ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهرهای ایران به شرایط قرنطینه نزدیک می‌شوند

وزیر بهداشت می‌گوید نزدیک به ۶۰ درصد مردم در خانه مانده‌اند اما مسیرهای ارتباطی همچنان پرتردد است. مسافران نوروزی در بازگشت به تهران «غربالگری» می‌شوند تا به گفته مقام‌های دولتی با خودشان «ویروس بیماری‌زا» حمل نکنند.

با افزایش روزانه شمار مبتلایان به کرونا در ایران، مقام‌های وزارت بهداشت و ستادهای مبارزه با کرونا نسبت به تاثیرات احتمالی مسافرت‌های نوروزی بر شیوع کرونا در  ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. وزیر بهداشت می‌گوید نزدیک به ۶۰ درصد مردم در خانه مانده‌اند اما مسیرهای ارتباطی همچنان پرتردد است. شهرهای ایران به وضعیت قرنطینه نزدیک می‌شوند. در تهران و برخی از شهرها مراکز تجاری تعطیل شده و در عبور و مرور خودروهای غیربومی محدودیت اعمال خواهد شد.

در روزهای که «روزهای کرونایی» خوانده می‌شوند، خیابان‌های ایران هنوز پر تردد اند. آمارها از آسیب مرگبار ویروس کرونا به جمعیت کهنسال ایران خبر می‌دهند. مسئله‌ای که اهمیت احتیاط و رعایت موارد بهداشتی در معاشرت با این گروه را دو چندان می‌کند. (عکس از STRINGER / AFP)

در شرایطی که آمار ابتلا به ویروس کرونای جدید در ایران از هزار نفر در روز گذشته است و بخشی از جمعیت ایران بدون توجه به هشدارها در حال جابه‌جایی میان شهرهای مختلف ایران هستند، شهرهای مختلف ایران اقدام به تعطیلی برخی از مراکز و اعمال محدودیت در مسیرهای ارتباطی کرده‌اند.

در پایتخت، حمید گودرزی، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران از تعطیلی فعالیت تمام اصناف به جز فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نوانایی‌ها، میادین میوه و تره بار، داروخانه‌ها و تعمیرگاه‌ها خبر داد. گودرزی یکشنبه سوم فروردین در مصاحبه با خبرگزاری کار (ایلنا) اعلام کرد: فعالیت تمام اصناف، میادین ورزشی و موزه‌ها به جز فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی ها، میادین میوه و تره بار، داروخانه‌ها و تعمیرگاه‌ها تعطیل خواهند بود و نیروی انتظامی به‌همراه پلیس اماکن و دادستانی بر این امر نظارت خواهد کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز نامه مدیران عامل سابق سازمان بیمه سلامت به حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا را منتشر کرد که در آن درخواست شده برای قرنطینه و محدودیت تردد درون شهری و برون شهری تا ۲۰ فروردین فکری شود.

غربالگری مسافران تهرانی

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت از تفکیک استانی ابتلا به کرونا در ایران، تهران وضعیت مناسبی ندارد و از ۱۰۲۸ نفری که در فاصله دوم تا سوم فروردین به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، ۲۴۹ نفر در استان تهران ثبت شده‌اند. به‌رغم گزارش‌های مبنی بر کاهش خروج مسافران نوروزی از تهران، درباره شیوه کرونا از طریق مسافران نگرانی وجود دارد.  علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران یکشنبه اعلام کرد: در دو روز گذشته مراجعه به مراکز درمانی در تهران (به خاطر کرونا) ۴,۹ درصد افزایش داشته و تعدادی از شهروندان تهرانی که به استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان و یزد سفر کرده بودند هم به دلیل بروز علایم بیماری در بیمارستان‌های سه استان مذکور بستری شده‌اند.

او اضافه کرد: ترددها در محورهای خروجی تهران نشان می‌دهد مردم هشدارها را جدی نگرفته‌اند و این ستاد قصد دارد مسافران را هنگام بازگشت به تهران غربالگری کند.

