ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ثبات رهبری رژیم؛ مشکل عمده: مهار نارضایتی‌ها

علی افشاری − خامنه‌ای در موقعیتی محوری قرار دارد به مانند سابق. ممکن است برنامه‌هایی برای جانشینی مد نظر باشد. اما هیچ قرینه قابل اتکایی وجود ندارد که عمر خامنه‌ای تا حد مجلس دوازدهم ادامه نیابد.

انتخابات مجلس یازدهم با سردی برگزار شد. هجوم خبرهای شیوع کرونا فرصت بررسی اتخابات این دور و مقایسه عملکرد حکومت و همچنین رفتار مردم با دورهای پیشین را گرفت. اما بررسی موضوع را نباید کنار گذشت و به ویژه لازم است آن را از زاویه توجه به روند تجدید سازمان در نظام برای برخورد با بحران‌های اجتماعی و اقتصادی و بحران رهبری دستگاه پی‌گرفت. این موضوع در عین حال موضوع چشم‌انداز آینده است، به ویژه در سال تازه.

گفت‌وگو با علی افشاری، تحلیل‌گر و فعال سیاسی

نقشه تنظیم مجلس یازدهم به دست شورای نگهبان و طبعا با تأیید ولی فقیه پیش برده شد. این یک برنامه تکراری بود یا آن را باید حرکتی با کیفیتی ویژه برای تنظیم ساختار قدرت دید؟

مهندسی انتخابات در این دوره به نظر من بیشتر به سمت محدودتر کردن نقش جناح تجدیدنظر طلب و ائتلاف اصلاح طلب -اعتدالی بود. منتهی حذف کاندیداها چندان متفاوت با مجالس نهم و دهم نبود. بنابراین شورای نگهبان که در واقع مجری سیاست‌گذاری کلان خامنه‌ای است و نهاد ولایت فقیه کارفرمای اصلی آن است، چندان از برنامه تکراری گذشته فاصله نگرفت.

علی افشاری: خامنه‌ای در موقعیتی محوری به مانند سابق قرار دارد. ممکن است برنامه‌هایی برای جانشینی مد نظر باشد. اما هیچ قرینه قابل اتکایی وجود ندارد که عمر خامنه‌ای تا حد مجلس دوازدهم ادامه نیابد.

انحصار طلبی یک فرایند دائمی در جمهوری اسلامی است که در یک سیر تکاملی گام به گام حلقه مشارکت را برای خودی‌ها تنگ‌تر کرده و عده‌ای بیشتری را به بیرون از مناصب قدرت سوق می‌دهد. با توجه به تضعیف نهادی مجلس و کاهش اختیارات آن در پرتو تقویت مجمع تشخیص مصحلت نظام به عنوان سنای غیرانتخابی، مجلس دیگر اهمیت خاصی در تنظیم سیاست‌های کلان نظان ندارد لذا من اراده برای حاکم کردن اصول گرایان با محوریت چهره‌های عملگرایی چون محمد بافر قالیباف را تدبیر ویژه‌ای برای تنظیم ساختار قدرت نمی‌بینم. چون در فضای حاکم بر انتخابات و سردی موجود حتی اصلاح طلبان در حد مجلس ششم امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی را می‌یافتند، باز بعید بود نتیجه انتخابات دستخوش تغییر بزرگ و معناداری شود. اما بدین معنی می‌توان کیفیت ویژه را لحاظ کرد که نظام بازگشت اصلاح طلبان به قدرت را رد کرد و تصور اینکه دولت روحانی و قدرت گرفتن اعتدالی‌ها پلی برای تسخیر دوباره مجلس و قوه مجریه توسط اصلاح طلبان است، رد شد. نظام اراده جدی دارد که چهره‌های اصلی آنها به سیاست ورزی غیررسمی تبعید شوند و چهره‌های محافظه کار و رده پایین آنها در حاشیه ساختار قدرت فعالیت کنند.

این نظر مطرح شده بی آنکه به صورتی روشن مستند شود: رژیم وارد دوره گذار به مرحله پس از خامنه‌ای شده است. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا شما هم معتقدید که اکنون در چنین دوره‌ای به سر می‌بریم؟ تصور می‌کنید سال ۱۳۹۹ سال تحولات لولایی خواهد بود؟

من موافق این تحلیل نیستم. نظام هنوز وارد این مرحله نشده و خامنه‌ای در موقعیتی محوری به مانند سابق قرار دارد. ممکن است برنامه‌هایی برای جانشینی مد نظر باشد. اما هیچ قرینه قابل اتکایی وجود ندارد که عمر خامنه‌ای تا حد مجلس دوازدهم ادامه نیابد.

