ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعداد مبتلایان به کرونا در جهان ۱۰ برابر آمارهای رسمی

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا با یک برنامه‌ شبیه‌سازی راهی برای تخمین تعداد واقعی افراد آلوده به کرونا را یافتند.

نه فقط در ایران، در جهان هم شمار مبتلایان به کروناویروس ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از آمار رسمی است. بر اساس آمارهای دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون ثابت شده است که حدود ۲۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، ۷۰ هزار نفر از این جمع بهبود یافته‌اند و ۷ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. کارشناسان اما می‌دانند که در حقیقت تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است. پژوهشگران دانشگاه کلمبیا با یک برنامه‌ شبیه‌سازی راهی برای تخمین تعداد واقعی افراد آلوده به کرونا یافته‌اند.

بر اساس یافته های جدید می‌توان گفت که دست‌کم بین ۸۰ تا ۱۶۰ هزار مبتلا در ایران وجود دارد.

کورونا ویروس مانند تقریباً همه پاتوژن‌ها به درجات مختلف بر انسان تأثیر می‌گذارد. فقط بخش کمی از کسانی که آلوده شده‌اند، آنقدر بیمار می‌شوند که مجبور به معالجه در بیمارستان شوند. بقیه افراد آلوده به علائم خفیف مبتلا هستند یا بیماری اصلاً تظاهر بالینی ندارد. این موارد عفونت معمولاً کشف نمی‌شود. پژوهشگران اکنون دریافتند که به ازای هر یک مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹، ۵ تا ۱۰ مورد ابتلای تشخیص داده نشده در جهان وجود دارد. با این تفاصیل شمار مبتلایان در جهان به یک تا دو میلیون نفر می‌رسد. وزارت بهداشت ایران  اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کروناویروس جدید در ایران تا سه‌شنبه ۲۷ اسفند به ۱۶۱۶۹ نفر افزایش یافته است. همچنین مجموع قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۱۳۵ نفر رسید. بر این اساس می‌توان گفت که دست‌کم بین ۸۰ تا ۱۶۰ هزار مبتلا در ایران وجود دارد.

برنامه شبیه‌سازی همه‌گیری کروناویروس

جفری شامان از دانشگاه کلمبیا و تیم او یک برنامه شبیه‌سازی همه‌گیری را با داده‌های عفونت کرونا از چین تغذیه کردند. تمرکز دانشمندان بر روی دوره همه‌گیری در فاصله زمانی ۱۰ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ بود که ویروس هنوز در چین پخش نشده و اکثر موارد ابتلا نیز کشف نشده بود. پژوهشگران در نشریه  علمی Science می‌نویسند:

«بر اساس این ارزیابی، حدود ۸۶ درصد از عفونت‌ها در ابتدای همه‌گیری در چین نادیده گرفته شده و تنها ۱۴ درصد شناسایی شده‌اند. برای هر فرد آلوده قابل اثبات حدود هفت مورد کشف نشده وجود داشته است.»

پژوهشگران گزارش می‌کنند که به طور متوسط ​​فقط نیمی از افراد مبتلا دارای تظاهرات بالینی هستند. جفری شامان می‌گوید:

«کروناویروس در چین تا حد زیادیی از طریق افرادی با علائم خفیف یا بدون علامت که در جایی هم ثبت نشدند شیوع پیدا کرد.»

یک توضیح ساده برای آن وجود دارد: در حالی که افراد بیمار در خانه می‌مانند و از تماس با افراد دیگر جلوگیری می‌کنند، افراد ظاهراً سالم اما آلوده در زندگی عادی روزمره شرکت می‌کنند. از آنجا که با بسیاری از افراد در تماس هستند، ویروس را در مقیاس وسیع گسترش می‌دهند، اگرچه کمتر مسری هستند. در نهایت، هرگونه عفونت با یک دوره خفیف، به متوقف کردن بیماری همه‌گیر کمک می‌کند، زیرا فرد در این صورت از مصونیت بیشتری برخوردار است. بنابراین عفونتی که هنوز هیچ علائمی در یک فرد نداشته باشد، می‌تواند در آلودگی بعدی به طور چشمگیری از بین برود. شامان می‌گوید:

 «در بعضی از جوامع، ممکن است در آغاز همه‌گیری ۱۰ مورد ابتلای کشف نشده وجود داشته باشد در برخی از دیگر جوامع ۵ مورد. ما فقط می‌توانیم تعداد دقیق مبتلایان را حدس بزنیم. اما در هر حال با قطعیت می‌توان گفت تعداد مبتلایان از ۵ تا ۱۰ برابر آمارهای رسمی فراتر نمی‌رود.»

همه چیز به کیت‌های تشخیص بستگی دارد

ریک برنان، مدیر اضطراری سازمان جهانی بهداشت در خاورمیانه که هفته گذشته به ایران سفر کرده بود، اعلام کرده است شمار رسمی مبتلایان در ایران ممکن است تنها یک پنجم رقم واقعی باشد. به گفته او این تفاوت میان آمارهای رسمی و واقعی بدین خاطر است که در کشورهای مختلف و حتی در برخی از کشورهای ثروتمند، گرفتن تست کرونا تنها به موارد حاد محدود شده است.

پژوهش دانشگاه کلمبیا هم موید این نظر است. جفری شامان و همکارانش بررسی کردند که چگونه تعداد عفونت‌های کشف نشده در ووهان چین بین ۲۳ ژانویه و ۸ مارس تغییر کرده است. در این مدت محدودیت‌های مسافرتی اعلام شده بود و کیت‌های تشخیص هم در دسترس قرار گرفته بود. نتیجه: تعداد مبتلایان کشف نشده از ۸۶ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافت.

آزمایش کروناویروس در مقیاس بزرگ آسان تر انجام می‌شود. این امر به منابعی نیاز دارد که در بحران فعلی کمیاب هستند. برای آزمایش‌های تشخیص کرونا به پرسنل، کیت‌های تشخیص و لباس‌های حفاظتی نیاز است. در آغاز شیوع بیماری در کشورهای مختلف مقامات در تلاش‌اند زنجیره‌های آلوده شناخته شده را ردیابی و مهار کنند. مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا آزمایش‌ها در مقیاس بزرگ امکان‌پذیر باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • در جستجوی درمان هستید؟ بروید پیش رونالدو و مسی!

    یک دانشمند اسپانیایی: شما ماهانه یک میلیون یورو به فوتبالیستها میدهید و ۱۸۰۰ یورو به یک محقق بیولوژی. اکنون که در جستجوی درمان هستید هم برید پیش رونالدو و مسی.