ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی سال ۹۸ را سال «افتخار» و «پیروزی» خواند

در حالی‌که ایران در سال ۹۸ با بحران‌های متعددی روبه‌رو بوده است، حسن روحانی از مهار تورم، رشد اقتصادی و دستاوردهای دولت خود حرف زد و گفت: «در همه زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم.»

حسن روحانی آن‌چه در یک سال اخیر بر مردم ایران گذشت را نادیده گرفت و در سخنانی چنان از دستاوردهای دولت خود سخن گفت که گویی همه چیز رو به رشد و بهبود است. او از مهار تورم، اقتصاد بدون نفت، رشد اقتصادی، افزایش حقوق کارمندان و «سیلی‌های محکم به آمریکا» حرف زد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۸ اسفند در حاشیه جلسه هیئت دولت از «دستاوردهای دولت» خود در سال جاری دفاع کرد و گفت: «سال ۹۸ که روزهای پایانی را سپری می‌کنیم سال افتخار ملت بزرگ ایران بود چرا که در همه زمینه‌هایی که دشمن تصمیم داشت که برای مردم پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند و در نهایت آن‌ها را در برابر فشار خم کند درست مردم ما توانستند از فاجعه حماسه و از حماسه پیروزی بیافریند.»

روحانی فشار «دشمن» را در یک سال اخیر در بخش اقتصادی دانست و افزود: «این فشارها علیرغم این‌که مشکلاتی برای مردم به‌وجود آورد اما در عین حال موفقیت‌های بزرگی را آفرید.»

او با بیان این‌که در سال ۹۸ اقتصاد کشور «در شرایط ثبات و آرامش نسبی» قرار داشت، گفت: «سال ۹۸ سال اداره کشور بدون اتکا به نفت مخصوصاً در بخش بودجه جاری کشور بود. (...) در این سال از تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد به ۲۵ درصد رسیدیم (...) آمار ۹ ماهه می‌گوید که روند رشد اقتصادی مثبت بوده است (...) حقوق کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران را نگذاشتیم یک روز تأخیر بیفتد (...)۲۰ درصد حقوق کارمندان را افزایش و آن را پرداخت کردیم و برای سال آینده افزایش حقوق را برای کارمندان و کارگران پیش‌بینی کردیم (...) بسته حمایتی برای ۶۰ میلیون نفری را از آبان پرداخت کرده و در سال آینده هم این کار را ادامه می‌دهیم.»

حسن روحانی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که قبل از شیوع کرونا در ایران، مرکز آمار، رشد اقتصادی در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ را در حدود منفی ۷ و شش دهم درصد و رشد اقتصادی بدون نفت را نیز تقریباً صفر درصد و درصد تغییر شاخص کل تورم نقطه به نقطه بهمن‌ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای کشور را ۴۲,۳ درصد اعلام کرده بود.

از سوی دیگر تعمیق رکود تولید، ساخت‌و ساز و فروش به بیکاری کارگران برخی حوزه‌ها دامن زده است. کارگران بیکارشده که بخش قابل توجهی از آن‌ها بیمه نیستند بدون درآمد مانده‌اند. در برخی کارخانه‌های بزرگ تولید به‌طور موقت متوقف شده یا کاهش یافته و کارگران با مرخصی بدون حقوق به خانه فرستاده شده‌اند.

جلسات شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری درباره مزد کارگران نیز همچنان بدون نتیجه پایان می‌یابند. مطابق داده‌های مرکز آمار ایران، از اسفند سال گذشته تا اسفند امسال هزینه‌های زندگی بیش از ۶۴ درصد افزایش یافته است و حداقل دستمزد کنونی کارگران (حدود یک و نیم میلیون تومان) حتی هزینه‌های خوراکی را نیز پوشش نمی‌دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده است که گسترش اپیدمی کرونا اقتصاد ایران را با تورم‌های بالاتر مواجه می‌کند، عرضه نیروی کار را کاهش می‌دهد و تهیه مواد اولیه را دشوارتر می‌کند.

این مرکز در گزارش خود با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی پیش‌بینی کرده که با توجه به بسته شدن مرزها با کشورهای همسایه، توازن صادرات غیرنفتی و واردات کشور به هم خواهد خورد و این عوامل همراه با ورشکستگی واحدهای تولیدی بر بازار سهام ایران هم اثر خواهد گذاشت.