روند تحولات چه در درون حکومت و چه در جامعه باعث می‌شود حداقل تا سال  ۱۴۰۰− در صورتی که نظام سیاسی زمینگیر نشود و اقتدار خود را حفظ کند − به نفع چرخش قدرت به سمت اصول گرایان باشد. تمایل بخش مسلط در درون ساختار قدرت به همگرایی بیشتر در صفوف اصول گرایان، حذف صددرصد نیروهای مردد و ناهمراه است. همچنین نوعی انتقال نسلی نیز کم کم ناگزیر می‌شود.

در جامعه هم روگردانی نیروهای معترض از وضع موجود و از ظرفیت سازوکارهای نظام برای تغییرات، و انتقال مرکز ثقل توجهات به بیرون از نظام سیاسی، چه به لحاظ گفتمانی و چه به لحاظ سیاسی، باعث می‌شود تا عملا امکانی برای رونق پیدا کردن نهادهای انتخابی ایجاد نشود و اساسا از دید بخش مهمی از جامعه واجد ارزش تلقی نشوند. نظام نیز در مواجهه با فشارهای سنگین داخلی و خارجی وعدم کارایی جناح میانه رو تصیم گرفته است که مقاومت کرده و به سمت مصالحه نرود، ازاینرو منسجم کردن بلوک قدرت با میدان دادن بیشتر به جناج بازها مورد توجه قرار گرفته است

گمانه‌زنی‌ها درباره آینده رژیم در نوسان هستند از جمله میان تصور از روی کار آمدن سرداران تا حکومتی با همین شکل و شمایل کنونی اما با یک رهبر تازه. شما چه احتمالی می‌دهید؟

من موافق این تحلیل نیستم که جمهوری اسلامی به سمت یک حکومت میلیتاریستی تمام عیار می‌رود؛ از ابتدای انقلاب تا کنون سپاه پاسداران نهادی کلیدی در قدرت و سیاست بوده است. نفوذ این نهاد فقط در مداخله فرماندهان آن در فراگردهای سیاسی نبوده است، بلکه نیروهایی از سپاه خارج شده و وارد نهادهای اجرایی و تقنینی شده‌اند. این روند اتفاق جدیدی در جمهوری اسلامی نیست. ممکن است کمی اندازه آن بیشتر شده باشد.

تعداد نمایندگانی مجلس یازدهم سوابق عضویت در سپاه و یا نهادهای اطلاعاتی و انتظامی را دارند، چندان تفاوتی با مجالس از دوره هفتم به بعد ندارد.

نظام کمابیش شکل و شمایل فعلی را ادامه می‌دهد و در برابر تغییرات در سیاست داخلی سرسختانه مقاومت خواهد کرد. در سیاست خارجی منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌ماند.

مسئله جانشینی رهبر می‌تواند حداقل برای یک دوره زمانی کوتاه مدت معادلات را تغییر دهد، اما فعلا دلیلی وجود ندارد که این اتفاق بزودی و مثلا تا سال ۱۴۰۰ رخ بدهد. به نظرم این فضاسازی‌ها بیشتر جریان سازی سیاسی محافل نزدیک به روحانی و اصلاح‌طلبان است تا با هراس افکنی نسبت به گسترش نظامی‌گری از زاویه‌ای سلبی و ترجیح بد به بدتر افکار عمومی را با پروژه‌های خود همراه کنند که البته تا کنون موفقیتی نداشته‌اند.

مسئله اصلی نظام بیرون از مدار داخلی، نحوه مهار نارضایتی‌های داخلی است که به‌مانند گلوله برفی سقوط کرده از بالای ارتقاعات در حال بزرگ شدن است؛ اگر این چالش بزرگ حل شود، نظام در مجموع می‌تواند گذار از رهبری خامنه‌ای به رهبر جدید را انجام داده وبعد از یک دوره زمانی نوسان به ثبات برسد.

 اما باز تاکید می‌کنم که نمی‌توان مرگ خامنه‌ای را اتفاقی زودهنگام تصور کرد و رفتار نظام بگونه‌ای است که چنین باوری وجود ندارد و تصور می‌شود فعلا رهبری رژیم در شرایط با ثباتی به سر می‌برد.

