ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ دولت غنی به خلیل‌زاد: آزادی زندانیان طالبان مشروط است

اختلاف بر سر آزادی زندانیان طالبان پابرجاست. خلیل‌زاد خواهان آزادی فوری زندانیان شد اما شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید طالبان باید تضمین کنند که زندانیان آزادشده به صفوف جنگ برنمی‌گردند.

در حالی‌که زلمی خلیل‌زاد گفته است ویروس کرونا رهایی زندانیان طالبان را فوریت بخشیده است شورای امنیت ملی افغانستان بر موضع دولت پافشاری کرد و گفت طالبان باید تضمین کنند که زندانیان آزادشده این گروه به صفوف جنگ برنمی‌گردند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ـ عکس از آرشیو

یک روز پس از درخواست زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان مبنی بر آزادی فوری زندانیان گروه طالبان، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی پنج‌شنبه ۲۹ اسفند / ۱۹ مارس در توئیتر نوشته است: «موضع ما (دولت افغانستان) در مورد آزادی زندانیان گروه طالبان تغییری نکرده است.»

جاوید فیصل بر آزادی مشروط زندانیان گروه طالبان تأکید کرده و افزوده است که این گروه باید به کشتار مردم افغانستان پایان دهد. او همچنین گفته است که طالبان باید ضمانت کنند که زندانیان آزادشده این گروه دوباره به صفوف جنگ بر نمی‌گردند.

زلمی خلیل‌زاد، چهارشنبه ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس در رشته توئیتی نوشته بود: «آمریکا مایل است تا آزادی فوری زندانیان، بر اساس توافق‌نامه ایالات متحده – طالبان، صورت گیرد. با وجود تعهدات هر دو طرف مبنی بر انجام این کار، تا امروز هیچ زندانی آزاد نشده‌ است.»

 نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان همچنین افزوده‌ بود که «‏کروناویروس رهایی زندانیان را فوریت بخشیده و زمان حائز اهمیت است. ما متعهد به اجرای نقش خود هستیم و پس از مشورت با تمام جوانب ذیربط، ایالات متحده این را می‌داند: ۱. تیم‌های فنی هر دو طرف می‌توانند با هم کار کنند و برای آزادی فوری زندانیان روی مراحل فنی تمرکز کنند. من در نخستین ملاقات‌ها شرکت خواهم کرد. ۲. با آن‌که ملاقات رودررو ترجیح داده می‌شود، کروناویروس و محدودیت‌های سفر ناشی از آن، احتمالاً تماس‌های مجازی را در زمان حاضر ضروری می‎‌سازد.»

خلیل‌زاد تأکید کرد که طالبان به تعهدات‌ خود در توافق‌نامه صلح با آمریکا متعهد هستند و زندانیان آن‌ها به میدان‌های جنگ بر نخواهند گشت: «نقض این کار روند صلح را تضعیف خواهد کرد.»

او همچنین از دولت افغانستان و طالبان خواست که از اظهارات تحریک‌آمیز در رسانه‌ها خودداری کنند.

آمریکا و گروه طالبان پس از ۱۸ ماه‌ گفت‌‌وگو ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه در دوحه قطر توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که خروج سربازان آمریکایی از افغانستان را تضمین می‌کند.

محمد اشرف غنی فرمان آزادی زندانیان طالب را به مناسبت آغاز مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان،  ۲۰ اسفند / ۱۰ مارس امضا کرد. در ماده نخست حکم اشرف غنی آمده بود که زندانیانی که آزاد می‌شوند مکلف به ارائه تعهد کتبی مبنی بر عدم بازگشت به صفوف جنگ با دولت افغانستان هستند. همچنین قرار بود در مرحله اول آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالبان در چهار روز آغاز شود و روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان پس از گذراندن مراحل اداری آزاد شوند.

اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ۲۱ اسفند / ۱۱ مارس گفت: «ما هرگز با آزادی مشروط زندانیان خود توافق نخواهیم کرد و همه آن‌ها باید یک‌جا آزاد شوند.»

بر اساس توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، گروه طالبان نیز باید ۱۰۰۰ زندانی را آزاد می‌کرد. همچنین قرار بود مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان ۲۰ اسفند / ۱۰ مارس آغاز شود‌ اما اختلاف‌ها بر سر آزادی زندانیان آغاز این مذاکرات را به تأخیر انداخته و معلوم نیست که چه زمانی آغاز خواهد شد.

حملات طالبان در افغانستان نیز پس از توافق با آمریکا ادامه داشته است. در آخرین نمونه، شب گذشته، چهارشنبه ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس طالبان به یک پاسگاه نیروهای امنیتی در ولسوالی غاره‌چی، واقع در ولایت قندوز (کندز) حمله کردند و به‌گفته پلیس قندوز در جریان آن چهار طالب و سه مأمور پلیس کشته و سه نفر از نیروهای طالبان از جمله یک فرمانده آن‌ها زخمی شدند.

پلیس قندوز گفته است که پاسگاه نیروهای امنیتی سقوط نکرده‌ و درگیری نیز پایان یافته‌ است.

طالبان تاکنون درباره این حمله اظهار نظر نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    واقعا حقوق و مزایا ومواجب کلان واسطه گری خیل زاد برشرف ووجدان وفهم وشعورایشان ارجهیت دارد ...که برمافعش و ادامه حقوق مزایای انچنانی درفلان ویلای آنچنانی درامریکا سکونت وفک وفمیل هایشان مسلم است که در امریکا سکونت دارند و ازمحترمان ها هم هستند ...وهرگز بعد ازچنین توافقی جناب خلیل زاد درافغانستان سکونت نخواهد کرد و درکوچه و خیابان افغانستان هم برای هوا خوری قدمی نخواهد زد ..ایشان درقبال دریافت مبلغ هنگفتی باید به هرشکل وفرمی چنین توافق فاجعه بوضد بشری و ضدمردم مردم افغانستان به کرسی بنشاند...واقعا" اگرهرفرد عاقل و بالغ و شرف و وجدان داشت هرگزبعنوان واسطه گر درظهورکشتارمردم افغانستان چنین ماموریت جنایت وارانه وضد بشری را قبول نمی کرد...مگر دولت افغانستان چه می گوید که جای بحث وجدلی باشد اگرطالیبان به صلح وصفا اعتقاد دارند پس چاا قبول نمی کند که طالیبان ها اسلحه نداشته باشند / و مذاکرات صلح با دولت افغانستان را رد می کند؟ پس اگرهمگی جنایتگران طالیبان آزاد شوند و همچون گذشته به کشتارمردم افغانستان و استبداد وخفقان را پیشه کنند پس خلیل زاد بفرمایند این توافق صلح بوده است ویا توافق درکشتن مردم افغانستان ؟ واقعا" مشکل اساسی درجامعه افغانستان وایران بوده ومی باشد بنابه به گفته چرچیل دراین کشورها اقلیت خودفروش وطن فروش واکثریت نادان وبی فکر.ودنباله رو مسب فجایع هستند..