ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو شماری از زندانیان سیاسی؛ خامنه‌ای از مواضعش عقب نشسته؟

گفت‌وگو با شیرین عبادی

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید پاسخ این پرسش هم بله است و هم خیر.

با شیوع گسترده ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ در ایران و سرایت آن به زندان‌ها، در هفته‌های گذشته خانواده تعداد زیادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی و سازمان‌های حقوق بشری، خواستار آزادی فوری این زندانیان شدند. قوه قضاییه اعلام کرده تاکنون به ۸۳ هزار زندانی، از جمله زندانیان سیاسی مرخصی اعطا کرده است اما تنها تعداد محدودی از زندانیان سیاسی شامل مرخصی شده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به رسم هر سال در آستانه نوروز با صدور حکمی موسوم به «عفو رهبری»، با آزادی تعداد بیشتری از زندانیان سیاسی موافقت کرد.

آیا رهبر جمهوری اسلامی در برابر فشارها و اعتراض‌های گسترده داخلی و خارجی برای آزادی زندانیان سیاسی، مجبور به عقب‌نشینی از مواضعش شده است؟

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید پاسخ این پرسش هم بله است و هم خیر.

گفت‌وگوی زمانه با شیرین عبادی را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته شیرین عبادی، اعتراض‌های ملی و بین‌المللی نسبت به درخواست آزادی فوری زندانیان سیاسی فراوان بوده و ولی فقیه را واداشته تا نیم‌گامی به عقب بردارد.

خانم عبادی اما معتقد است این مقدار کافی نیست:

«ما می‌دانیم تعداد زیادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی الان در زندان هستند و از همه بدتر، ویروس کرونا در داخل زندان‌ها رخنه کرده و سازمان بهداشت جهانی می‌خواست از زندان اوین بازدید بکند که اجازه بازدید ندادند، برای اینکه نمی‌خواستند صراحتا اعلام بشود که در زندان اوین این بیماری آمده. علاوه بر آن در زندان‌های دیگر از جمله در زندان ارومیه ما تعدادی از زندانیان را داریم که با بیماری کرونا حتی در بیمارستان بستری شده‌اند. پس بنابراین امکان سرایتش به سایرین هم بوده، همچنین از زندان زنجان و سایر زندان‌ها گزارش‌هایی رسیده که این ویروس به آن زندان‌ها هم داخل شده است.»

شیرین عبادی اما میزان فشارها را کافی نمی‌داند، چرا که به گفته او هنوز تعداد زیادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی که از روند دادگاهی عادلانه برخوردار نبوده‌اند و با صدور احکام سنگین سال‌هاست در زندان به سر می‌برند، همچنان آزاد نشده‌اند:

«بایستی با استمداد از مراجع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد، پزشکان بدون مرز و سازمان بهداشت جهانی و هر جای دیگری که فکر می‌کنیم موثر است، نامه بنویسیم و درخواست بکنیم که زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد بکنند و از همه مهم‌تر زندان‌ها را ضدعفونی بکنند و امکان درمان را برای همه، چه زندانیان سیاسی و چه زندانیان عادی فراهم کنند.»

حاکمیت جمهوری اسلامی ادعا می‌کند با آزادی و اعطای مرخصی به بسیاری از زندانیان سیاسی موافقت کرده است، اما از سوی دیگر، ماشین سرکوب قوه قضاییه همچنان به همان شدت گذشته در حال صدور احکام سنگین زندان و شلاق برای فعالان مدنی و سیاسی است.

در هفته‌های گذشته برای بسیاری از این فعالان احکام زندان صادر شده، بسیاری برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شده‌اند و در موردی ویژه، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان به نام سجاد سالاروند، جوان ۲۱ ساله اهل بومهن به یک سال حبس تعزیری و سه ماه «شستن میت» محکوم شده است.

شیرین عبادی علت صدور چنین احکام نامتعارفی از جانب قوه قضاییه را وحشت حاکمیت از تکرار دو باره یک خیزش مردمی می‌داند:

«با توجه به ناتوانی کل حکومت در مدیریت بحرانی که در اثر ویروس کرونا پیش آمده و با عنایت به مسائل اقتصادی که این بیماری تا الان داشته و در آینده هم به شدت بیشتر خواهد شد، پیش‌بینی یک اعتصاب سراسری و خیزش مردمی می‌رود. از همین الان حکومت سعی کرده مطابق ۴۱ سال قبل با بگیر و ببند تا حدودی جلوی این احتمال را بگیرد و وجود خودش و سپاه که به عنوان مدیریت بحران تعیین شده، در حقیقت نشان‌دهنده همین است.»

صدور چنین احکام غیرمتعارفی در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه است و به گفته شیرین عبادی، هر گاه پایه‌های حاکمیت جمهوری اسلامی سست و ضعیف می‌شود، خشونت علیه مردم افزایش می‌یابند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • " لطفا ما را کنار نگذارید! لطفا ما را تنها نگذارید!"