نادیده گرفتن اعتراضات آبان و سقوط هواپیما

حسن روحانی در سخنان خود به اعتراضات آبان‌ماه سال جاری در پی افزایش قیمت بنزین هیچ اشاره‌ای نکرد. این اعتراضات که به‌شکل گسترده‌ای در شهرهای بزرگ و کوچک برپا شد نشان از وضعیت دشوار زندگی در ایران داشت و با بازداشت هزاران نفر شکاف بین مردم و حکومت را بیشتر کرد. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل در جریان این اعتراضات دست‌کم ۳۰۴ نفر کشته شدند. خبرگزاری رویترز اما به‌نقل از منابع امنیتی جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

روحانی همچنین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی تنها به ابراز تسلیت بسنده کرد و درباره پیشبرد روند حقوقی آن و تحویل جعبه سیاه هواپیما سخنی نگفت. دی ماه امسال یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی به دلیل مسئولیت این اقدام مجازات نشد و جعبه سیاه هواپیما نیز همچنان در دست جمهوری اسلامی است.

حسن روحانی در سخنان خود به حوادثی همچون سیل در یک سال گذشته نیز اشاره کرد و آن را «کم‌نظیر» خواند و گفت در جریان سیل «حدود ۳۰ هزار خانه ساخته شده است».

سیلِ فروردین‌ماه سال جاری سه استان لرستان، گلستان و خوزستان را بیش از نقاط دیگر ایران درگیر کرد و بنابر آمار رسمی بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت. با این حال مردم این استان‌ها همچنان از نبود توزیع عادلانه اقلام کمکی و کمک‌های مردمی می‌گویند، بیکاری در این استان‌ها افزایش یافته است و هنوز مدارس به‌طور کامل بازسازی نشده‌اند. بوی بد فاضلاب‌ها و انسداد کانال‌ها و جوی‌ها در این مناطق همچنان باقی است و زندگی مردم را دشوار کرده است.

در حالی‌که کاهش تعهدات هسته‌ای ایران جامعه بین‌المللی را نگران کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از عدم همکاری مقامات جمهوری اسلامی با آژانس و کوتاهی ایران در تأمین دسترسی بازرسان این سازمان خبر داده‌ است، حسن روحانی از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به‌عنوان یک دستاورد یاد کرد و گفت: «تقریباً همه تعهدات دست و پاگیر را کنار گذاشته و صنعت هسته‌ای آزاد از هر قید و بندی مشغول فعالیت است.»

او وعده داد که در ۲۰ فروردین سال آینده درباره «کارهای بزرگی که در صنعت هسته‌ای انجام شده» توضیحاتی ارائه دهد.

روحانی کوتاهی مسئولان در اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور را نیز رد کرد و گفت: «ما در کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. به برخی رسانه های مجازی و برخی افراد توجه نکنید. ما در ۳۰ بهمن متوجه شدیم که کرونا به ایران آمده و آزمایش‌هایی که از قم به تهران آمد مشخص شد که کرونا به کشور آمده است.»

ایران در شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی به‌سر می‌برد که شیوع ویروس کرونا این شرایط را بدتر کرده است. در چنین شرایطی رئیس‌جمهوری ایران در یک کلام می‌گوید: «در همه زمینه‌ها پیشرفت داشتیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali

    ذات آخوند با دروغ گفتن عجین شده . آخوندی که دروغ نگه دیگه آخوند نیست و دچار دوگانگی شخصیت میشه . نظام اسلامی هم که بر مبنای آخوند هستش بر پایه دروغ بنا شده و جز نابود کردنش راهی برای رهایی ازش نیست

  • عشق عمومی

    اشک رازي‌ست لب‌خند رازي‌ست عشق رازي‌ست اشک ِ آن شب لب‌خند ِ عشق‌ام بود. □ قصه نيستم که بگوئي نغمه نيستم که بخواني صدا نيستم که بشنوي يا چيزي چنان که ببيني يا چيزي چنان که بداني… من درد ِ مشترک‌ام مرا فرياد کن. □ درخت با جنگل سخن مي‌گويد علف با صحرا ستاره با کهکشان و من با تو سخن مي‌گويم نام‌ات را به من بگو دست‌ات را به من بده حرف‌ات را به من بگو قلب‌ات را به من بده من ريشه‌هاي ِ تو را دريافته‌ام با لبان‌ات براي ِ همه لب‌ها سخن گفته‌ام و دست‌هاي‌ات با دستان ِ من آشناست. در خلوت ِ روشن با تو گريسته‌ام براي ِ خاطر ِ زنده‌گان، و در گورستان ِ تاريک با تو خوانده‌ام زيباترين ِ سرودها را زيرا که مرده‌گان ِ اين سال عاشق‌ترين ِ زنده‌گان بوده‌اند. □ دست‌ات را به من بده دست‌هاي ِ تو با من آشناست اي ديريافته با تو سخن مي‌گويم به‌سان ِ ابر که با توفان به‌سان ِ علف که با صحرا به‌سان ِ باران که با دريا به‌سان ِ پرنده که با بهار به‌سان ِ درخت که با جنگل سخن مي‌گويد زيرا که من ريشه‌هاي ِ تو را دريافته‌ام زيرا که صداي ِ من با صداي ِ تو آشناست.

