ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرار زندانیان از زندان پارسیلون خرم‌آباد قبل از تحویل سال

شیوع کرونا زندانیان را مضطرب کرده است. یک زندانی متواری کشته و یک تن دیگر مجروح و یکی از آن‌ها هم بازداشت شد. سایرین هنوز متواری‌ا‌ند.

یک روز پس از آنکه سازمان‌های حقوق بشری از کارشکنی مقامات قضایی برای اعطای مرخصی به زندانیان خبر داده بودند، گروهی از زندانیان زندان پارسیلون خرم‌آباد موفق به فرار شدند. شیوع کرونا در زندان‌های پرتراکم و پرجمعیت ایران، زندانیان و خانواده‌های آنان را مضطرب کرده است.

زندان پارسیلون خرم‌آباد

غروب پنجشنبه ۲۹ اسفند در آستانه گردش سال روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان لرستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی زندان پارسیلون خرم‌آباد گروهی از زندانیان «در زمانی که مأموران مشغول سرشماری و کنترل افراد بوده و در تطبیق و تشخیص شرایط واجدان عفو اعلام شده بودند از غفلت ماموران سوء استفاده نموده» و از محل اردوگاه متواری شدند.

در این اطلاعیه به تأکید یادآوری شد که اردوگاه یاد شده «ویژه نگهداری زندانیان جرائم سبک» و به همین لحاظ این مرکز از «سطح حفاظتی معمولی» برخوردار است. بر همین اساس در این اردوگاه در مجموع ۲۰۰ نفر زندانی هستند.

ساعتی بعد محمود ثمینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان در یک نشست خبری تعداد زندانیان متواری را ۲۳ نفر اعلام کرد. ثمینی گفت:

«در حین فرار یک زندانی با تیراندازی مأموران کشته و یک زندانی دیگر مجروح شد که به بیمارستان انتقال داده شد. با تلاش ماموران یک زندانی در حین فرار نیز دستگیر شد.»

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در ادامه سخنانش گفت:

«مأموران انتظامی در تعقیب این زندانیان هستند تا آنها را دستگیر و به زندان برگردانند. اینکه چگونه این زندانیان موفق به فرار از زندان شدند در دست بررسی است.»

ثمینی به تأکید اعلام کرد:

 «این افراد کسانی بودند که به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده بودند و طبق آخرین خبری که داریم هنوز حکمی برایشان صادر نشده است.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل، شمار زندانیان در ایران را ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است. در روزهای پایانی سال ۹۸ ابراهیم رئیسی در دو بخشنامه دستور اعطای مرخصی به ۸۵ هزار زندانی را صادر کرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم با عفو ۱۰ هزار زندانی که گفته می‌شود نیمی از آن‌ها زندانیان سیاسی هستند موافقت کرد. روز گذشته برخی منابع حقوق بشری اعلام کرده بودند که مقامات قضایی در اعطای مرخصی به زندانیان کارشکنی می‌‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هیچ

    این ها حرف بی سر و ته است. زندان باز مخصوص کسانی است که محکوم شده و بیش از نیم حبس را گذرانده و سند گذاشته اند. بنابراین نگهداری افراد متهم حاکی از کمبود جا یا دروغ گویی این ها است. حالا معلوم نیست پشت پرده چی است. یک وکیل مرتبط با زندان