ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کدخدایی: شورای نگهبان ۸۰ ایراد به لایحه بودجه ۹۹ گرفت

ایرادها عمدتاً به حقوق کارکنان دولت، مالیات خانه‌های خالی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی ربط دارد.

عباسعلی کدخدایی اعلام کرد که شورای نگهبان از لایجه بودجه سال ۹۹، ۸۰ ایراد گرفته است. این ایرادها که عمدتاً به حقوق کارکنان دولت، مالیات خانه‌های خالی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی ربط دارد به مجلس ابلاغ شده و سال آینده اصلاحیه لایحه بودجه در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

هفته گذشته عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد به دلیل شیوع کروناویروس که برخی نمایتدگان مجلس را هم آلوده کرده بود، با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی لایحه بودجه ۹۹ بدون تصویب در مجلس مستقیماً به شورای نگهبان ارسال و مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه به عنوان مصوبه مجلس به این شورا ارائه شده است. این اقدام در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود.

حقوق کارمندان دولت

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چهارشنبه ۲۸ فروردین در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۸ گفت:

«ما حدود ۸۰ ایراد به بودجه داشتیم. بودجه در زمینه افزایش حقوق کارمندان دو بند داشت. یکی خود بند بود که دولت اصلاح کرده بود و بند الحاقی هم داشت که نمایندگان در مجلس آن را الحاق کرده بودند و تناقضی ایجاد کرده بود و مشخص نبود که این سقف افزایش تا چه اندازه است. ایراد شورای نگهبان به عنوان یک ابهام ارائه شد و دوستان مجلس آن را متوجه شدند و اصلاح کردند و نسبت به کارکنانی که سقف دریافتی آنها پایین است الان بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.»

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه غروب روز گذشته (سه‌شنبه ۱۷ اسفند) گفته بود:

«  ۱۵ درصد افزایش حقوق سنواتی به اضافه ۵۰ درصد افزایش امتیازات فصل دهم برای حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹ در نظر گرفته‌ایم.»

امتیازات فصل دهم به حقوق و مزایای کارکنان دولت ربط دارد. حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «انتخاب» تورم در بخش مواد غذایی در سال ۹۸ را بیش از ۸۰ درصد اعلام کرد. راغفر با بیان این‌که «افزایش دستمزدها در شرایط کنونی حدود ۱۴-۱۳ درصد است که برای برخی گروه‌ها پایین‌تر نیز بوده است» هشدار داده بود:

«همین امر نشان می‌دهد که نسبت تورم و دستمزدها تا چه اندازه در بودجه سال ۹۹ منجر به نابرابری طبقاتی بیشتر خواهد شد. این مسئله نشان می‌دهد دولت مسئولیت‌های اجتماعی خود را تعطیل کرده است.»

استفاده از صندوق توسعه ملی و مالیات بر خانه‌های خالی

محمد باقر نوبخت روز گذشته گفته بود که دولت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی وام گرفته اما تاکنون تنها ۲۰ درصد آن را توزیع کرده‌ است:

«در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول نقد داریم که هنوز توزیع نکرده‌ایم، چون قرار نیست پول‌افشانی و پول پاشی کنیم.»

دولت پیشنهاد داده بود که برای جبران کسری بودجه ۶ درصد از صندوق توسعه ملی برداشت کند. سخنگوی شورای نگهبان با صراحت در این باره اظهار نظر نکرد. اما ظاهرا با برداشت از صندوق توسعه ملی که در اختیار خامنه‌ای است مخالفت کرده است. مالیات از خانه‌های خالی هم یکی از راه‌هایی بود که دولت برای جبران کسری بودجه پیش‌بینی کرده بود. شورای نگهبان اما با اخذ مالیات از همه خانه‌های خالی مخالفت کرد. کدخدایی گفت:

«ایراد شرعی در این زمینه وجود داشت که اگر کسی برای خودش یک منزل داشته باشد و منزل اضافی برای بستگان و فرزندان داشته باشد آیا آن هم باید مالیات بدهد و دفاع از حقوق مردم بود و نظر فقهای ما هم بود که خوشبختانه مجلس آن را اصلاح کرد.»

کدخدایی همجنین اعلام کرد که شورای نگهبان با لایحه اصلاح و تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی، اصلاح محدوده دو منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.