    ابوالفضل کریمی؛ نوجوان شکنجه شده اعتراضات آبان ماه دست به اعتصاب غذا زد [آن‌چه در پی می‌آید نامه‌ای‌ست از یک نوجوانِ تهیدست که در اعتراض به فقر و نابرابری تحت شکنجه‌ی پاسداران و سربازان گمنام امام زمان قرار گرفته است.] ▪️بنده ابوالفضل کریمی، فرزند محمد، کارگر، مادر پیری دارم که مریضی قلبی دارد و نگهداری از او و هزینه درمان و قرص او نیز برعهده من است. من تک فرزند خانواده‌ام و کسی جز من کمک خرج خانواده نیست. من در بدترین شرایط مالی زندگی می‌کنم و پدر بنده بیکار و از کار افتاده است و من به تنهایی با ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان خرج خانواده را می‌دادم. اکنون هم در زندان کار می‌کنم و کارهای نظافتی زندان را انجام می‌دهم. پدر بنده به دلیل شکستی پا نمی‌تواند کار کند و مادرم به تازگی عمل کرده و یک ماه را در کما بوده است. من در بازداشتگاه دو الف اوین خیلی سختی کشیدم و از دردهای مادرم بی‌خبر بودم. چون نمی‌گذاشتند با خانواده‌ام تماس بگیرم و مرا ۵۰ روز در انفرادی نگاه داشتند. در حین بازجویی ها مرا تهدید می‌کردند که مادر و پدرم را هم دستگیر می‌کنند. همچنین در اطلاعات سپاه اکبرآباد من را با شوکر می‌زدند. ادعا می‌کردند که من یکی از ماموران را کشته‌ام. ماموران سرم را شکسته و ناخن‌های پایم را کشیدند. حالا نیز تمامی ناخن‌های پایم رو به افتادن است. یکی از دندان‌های من را با لگد شکستند و در بازپرسی شعبه ۱ بهارستان به زور جرم را به گردنم انداختند. درخواست من از همه این است که لطفا نگویید اطلاعات سپاه کسی را نمی‌زند. اطلاعات سپاه از شمر هم جلادتر است. پیام من به مردم این است که تا آخرین لحظه از ما حمایت کنید. بخدا قسم که ما تنها برای اعتراض به گرانی به خیابان آمدیم و بخاطر شما جنگیدیم. لطفا ما را کنار نگذارید! لطفا ما را تنها نگذارید! من دست به اعتصاب غذا زده‌ام و تا زمان آزادی چیزی نخواهم خورد. ابوالفضل کریمی ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ زندان تهران بزرگ.

  • سیامک مقیمی محکوم به اعدام شده است

    سیامک مقیمی ۲۵ ساله یکی از بازداشت شدگان در جریان اعتراضات آبان ماه در زندان تهران بزرگ محکوم به #اعدام شده است. در ابتدا به این زندانی گفته بودند اتهامش “اجتماع و تبانی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به خامنه ای و روحانی” است. اما پس از مدتی به او گفتند پرونده‌اش اشتباه شده و اتهامش محاربه و حکمش اعدام است. حکم اعدام وی در شعبه ۲ دادسرای انقلاب شهریار به ریاست قاضی رمضانی صادر شد. سیامک کارگری است که در اعتراض به گرانی بنزین که زندگی و معیشت او را نشانه گرفته بود برای اعتراض به خیابان آمد #نه_به_اعدام #آبان_ادامه_دارد

  • سفره هفت سین مقابل زندان اوین

    پهن کردن _سفره_هفت_سین توسط فرنگیس مظلوم مادر زندانی سیاسی سهیل عربی در مقابل زندان اوین. #زندانی_سیاسی_آزاد_باید_گردد

  • یکی از بازداشت‌شدگان به "خدمت در بسیج" محکوم شد

    یکی دیگر از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه به ۱۰ سال حبس و "خدمت در بسیج" محکوم شد علی بی‌کس، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی علاوه بر این به عنوان مجازات تکمیلی به ۳ ماه "خدمت در بسیج" محکوم شده است. این حکم روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه در زندان تهران بزرگ به وی ابلاغ شد و بی‌کس از زمان دریافت ابلاغیه، در اعتراض به صدور حکم اعتصاب غذا کرده است. وی کتبا عنوان کرده است که "من تنها در خیابان اعتراض کردم، جرمی مرتکب نشده‌ام و به هیچ وجه اتهامات خود را قبول ندارم." /هرانا #آبان_ادامه_دارد #علیه_فراموشی

  • آه! شما مایه تأسفید!

