ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا آمریکای شمالی و جنوبی را درگیر کرد

در حالی‌که چین کرونا را مهار کرده است، کشورهای آمریکای لاتین از جمله آرژانتین و برزیل نیز اقداماتی برای مقابله با کرونا به‌اجرا گذاشتند. ایالت کالیفرنیا در آمریکا نخستین محدودیت‌ها را اعمال کرد.

در کشورهای جهان محدودیت‌ها برای مقابله با ویروس کرونای جدید بیشتر و بیشتر می‌شود. در آمریکای لاتین آرژانتین و برزیل از جمله کشورهایی هستند که دست به چنین تدابیری زده‌اند. در ایالت کالیفرنیای آمریکا نیز نخستین محدودیت‌ها اعمال شد. این در حالی است که چین بار دیگر اعلام کرد ابتلای جدیدی در داخل کشور ثبت نشده است.

شیوع ویروس کرونا در جهان ـ عکس از آرشیو (Photo by - / YONHAP / AFP)

شیوع ویروس کرونا در جهان ادامه دارد و هر روز بر شمار کشورهایی که تدابیر ویژه برای مقابله با این ویروس اعمال می‌کنند بیشتر می‌شود. آخرین خبرها را در این زمینه بخوانید:

چین

برای دومین روز پیاپی مقام‌های چینی اعلام کردند که هیچ ابتلای جدیدی به ویروس کرونا در کشور ثبت نشده است. با این حال مقام‌های وزارت بهداشت چین گفته‌اند، ۳۹ مورد جديد ابتلا در افرادی كه از خارج وارد شده‌اند وجود دارد. در مجموع اکنون در چین ۸۰ هزار و ۹۶۷ مورد ابتلا ثبت شده است. شمار درگذشتگان در چین سه برابر شده و به سه هزار و ۲۴۸ نفر افزایش یافته است.

آمریکای لاتین

به‌دنبال شیوع سریع ویروس کرونا در آرژانتین، آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری این کشور از تدابیر جدید خبر داد. او پس از دیدار با فرمانداران کشور گفت محدودیت‌های خروج اعمال می‌شود و تا ۳۱ مارس مردم اجازه ندارند از خانه‌های خود خارج شوند و فقط خرید از فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها در نزدیکی محل زندگی مجاز است. در حال حاضر در آرژانتین ۱۲۸ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است و تاکنون سه نفر در اثر کووید - ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

در برزیل به‌دلیل کرونا سفر شهروندان اروپایی و چندین کشور آسیا و اقیانوس آرام به این کشور ممنوع شد. دولت برزیل گفته است این محدودیت تا ۳۰ روز معتبر خواهد بود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایسلند، نروژ، سوئیس، چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و مالزی، از جمله این کشورها هستند. فقط كسانی كه در برزيل اقامت دارند، در آن‌جا كار می‌كنند يا دلايل خانوادگی دارند مجاز هستند وارد اين كشور شوند. پیش از این، در مبارزه با کرونا دولت برزیل برای دو هفته آینده مرزهای ملی خود را بسته بود.

در شیلی مجلس سنای این کشور اعلام کرد که همه‌پرسی درباره قانون اساسی به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. قرار بود این همه‌پرسی در ۲۵ آوریل برگزار شود اما اکنون به ۲۵ اکتبر موکول شده است. دولت از این اقدام پشتیبانی کرده است. در همه‌پرسی رأی‌دهندگان باید تصمیم بگیرند که خواهان قانون اساسی جدید هستند و چه کسی باید آن را تهیه كند.

آمریکا

جمهوری‌خواهان در سنای ایالات متحده آمریکا می‌خواهند بسته کمک‌های چند میلیارد دلاری برای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا راه‌اندازی ‌کنند. براساس بسته قانونی که عصر روز پنج‌شنبه (به وقت محلی) ارائه شد کسانی که سالانه حداکثر ۹۹ هزار دلار درآمد دارند، کمک کمتری دریافت می‌کنند و به کسانی که حتی بیشتر درآمد دارند، هیچ کمکی نخواهد شد. در صورت وجود فرزندان، پیشنهاد شده است که برای هر یک از آن‌ها ۵۰۰ دلار اختصاص داده شود. در همین حال، افرادی که از حق نپرداختن مالیات برخوردار بوده یا حداقل درآمد را داشته باشند که کمتر از ۲۵۰۰ دلار نباشد، هرکدام ۶۰۰ دلار دریافت می‌کنند. به صنایع نیز پیشنهاد شده است ۲۰۸ میلیارد دلار اختصاص یابد. در مجموع ۵۰ میلیارد از این مبلغ به شرکت‌های هواپیمایی مسافربری و ۸ میلیارد به شرکت‌های هواپیمایی حمل و نقل بار پرداخت می‌شود. میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا گفته است که تغییرات بسته پیشنهادی در مذاكرات آینده پیش برده خواهد شد اما اكنون بايد این بسته با حداكثر فوريت پذيرفته شود. این اقدام بخشی از یک بسته محرک عظیم است که با کمک آن دولت می‌خواهد حدود یک تریلیون دلار (معادل حدود ۹۰۰ میلیارد یورو) به اقتصاد وارد کند.

سناتورهای جمهوری‌خواه می‌خواهند در مورد بسته قانونگذاری ۲۰۰ صفحه‌ای روز جمعه با همتایان دموکرات خود گفت‌وگو کنند تا نسخه مشترکی را تهیه کنند. بسته کمک‌ها هنوز به تصویب مجلس نمایندگان که اکثریت آن در دست دموکرات‌هاست نیاز دارد. بسیاری از دموکرات‌ها خواهان تقویت خدمات درمانی و بیمه بیکاری هستند.

