ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار هواشناسی ایران درباره احتمال وقوع سیل

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران ایران درباره احتمال وقوع سیل گفت که تمهیدات لازم برای مقابله با آن اندیشیده شده است.

سازمان هواشناسی ایران نسبت به بارش‌های گسترده در بسیاری از استان‌های ایران خبر داد. مقام‌های سازمان مدیریت بحران می‌گویند که برای بلایای طبیعی آماده‌اند.

سیل نوروز ۹۸ در ایران نیم میلیون نفر را آواره کرد ــ عکس: فارس

سازمان هواشناسی ایران شنبه ۲ فروردین با صدور اخطاریه‌ای هشدار داد که از شنبه بارش باران و رعد و برق در استان‌های هرمزگان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، زنجان، جنوب فارس،‌ جنوب کرمان، شمال خوزستان و شمال ایلام آغاز خواهد شد. پیش‌بینی شده در این استان‌ها بین ۲۰ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی رخ دهد. همچنین بارش برف برای برخی استان‌ها همچون آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان و لرستان نیز پیش‌بینی شده است.

بر اساس اخطاریه هواشناسی، بارش‌ها از ۳ فروردین به بوشهر،‌ همدان، تهران، قم، مرکزی، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان نیز خواهد رسید. برای یکشنبه، میزان بارش بین ۳۰ تا ۷۰ میلیمتر پیش‌بینی شده است.

این اخطاریه بارش‌های مشابهی از ۴ فروردین در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و مازندران پیش‌بینی کرده است.

سازمان هواشناسی نسبت به سیلاب، بالاآمدن آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر شهری و احتمال اختلال در ترافیک هشدار داده و خواستار مدیریت سدها و تمهیدات احتمالی برای مقابله با سیل احتمالی شده است.

همزمان، محمد فرید لطیفی، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران ایران شنبه ۲ فروردین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت که تمهیدات لازم برای مقابله با سیلاب اندیشیده شده است:

«از قبل سال جدید ... اعلام کردیم که همه مدیران استانی در داخل استان بمانند و مرخصی همه مدیران استانی لغو شده است. اقدامات پیشگیرانه و تجهیزات لازم برای مراکزی که نیاز داشتند نیز تهیه کردیم. دستگاه‌های اجرایی نیز اقدامات خود را انجام دادند و در حال حاضر همه چیز تحت کنترل است. این دستورالعمل نیز تا پایان ایام تعطیلات یعنی تا ۱۵ فروردین ادامه دارد و دستگاهها براساس آن عمل می کنند.»

در آستانه نوروز ۹۸ نیز بارش‌های گسترده به سیلی بی‌سابقه در سرتاسر ایران انجامید.  ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور به‌طور همزمان یا در فاصله زمانی کوتاه دچار سیل شدند و ۲۳۵ شهر و چهار هزار و ۳۰۴ روستا تحت تأثیر خسارات سیل قرار گرفتند. همچنین در جریان این سیلاب‌ها ۷۶ نفر کشته و یک‌هزار نفر زخمی شدند.

سیل ابتدای سال ۱۰ میلیون تن را تحت تأثیر قرار داد و نیم میلیون نفر را آواره کرد که نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دادند. خسارت سیل نیز چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شد که یک‌سوم آن به صنعت کشاورزی وارد شده است.

خطر وقوع سیل در حالی بار دیگر مطرح شده است که ایران اکنون با یک مشکل بهداشتی دیگر، شیوع ویروس جدید کرونا مواجه است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Abbas

    فعلی نظری ندارم