پیش‌بینی‌تان در مورد حرکت‌های جامعه چیست؟ مردم منفعل و نظاره‌گر خواهند بود؟ به تغییرات واکنش نشان خواهند داد و به صورتی از آن برای ابراز تقابل خود با دستگاه بهره خواهند گرفت؟ طبقات مختلف چه واکنش‌های متفاوتی خواهند داشت؟

به نظر من به موازات گسترش ابرچالش‌ها در کشور و گسترش ناکارآمدی حکومت و بخصوص مدیریت بحران، حرکت‌های اعتراضی بیشتری رخ می‌دهد.

سهل انگاری فاجعه بار حکومت در کنترل شیوع کرونا در کشور، به نظرم اراده برای تغییرات ساختاری در کشور را قوت بخشیده است و بخش بیشتری از مردم را به این نتیجه رسانده که جمهوری اسلامی نه تنها پاسخگوی نیازهای جامعه نیست، بلکه مشکل بزرگی است که باید هرچه زودتر برای جاگیزینی آن اقدام کرد. این اتفاق شوک آور به شکل تجربی به بن بست رسیدن نظام را در برابر دیدگان مردم قرار داد.

تجزیه و تحلیل داده‌های انتخابات مجلس یازدهم گویای روی گردانی بخش خاکستری و سیال جامعه از نظام و و ریزش ملموس پایگاه اجتماعی نهاد ولایت فقیه است.

به نظر من موفقیت تحریم هدفمند انتخابات، راه را برای پیوند خوردن اعتراضات با انگیزه‌های معیشتی و سیاسی را مساعد ساخته است. افق آینده حرکت‌های اعتراضی به سمت نزدیکی و تحول به برخورد کنشی و سازماندهی است.

به نظر من مردم منفعل نخواهند بود، اما بیشتر از آنکه بخواهند به تغییرات در درون ساختار حکومت و رویارویی جناح‌های حکومتی واکنش نشان بدهند، به دنبال فعال کردن بازی در بیرون از حکومت هستند.

نیروهای اپوزیسیون در موقعیت نقش آفرینی بهتری در مقایسه با قبل قرار گرفته‌اند. اندک خللی در فضای پلیسی، نیروهای سیاسی و اجتماعی بزرگی را در داخل ایران آزاد می‌کند، نیروهایی را که در فراسوی اصول گرایی و اصلاح طلبی خواهان تغییرات بزرگ و ساختاری سیاسی هستند.

ایران در شرایط گذار انقلابی قرار گرفته است. البته اگر مسئله جاشینی رهبری جدی شود و گزینه جایگزین باعث نگرانی جامعه شود، امکان واکنش وجود خواهد داشت. منتهی لازمه آن واکنش اولیه از سوی بخشی از خودی‌های نظام و یا به حاشیه رانده شده‌ها است.

در مجموع ما با شرایط پیچیده‌ای مواجه هستیم که نمی‌توان آن را با ساده سازی تحلیل کرد. عامل‌ها بیشتر از گذشته شده، تحولات سرعت بیشتری گرفته و عدم قطعیت ناشی از تعامل‌ها و رقابت‌های آنها گمانه زنی پیرامون آینده را دشوار ساخته است. اما تمایل طبیعی جناح‌های حکومتی و بخصوص رویه‌ای که اصلاح طلب‌های در دهه ۱۳۹۰ عمدتا در پیش گرفتند، این احتمال را ضعیف می‌کند که آنها به سمت تقابل با برنامه بخش مسلط قدرت بروند. بنابراین واکنش مردم به سمت تقابل با کلیت نظام کشیده خواهد شد.

در حال حاضر توجه نیروهای خواهان تغییر و اکثریت جامعه به اتفاقات درون بلوک قدرت نیست. آنها در انتظار شکل گیری جنبش اجتماعی بزرگی هستند که با عبور از جمهوری اسلامی، نهادهای حاکمیتی جدیدی ایجاد کند. تحولات درون بلوک قدرت اگر ظرفیتی در این مسیر ایجاد کند، آنگاه ممکن است مورد توجه قرار بگیرد.

رژیم روابط خود را با خارج، به ویژه با آمریکا، چگونه تنظیم خواهد کرد؟

به نظر من حکومت راهی جز توافق جدید با دولت آمریکا ندارد و استمرار نرمش قهرمانانه گریزناپذیر است.

با توجه به تغییر موازنه قوا بین حکومت- ملت و تشدید نارضایتی‌ها که ارتباط تنگاتنگی با کاهش قدرت مالی و اقتصادی نظام دارد، ادامه تحریم‌های سنگین آمریکا ریسک‌های بزرگ و کنترل ناشده‌ای دارد. البته چون ذات توافق مبتنی بر رضایت دوطرفه است بعید است دول ترامپ هم در تواقق محتمل به همه خواسته هایش دست پیدا کند.

