تلاش برای براندازی» به پنج‌ سال حبس محکوم شده ‌است. زاغری و وکیل او اتهام‌های مطرح شده را رد کرده‌اند.

روزنامه گاردین، اول مهر ماه ۹۸ به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت که زاغری به‌دلیل خودداری بریتانیا از پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به جمهوری اسلامی در ازای آزادی او، در زندان مانده است.

نازنین زاغری بر اساس قانون مجازات ایران می‌تواند در صورت موافقت مسئولان قوه قضاییه به صورت مشروط از زندان آزاد شود اما وکیل او اول دی ‌ماه اعلام کرد دادستانی تهران با درخواست آزادی مشروط و مرخصی او و نرگس محمدی، دیگر زندانی سیاسی مخالفت کرده است:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رحمان

    زندانیآن دارن تو زندان بدترین شکنجه ها رو میکشن اونوقت این کمپین زوم کرده روی مشکلات ِ پابند زاغری؟ ایران نروژ نیستا، سوئد و فلان م نیست که بشینی در مورد پابند و مشکلاتش مطلب بنویسی . به چه علت برای بقیه زندانیان اعم از جوونای آبان کمپین جدی راه انداخته نشده، ولی برای زاغری اینقدر یقه جر میدین؟ آدم می مونه