  • حامد اسماعیلیون

    ۱۳۹۸، سالِ جوانمرگی مردگانِ این سال که عاشق ترینِ زندگان بودند: ری را ۹ سال و هفت ماه و شانزده روز پریسا ۴۲ سال و شش ماه و دوازده روز مایا ۱۶ سال درسا ۱۷ سال سوفی ۵ سال کردیا ۱۵ ماه, آرنیکا, آرسام, پارسا, راستین, اریک, امیل, درینا, دریا, ژیوان, و دوازده کودک و نوجوان دیگر آرش, پونه, سیاوش, سارا, منصور, فاطمه, دانیال, سعید, نیلوفر: تازه عروس و دامادها, اوکراینی ها, افغان ها و تمامی جوانان شایستهء پرواز ۷۵۲ نیکتا اسفندانی ۱۴ ساله و بیست و دو نوجوان دیگر پویا بختیاری ۲۷ ساله برهان منصورنیا ۲۸ ساله و هزاران جوان آبان ماهیِ دیگر, کشتگان نیزار, کشتگان خیابانها پرستاران و پزشکان و کادر درمانی کشور و سایر قربانیانِ بی کفایتیِ کرونا و اما زندگان امسال که که ستایشگرِ مرگ و نیستی اند: علی خامنه ای ۸۰ سال (نوشتن از هم پالکی های نود ساله و صد ساله اش در قم و تهران اتلاف وقت است) حسن روحانی ۷۱ ساله امیرعلی حاجی زاده ۵۸ سال حسین سلامی ۶۰ ساله جواد ظریف ۶۰ ساله علی ربیعی ۶۴ ساله علی شمخانی ۶۴ ساله (خودتان لیست را کامل کنید) ۱۳۹۸، سالی که می‌میرد اما در تاریخ ایران به “سالِ جوانمرگی” می‌ماند. سالی که ستایندگانِ مرگ، جانِ هزاران عاشق زندگی را گرفتند.

  • دخو

    امت پست فطرت و پلشت حزب الله تخم لق مقدس نمایی و تقدس بازی را ۴۱ سال می شود که در جامعه ای ایران و گفتمان عمومی اشاعه داده اند, به حدی که اکنون حتی برخی از مخالفان آنان نیز دچار همین خالی بازی ها لفظی و خالی بندی های اخلاقی شده اند. قبل از هر چیز باید به خاطر آورد که مقولهء به دادگاه کشاندن جنایتکاران ج.ا. "لحضه" نیست و یک فرایند دراز مدت و مقداری پیچیده می باشد. دوما, این کنش حقوقی یک کاتاگوری بسیار سکولار, لائیک, مدرن و غیر مذهبی می باشد. البته می توان بدرستی ادعا کرد که جنبه هایی از "تقدس" در محاکمهء جنایتکاران ج.ا. نهفته است, و آن بدین معنای مشخص واژهء "تقدس" به مفهوم پاک شدن و پاک کردن (لغت نامهء دهخدا), بدین ترتیب که ملت ایران در فرایند به دادگاه عدل کشاندن تبهکاران ج.ا. کشور خود را از عناصری جانی, تبهکار و روانی پاک و پاکیزه می کنند. به امید آنروزِ آزادیبخشِ بسیار سکولار, لائیک, مدرن و غیر مذهبی, که دیگر چندان دور نیست.