اما شرایط فعلی مذاکرات و خواسته‌های دولت ترامپ قابل اجرا و پذیرش برای مقامات تهران نیست و حکومت نمی‌تواند بهای سنگین آنها را پرداخت کند. ازاینرو هدف مقاومت فعلی و روی گردانی از مذاکره و انجام کارهای ایذائی و تهاجمی محدود و کنترل شده، تغییر شرایط گفت‌وگو است.

تجربه سال ۹۸ نشان داد که اروپا نمی‌تواند مشکل را حل کند. روابط با اروپا نیز با خطای محاسبه برسر تاثیر کاهش تعهدات برجامی و رساندن آنها به نقطه صفر تیره شده است. علاوه بر آن موقعیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی به میزان نه چندان زیادی افت کرده و چشم انداز پیش رو نشانگر روند نزولی است. بنابراین هدف پوشیده تلاش‌های نظامی و دیپلماتیک و تماس با میانجی‌ها پیدا کردن زمان بهینه برای آغاز گفت‌وگوها است

اما با توجه به آرایش قوای سیاسی در آمریکا و امید به شکست ترامپ، الویت اول نظام است که 8 ماه تاب بیاورد و سپس بر اساس نتیجه انتخابات تصمیمش را بگیرد. ناکامی ترامپ خواست تغییر شرایط مذاکره را ساده می‌کند. اما در صورت تداوم ریاست جمهوری ترامپ، دیگر اطمیان حاصل می‌شود که طرف مقابل حداقل برای توافق یک ثبات چهار ساله دارد البته در صورتی که سیاست‌های تهاجمی و دفاعی جمهوری اسلامی چاره ساز نبوده و نتواند فشار تعیین کننده‌ای به دولت آمریکا بیاورد، ممکن است نه تنها شرایط مذاکره در چارچوب ملاحظات نظام تغییر پیدا نکند، بلکه مجبور شوند امتیاز بیشتری بدهند.

همانطور که تاریخ به ما گوشزد می‌سازد: جمهوری اسلامی همیشه در بدترین شرایط تن به توافق داده است.

در همین زمینه

سیامک پویان − هر کس که جایگزین علی خامنه‌ای شود دیگر نخواهد توانست جایگاه مستحکم او را در ساختار نظام به دست بیاورد. جامعه ایران هم دیگر آن جامعه‌ای نیست که برای مرگ این یکی توی سر خودش بزند و عزاداری کند.

جلیل روشندل − دوران گذار به مرحله بعد از خامنه‌ای، یکی از بزرگ‌ترین دل مشغولی‌های شخص رهبر جمهوری اسلامی، حلقه قدرت و اطرافیان او است و انتخابات مجلس را باید در این بستر فهمید.

ایرج مصداقی − جامعه پس از پشت سرگذاشتن بحران کرونا غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. کرونا ناکارآمدی و بی‌کفایتی نظام اسلامی و ایدئولوژی آن را عریانتر از پیش کرده است. رابطه بین جامعه و نظام حاکم پس از پایان این بحران، وارد مدار جدیدی خواهد شد.

سهراب مبشری − اگر انتقال قدرت در ایران در نبود یا ضعف هر گونه نیروی مخالف صورت گیرد ، این موقعیت ممکن است فرق داشته باشد با حالتی که جمهوری اسلامی در شرایطی مانند خیزش مردمی علیه خود رهبر جدید برگزیند.

ایرج فرزاد − مردم در این دوره برزخی، مطالبات و خواست‌هایشان را که همواره سرکوب شده و با زندان و اعدام و محرومیت مواجه بوده، شفافتر و علنی تر بیان خواهند کرد و دستاوردهای سالیان مبارزه خود را تحکیم و برگشت ناپذیر خواهند کرد.

ماردین کوثری − اکنون در آستانه سال ۹۹، اغلب مسائلی که در سال ۵۷ حل‌نشده باقی ماندند، دوباره ظهور یافته‌اند؛ باز هم می‌بینیم که تاریخ تضادها را دفن نمی‌کند، بلکه آن‌ها را با خود حمل می‌کند.