    " [ آه! شما مایه تأسفید! ] بر برادرتان ستم رفته و شما پلک‌ها را بر می‌نهید. ستمدیده نعره می‌کشد و شما لب از لب نمی‌گشایید. ستمگر آزادانه می‌گردد و قربانی می‌جوید و شما می‌پندارید از ستم او در امانید، زیرا نافرمانی نکرده‌اید. این چه شهری است؟ شما چگونه بشرهایی هستید؟ در شهری که به کسی بی‌عدالتی شود، باید مردم سر به شورش بردارند. شهری که در آن از شورش نشانی نیست، چه بهتر که قبل از رسیدن غروب آفتاب در میان شعله‌های آتش نابود شود." برتولت برشت #امیرحسین_مرادی #سعید_تمجیدی #محمد_رجبی #جمهوری_اعدام #آبان_ادامه_دارد

  • لیلا حسین‌زاده

    گزارشی کوتاه از بند زنان زندان اوین بیدارزنی: روزی که من عازم مرخصی شدم، قصد داشتند دادگاه بدوی سومین پرونده‌سازی برای «آتنا دائمی» را در حالی برگزار کنند که اولا هیچ ابلاغ قبلی به او صورت نگرفته بود و فقط شب قبل، اعلام اعزام به دادگاه شد، ثانیا طبق دستورات بالادستی خودشان قرار بود اعزام‌ها به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتد و ثالثا، درحالی که آتنا دائمی به دلیل مشکوک بودن به ام اس و ضرورت بستری شدن در بیمارستان و انجام آزمایش، مجوز اعزام از سوی زندان دریافت نکرده بود، به سرماخوردگی سختی نیز مبتلا بود. بدین سان خانواده‌ای که (بنا به ابلاغیه‌ی مرخصی شیوع کرونا و با توجه به اینکه این ابلاغیه شامل حال آتنا هم میتوانست باشد) امیدوار بودند که پس از نزدیک به پنج سال شاید آتنا را بتوانند در آغوش گیرند، او را از خطر کرونا دور نگه دارند و حتی فرصتی داشته باشند برای انجام تست ام اس، همچون گذشته با آزار بیمارگونه‌ی دستگاه امنیتی و سیستم قضایی مواجه شدند. این درحالی است که تقریبا در یک سال گذشته آتنا به جز یک بار، به کل از ملاقات حضوری با خانواده‌اش محروم بوده است. روزی که من عازم مرخصی شدم «مریم اکبری منفرد» وارد سومین ماه از یازدهمین سال حبس خود شده بود، آن هم بدون آن که طی تمام این سال‌ها حتی یک روز مرخصی داشته باشد. این درحالی است که طبق قوانین خودشان حبس مریم نه ۱۵ سال که باید ۱۰ سال محاسبه شود و با وجود پذیرش همه‌ی ظلم وارده بر او نیز طبق قانون خودشان او اساسا باید در حال حاضر آزاد باشد. اما نه تنها تبلیغات ‘مرخصی’ ابدا به کسی مانند مریم نزدیک هم نمی‌شود_گویی که سال‌های طولانی حضور در زندان، باید او را به ویروس کرونا رویین تن کرده باشد_ بلکه مریم در حال گذران ۳جلسه محرومیت از ملاقات خود بود. چرا؟ به این دلیل که به نمایندگی از جمعی از زندانیان به زندانبان‌ها اعتراض کرد که چرا یکی از اعضای بند را که حال جسمی وخیمی داشت به بیمارستان اعزام نمی‌کنند؟ اما او همچون همیشه مقاوم و شاد در تدارک هفت سین نوروز بود.

  • صدها زندانی سیاسی، گم‌نام و بدون‌رانت در روزهای کرونا زده همچنان در زندان هستند و جانشان در خطر.

    #شبنم_نعمت‌زاده با حکم ٢٠سال زندان به جرم احتکار دارو، امروز از زندان مرخص شد. صدها زندانی سیاسی، گم‌نام و بدون‌رانت در روزهای کرونا زده همچنان در زندان هستند و جانشان در خطر. @Marz_amiri ▪️پ.ن: و شمار این زندانیان بی رانت و مستقل کم نیست. زینب جلالیان فقط یکی از آنان است که سیزده سال حبس کشیده است بدون حتی یک روز مرخصی. نه رانتی داشته،نه اختکار و دختر وزیر سابق هم نبوده؛ فقط دلش برای آزادی و رهایی می تپیده.

  • از ابوالفضل کریمی حمایت کنیم!

    "حمایت کنید. بخدا قسم که ما تنها برای اعتراض به گرانی به خیابان آمدیم و بخاطر شما جنگیدیم. لطفأ ما را کنار نگذارید! لطفا ما را تنها نگذارید! من دست به اعتصاب غذا زده ام و تا زمان آزادی چیزی نخواهم خورد." - ابوالفضل کریمی از #ابوالفضل_کریمی حمایت کنیم! ابوالفضل فقط هجده سال سن دارد. او برای نه گفتن به وضع موجود در زندان است. او از دو روز پیش همراه ۴۴ نفر دیگر در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. #ابوالفضل_کریمی