  • حقیقتگو

    دردوران تحصیلم در دبیرستان دولتی دردوران حکومت پهلوی معلم های درکلاس درس حاضرمیشدند که خالی کردن عقده شان بردانش آموزان چه با کتک زدن های آنچنانی وبی مورد وبی ذلیل بود وچه توهین و تهدیدات شان و بی شک هم ازجو ضرب وشتم و وجو ترس ووحشت بردانش آموزان لذت می بردند ...دانش آموزان دردبیرستان دولتی به این معنی بود که ازخانواده های کم درآمد وفقیرجامعه بوده اند ودرحقیقت نه مورد توبیخ خانواده ها قرارمی گرفتند ونه انتقادی را سازمان آموزش وپرورش درآن زمان...اکثریت عقده های معلم ها بدلیل قوم گرائی شان بود ...رژیم آخوندی دراین چهل ساله بوضوح نشان داده است که عقده وکینه آنچنانی برعلیه موجودیت زنده ایرانی ها دارد وهرآنچه که به ضربه وتنش روحی وروانی مردمان زنده مانده ایران شود با لذت تمام انجام میدهد...دراین چهل ساله هرانچه مردمان ایران نمی پسندیدن چه صلب رفاه و آزادی بوده و چه فلج کردن اقتصاد وچه چپاول های هیولائی حکومتی و آقازاده ها و چه گرانی ها و بیکاری ها وچه صدورمیلیاردها دلار به عراق وسوریه ولبنان و فلسطین بوده است وچه دستگیرها و شکنجه ها و کشتارها و زندان نشین کردن بسیاری و چه فاجعه سازی تحریم ها بوده و چه صدها مورد دیگر که رهبرو مقامات حکومتی فاشیستی اسلامی عمدا" برخلاف خواسته مردم انجام داده ومیدهند وخواهند داد ...درایران هموطنانی هستند که ازضرب زدن روحی وروانی به دیگران لذت می برند ...روحانی بدرستی واقف است نه تنها خودش ورهبرش بلکه تمامی اخوندها وطلبه ها وارگان های مذهبی مورد نفرت مردم ایران هستند وبرای ضربه زدن روحی وروانی به انها با بروزدادن چنین مهملات چندش اورو مملو ازدروغ دریغ نخواهد کرد...حکومت فاشیستی اسلامی مقادیرنجومی تحت عنوان حمایت مبارزه با کرونا ادوات داروئی و ماسک ها وهمچنین میلیاردها دلار دریافت کرده است ولی برای مردم ایران مورداستفاده قرارنگرفته ونمی گیرد و تمامی به بیت رهبری و سپاه پاسداران و بسیج وارگان های مذهبی تعلق گرفته و می گیرد و خواهد گرفت !!!این جماعت عبابردوش ضدایرانی که نتوانست با روان کردن ظریف و روحانی به کشورهای خارجی مورد برداشتن تحریم ها شوند و میلیاردها دلاردیگربه گنجینه اخوندها روان شود حالا با موهبت ظهورکرونای آخوندی درایران و بروز فلاکت درمانی مردم وتلفات سنگین درصدد اخاذی میلیاردها دلاری تحت عنوان حمایت مردم ایران برامده است ...امیدوارم که ویروس کرونا محترمانه تمامی ارگان های مذهبی ورهبرش و اخوندها وسپاه پاسداران وخلق الله میلیاردررا مبتلا کند وبه سزای اعمالشان برساند ...سزای گرگ مرگ است ...

  • سرباز ایرانی

    برای تو آخوند دزد و جنایتکار که توانستی میلیاردها دلار دیگر از پول مردم را غارت کنی باید هم سال افتخار و پیروزی باشد؛ اما لحظه پیروزی و افتخار ملت ایران زمانی است که تو *** مجازات *** کنند. و من چقدر برای رسیدن آن لحظه مقدس بیقرارم.

  • یک حساب سرانگشتی...

    یک حساب سرانگشتی... ▪️دو کشور #ژاپن و #کویت هرکدام 37و 10 میلیون دلار به ایران برای مبارزه با کرونا کمک مالی کرده اند... ▪️ما قطر و امارات و فرانسه و سازمان بهداشت جهانی و المان را نادیده میگیریم... ▪️اگر دلار را 16هزارتومان محاسبه کنیم: ▪️#کویت:160میلیارد ▪️#ژاپن:592میلیارد تومان به مسئولان رژیم ایران برای درمان مردم ایران کمک ارزی کرده اند... ▪️به عبارتی 752میلیارد تومان از این دوکشور هم اکنون به دست سپاه و دولت رسیده... ▪️آیا شما اثرات این کمک ها را حس کرده اید؟ ▪️آیا ماسک،دستکش،الکل،اسپری ضد عفونی کننده آنهم رایگان به دست شما رسیده؟ ▪️با 752میلیارد تومان چند استان را میتوان از ماسک و اقلام دیگر بی نیاز کرد؟ ▪️این است جمهوری .... اسلامی... ▪️نمایندگان مجلس اسلامی کجا هستند که از دولت این پول را بخواهند؟ ▪️آنهایی که امسال رای دادند چه جوابی برای شما دارن

  • هزینه بیمارستان= ۶۶ میلیون, هزینه حرم خمینی = ۲ میلیارد دلار شد

    هزینه ساخت یک بیمارستان هزار تخت خوابی که کاملا مجهز میباشد ۶۶ میلیون دلار هست ولی هزینه ساخت حرم خمینی ۲ میلیارد دلار شد حرم خمینی فقط برابر ۳۳ بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی ارزش دارد یعنی هر استان یک بیمارستان هزار تخت خوابی.

  • جملات قصار

    •روحانی امروز گفت رفتار سپاه در سرنگونی هواپیما «در تاریخ نظیر ندارد». بله! قطعا کشتن هموطنان با شلیک موشک نظیر ندارد. •او همچنین گفت علمای ما در بحران کرونا، تحجر را شکاندند. بله! با روغن بنفشه، صحیفه سجادیه، تربت امام حسین، دارو و ذکر امام کاظم، تحجر را ترکاندند.