اصغر ایزدی − دستگاه قدرت با قیام آبان ۹۸ و نحوه مقابله با آن با تمام قدرت سرکوب، برآن شد که تغییرات لازم را در ساختارسیاسی انداموار نظام سرعت بخشد. بر چنین بستری است که نقشه تنظیم مجلس یازدهم شکل گرفت و به اجرا درآمد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهزاد

    برادر محمد چهل سال هست که ج.ا هر سال به اتمام کارش نزدیکتر و نزدیکتر می شود. و بسیار مهم است که شما در نظر داشته باشید که شروع کار نظام, بیش از هر چیز مربوط به آتش سوزی سینما رکس, آیت الله بی.بی.سی. و تمامی الطاف سلطنتی ("انجمن حجتیه". حسیه ارشاد,...) بود, تا هر چیز دیگر. انصافا آیا خود شما در این تاریخ چهل و یک سالهء ج.ا. دورانی بحرانی تر از دو سال قبل را به یاد دارید؟ به عنوان فردی که استدلال سرنگونی رژیم را رد میکند و منتفی می داند, آیا بد نیست که شما نیز لطفآ چنانکه ممکن است, بیشتر از یک تک خطی, هشت کلامی بنویسید و برای ما مردم ناآگاه توضیح دهید که چرا و چگونه کار این نظام ننگین تمام نیست. با تشکر بسیار. عید شما هم مبارک.

  • ایوب

    جناب اشکان ویروس کرونا در آن واحد یک بحران دوقلوی بهداشتی/طبی و اقتصادی/سیاسی است. بازار بورس آمریکا حدود یک چهارم ارزشش را تا امروز از دست داده است. اقتصاد چین نیز (در عرض سه ماه گذشته) به رکودی معادل رکود اقتصادی دوران "انقلاب فرهنگی" (که در ساحت اقتصادی از راکدترین دوره ها در تاریخ چین بود) رسیده است, اما چنین رکودی در دورانی اتفاق میفتد که سرمایه داری دولتی چین دومین اقتصاد جهان می باشد. تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد های اروپا و دیگر نقاط جهان را باید به دقت و مورد به مورد بررسی کرد. مشاهدات اولیه نشان میدهد که با بحرانی جهنی و بسیار عظیم تر از سقوط مالی ۲۰۰۸ روبرو هستیم. در مورد افول قدرت غرب به طور کلی و افول آمریکا به طور اخص نیز تقریبا نیم قرنی است که کم قلمفرسایی نشده است. اما اکثر قریب به اتفاق این قلمفرسایی ها صرفا مقداری موضع گیری های سیاسی و بیشتر بیان اعتقادات ایدئولوژیک بوده است. در مقالهء ذیل نویسنده با بررسی مشخص ۲۴ حیطه و بخش از اقتصاد جهانی و شرکتهای درگیر و فعال در هر کدام از این بخشها نشان میدهد که چگونه شرکتهای غربی و آمریکایی در آیندهء نزدیک و میان مدت کماکان رهبری بازار جهانی را در دست دارند. SEAN STARRS THE CHIMERA OF GLOBAL CONVERGENCE New Left Review 87#, MAY/JUNE 2014

  • ج. ا. هیچ گونه مشروعیتی ندارد

    آقای جواد بنابر سندی از "وزارت کشور" ج.ا.: از ۵۷,۹۱۸,۱۶۰ واجدین شرایط شرکت در رای گیری فقط ۷,۷۷۲,۶۱۷ نفر رای داده اند. مقداری برابر فقط ۱۳.۴۲ %. که شما مطمئن باشد حداقل نیمی از این ۱۳% هم یا رای های دزدی, یا رای های پولی, یا صندوقهای از قبل پر شده بوده. یعنی کل "مشروعیت" این رژیم فقط برای کمتر از هفت درصد کشور مورد قبول است. برپایه این سند که به امضای وزیر کشور جمهوری اسلامی رسیده است، میزان مشارکت در نمایش بنام انتخابات دوم اسفند ۱۳.۴۲ درصد بوده است. اما بنابر دستور شورای عالی امنیت ملی رقم اعلام شده ۴۲.۵۷ درصد بوده است. بر این اساس جمهوری اسلامی هیچ گونه مشروعیتی ندارد.

  • محمد

    ۴۰ ساله هر روز میگید کار نظام تمومه

  • اشکان

    دو موضوع در این مطلب کامل نادیده گرفته شده است. یک بحران کرونا و دوم افول قدرت هژمونی آنریکا در حهان. آمریکا بزرگترین بازنده کرونا در جهان خواهد بود و بیشترین آسیبها را خواهد دید

  • جواد

    در مورد تاثیر کرونا در انتخابات، هیچ تاثیری نداشت متاسفانه در ایران بسیاری از مردم این امر را جدی نمی‌گیرند اگر بقول حکومت چهل درصد مردم شرکت کردند آما ر را مناطقی با رقابت قومی قبیله ای بالا برد، ربطی به ایدئولوژی حکومتی ندارد.