ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس: کرونا مانع از بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران نیست

ظاهراً اختلاف ایران و آژانس بر سر بازدید از سه مکان هسته‌ای هم از میان برداشته شده است. همزمان تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال شد.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد این نهاد بین‌المللی با وجود  همه‌گیری کروناویروس در ایران به نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. ظاهراً اختلاف ایران و آژانس بر سر بازدید از سه مکان هسته‌ای هم از میان برداشته شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جداگانه به شورای حکام اعلام کرده که ایران دسترسی بازرسان به دو سایت اعلام‌نشده را فراهم نکرده و به پرسش‌های بازرسان درباره فعالیت هسته‌ای‌اش پاسخ نداده است. کاظم‌غریب‌آبادی نماینده ایران در یادداشتی به آژانس اعلام کرد این سازمان در درخواست خود برای توضیح و دسترسی به دو مکان، به اسناد «جعلی» نهادهای اطلاعاتی اسرائیل استناد کرده و لذا ایران خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند. بحث بر سر بازرسی انبار تورقوزآباد و تأسیسات هسته‌ای نطنز و مکانی در دشت لوت بود.

کرونا و بازرسی‌های فیزیکی از تأسیسات هسته‌ای ایران

چهارشنبه ۱۸ مارس/ ۲۸ اسفند یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با هاآرتص اعلام کرد با آنکه به دلیل شیوع کرونا در برنامه‌های سفر بازرسان آژانس اخلال‌هایی ایجاد شده، اما این نهاد بین‌المللی به انجام فعالیت‌های پادمانی‌اش در ایران ادامه می‌دهد.

سخنگوی آژانس در پاسخ به خبرنگار جروزالم‌پست درباره موانع بازرسی‌های فیزیکی از تأسیسات هسته‌ای ایران اعلام کرد که این موانع از سر راه برداشته شده است.

بر اساس یافته‌های واشنگتن‌پست، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تا سال ۲۰۰۷ اطلاع داشتند که ایران در سال‌های دهه ۱۹۹۰ برنامه‌ای مخفی با رمز «پروژه ۱۱۰» برای تولید سریع پنج بمب اتم را در دست اجرا داشت. مقامات آمریکایی بر این باورند که رهبران ایران این برنامه را اندکی پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به حالت تعلیق درآوردند. اسنادی که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل ادعا می‌کنند از یک انبار مخفی در تورقورآباد به دست آورده‌اند، ظاهراً ابعاد «پروژه ۱۱۰» را آشکار می‌کند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس، پیش از این در پاسخ به وال‌استریت ژورنال خاطرنشان کرده بود که سایت‌های مورد اشاره  ۲۰ سال است ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران نداشته‌اند.

پایگاه‌های آمریکا در عراق و آزادی زندانیان آمریکایی

 این بار ایالات متحده با اعمال تحریم‌های تازه، خواسته‌های دیگری هم مطرح کرده است: آزادی زندانیان آمریکایی و امنیت پایگاه‌های آمریکا در عراق.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همزمان با تلاش‌های محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای دریافت کمک‌های جهانی برای مهار اپیدمی کرونا در ایران تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کرد و خواهان آزادی زندانیان آمریکایی و خاتمه حمایت حکومت ایران از «تروریسم» شد. این تحریم‌ها بعد از حمله به پایگاه التاجی آمریکا در بغداد اعمال شده است.

 روز گذشته (چهارشنبه) مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اسامی پنج «دانشمند هسته‌ای» ایران را که با برنامه هسته‌ای ایران همکاری داشتند و تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند اعلام کرد. این اشخاص عبارت‌اند از: محمد مهدی هدوی، کامران دانشجو، عارف بالی لاشک، مهدی تهرانچی و علی مهدی پور عمرانی.

یک روز قبل از آن هم وزارت خزانه‌داری آمریکا ۹ شرکت چینی، هنگ‌کنگی و شرکت‌هایی در آفریقای جنوبی را به دلیل همکاری با صنایع پتروشیمی ایران همراه با  شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تحت تحریم قرار داد.

وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این شرکت‌ها و نهادها «فعالیت‌هایی انجام داده‌اند که باعث تقویت «رفتار خشونت آمیز» رژیم ایران شده است.

علاوه بر حمله به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، آزادی زندانیان آمریکایی در ایران هم از چالش‌های پیش روی است. پمپئو با توجه به شیوع کرونا در زندان‌ها خواهان آزادی این زندانیان شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.