از سوی دیگر، در آمریکا، گوین نیوسام فرماندار ایالت کالیفرنیا مرزهای این ایالت را به‌دلیل شیوع کرونا بست. نیوسام پیش‌بینی کرد که اگر در این ایالت اقداماتی در مقابله با شیوع کرونا اتخاذ نشود ۲۵ میلیون نفر به آن مبتلا خواهند شد.

او در نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نوشت: در هشت هفته آینده تقریباً ۶۰ درصد از مردم می‌توانند به این ویروس آلوده شوند و در برخی از مناطق کالیفرنیا شمار موارد ابتلا هر چهار روز می‌تواند دو برابر شود.

در این نامه فرماندار کالیفرنیا خواستار اعزام فوری کشتی بیمارستانی شده است كه قرار بود در بندر لس آنجلس لنگر اندازد. در کنگره آمریکا نیوسام درخواست کمک مالی یک میلیارد دلاری برای مراقبت‌های پزشکی و سایر اقدامات امدادی در طول بحران کرونا را داد.

اندکی پس از انتشار این نامه، نیوسام اعلام کرد که مردم در سراسر ایالت باید در خانه‌های خود بمانند. کالیفرنیا با ۳۹ میلیون نفر پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکاست.

به‌گفته فرماندار کالیفرنیا محدودیت‌های سفری برای یک دوره نامحدود از عصر پنج‌شنبه (به وقت محلی) به اجرا گذاشته شد. کالیفرنیا نخستین ایالت در آمریکا است که چنین محدودیت‌های گسترده‌ای را در زمینه مبارزه با شیوع کرونا اعمال می‌کند. پیش از این، محدودیت‌هایی در مناطقی در اطراف سان فرانسیسکو اعمال شده بود.

ویروس کرونا همچنین برنامه‌های فرود بر ماه اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) را به تعوق انداخت. ناسا قصد داشت تا سال ۲۰۲۴ دوباره سفری به ماه انجام دهد اما شیوع کرونا در آن وقفه ایجاد کرد. جیم بریدنستین، رئیس آژانس فضایی آمریکا پس از آزمایش مثبت ابتلای یک کارمند به ویروس کرونا دستور بسته شدن دو تأسیسات تولید موشک را صادر کرد.

اروپا

در ادامه تدابیر کشورهای اروپایی، دولت اسپانیا دستور تعطیلی موقت تمامی هتل‌های این کشور را صادر کرد. همچنین براساس دستور وزارت بهداشت اسپانیا سایر اقامتگاه‌های گردشگری از جمله پانسیون‌ها یا کمپینگ‌های توریستی نیز باید بسته شوند. این اماکن حداکثر هفت روز فرصت دارند و فقط پرسنل امنیتی و نگهداری اجازه دارند در آن‌ها بمانند. تنها استثناء آن اماکنی هستند كه افراد برای مدت طولانی‌تری در آن‌ها زندگی می‌كنند و یا به‌طور دائم زندگی می‌كنند، به شرط آن‌كه زیرساخت‌های لازم برای محافظت و جداسازی مردم را داشته باشند.

در مرز آلمان و لهستان ترافیک در آزادراه شماره ۴ به سمت مرز آلمان و لهستان شب گذشته برطرف شد. شامگاه پنج‌شنبه ترافیک ۲۰ کیلومتر بود. دلیل کمتر شدن ترافیک سبک‌تر شدن کنترل لهستانی‌ها در مرز بود.

لهستان از شنبه گذشته کنترل در مرز آلمان و دیگر کشورهای همسایه را به‌دلیل شیوع کرونا به‌اجرا گذاشت و از بامداد سه‌شنبه ترافیک سنگینی به طول ۶۰ کیلومتر در مرز آلمان ایجاد شد. نهادهای مختلف از جمله صلیب سرخ آلمان، امدادگران جمهوری چک و پلیس و ارتش آلمان به کمک مردم آمدند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نسبت به کنترل‌های مرزی در درون این اتحادیه ابراز نگرانی کرد و گفت در روزهای گذشته، هزاران مسافر در خودروها و کامیون‌ها در مرزهای بسته گرفتار ماندند و این بدان معنی است که مواد غذایی، داروها و سایر کالاهای امدادی خیلی دیر به مقصد خود خواهند رسید. او با بیان این‌که حمایت از سلامت در بحران کرونا اقدام درستی است، افزود: «اما ما باید با هم راه حل‌هایی پیدا کنیم که بازار داخلی‌مان به فعالیت خود ادامه دهد.»

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه طی حکمی به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا کلیه رویدادهای علمی، فرهنگی و هنری را تا پایان ماه آوریل به تعویق انداخت. اردوغان روز چهارشنبه گفته بود که شهروندان باید دست‌کم برای سه هفته در خانه بمانند، اما از آن‌ها نخواست که سر کار نروند.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه روز جمعه در توئیتر خود شمار قربانیان ویروس کرونا در ترکیه را ۴ نفر اعلام کرد به‌گفته او «طی ۲۴ ساعت اخیر ۱۹۸۱ نفر مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند و نتیجه ۱۶۸ نفر از آن‌ها مثبت بود. بنابراین شمار افراد آلوده به این ویروس در ترکیه به ۳۵۹ نفر رسید». از روز یکشنبه شمار مبتلایان تقریباً دو برابر شده است. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در مجموع ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در قرنطینه هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.