زالی گفت: «هفته سوم فروردین ماه اوج بازگشت مسافرانی است که احتمالا یا آلوده تر از هنگامی هستند که از تهران خارج شده‌اند و یا اینکه در هنگام خارج شدن در دوران کمون بیماری بودند. برای کنترل و غربالگری این مسافران در مبادی ورودی شهر برنامه‌هایی را با کمک و همراهی دولت و استانداری و ... تدارک دیده‌ایم اما واقعیت این است که این ممکن است فرد در هنگام غربالگری در دوره نهفتگی بیماری و بدون تب باشد و غربالگری به صورت تب سنجی حداقل اثربخشی را دارد. اگر همین الان هم با کمک مردم بتوانیم خروج از تهران را متوقف کنیم، بار کمتری ناشی از شیوع بیماری در روزهای آتی به ما تحمیل می‌شود.»

وزیر بهداشت: حدود ۳۳ میلیون نفر غربالگری شده‌اند

وزیر بهداشت اما می‌گوید حدود ۶۰ درصد مردم در خانه مانده‌اند. سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه اعلام کرد: «خط مقدم مبارزه با کرونا» در برخی از استان‌های «پر اپیدمی»، مانند استان‌های قم و گیلان به مرحله ثبات و کنترل بیماری نزدیک شده است و « بیش از ۶۰ درصد مردم پذیرفتند که در خانه بمانند و حداقل دو هفته به ما کمک کنند تا بتوانیم مسائل را جمع و جور کنیم».

وزیر بهداشت در ادامه از غربالگری ۳۲ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۲۳ نفر توسط «بسیج ملی مبارزه با کرونا» خبر داد که به گفته او از این تعداد غربالگری ۲۶ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۵۲۷ نفر از طریق تلفن و ۶ میلیون و هفتصد ۷۰ هزار و ۷۵۵ نفر از طریق خود اظهاری انجام شده است. سعید نمکی درباره نتیجه این غربالگری گفت: «اکثریت این جمعیت به شکل سرپایی و ایزولاسیون در منزل تحت مراقب قرار گرفتندو تعداد بسیار کمی نسبت به جمعیت غربال شده به بیمارستان ها منتقل شدند».

او اعلام کرد بیمارستان‌های ایران برخلاف روزهای اول شیوع کرونا، با مشکل کمبود تخت‌خواب برای بیماران کووید ۱۹ مواجه نیستند. در همین رابطه محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرده است از ۵۸ بیمارستان نیروهای مسلح، ۵۲ بیمارستان در معالجه و بستری بیماران مبتلا به کرونا مشغول فعالیتند.

وزیر بهداشت به‌رغم خوش‌بینی درباره خانه‌نشینی نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت ایران، نسبت به احتمال وقوع موج تازه‌ای از کرونا به خاطر مسافرت‌های نوروزی ابراز نگرانی کرد.

محدودیت رفت و آمدهای شهری و برون‌شهری

برخی از استان‌های ایران برای محدود کردن عبور و مرور شهری و همچنین ورود مسافران، تمهیداتی را اتخاذ کرده‌اند.

در یزد محمدعلی طالبی، استاندار این استان شنبه شب ورود مسافران غیر بومی به این استان را ممنوع اعلام کرد. طالبی گفت یزد از معدود استان‌هایی بوده که از ۱۰ روز قبل اقدام به محدود کردن فعالیت اصناف کرده و با همکاری صاحبان صنوف ، ترددها در شهر را به حداقل رسانده است اما با این وجود وضعیت خوبی از لحاظ شیوع کرونا ندارد. به گفته طالبی، ۶ ایستگاه غربالگری بیماران مشکوک به کرونا در ورودی های استان مستقر شده و قرنطینه افرادی که قصد ورود و عبور از استان را دارند، انجام می دهند.

در قزوین بازار سنتی این شهر تا روز ۱۵ فروردین تعطیل اعلام شده است. به نوشته خبرگزاری ایرنا حسین زکی‌زاده، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین، یکشنبه این خبر را اعلام کرد و گفت همه واحدهای این بازار موظف به تعطیلی هستند.

در استان همدان، معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه ملایر اعلام کرد: چنانچه خودروهای غیربومی استان وارد این شهرستان شوند، با هماهنگی نیروی انتظامی ظرف مدت ۲ ساعت باید ملایر را ترک کنند. حسین فارسی روز یکشنبه در جلسه اعضای کمیته ضد عفونی معابر و کنترل ورودی‌های شهرستان ملایر گفت: «هیچکدام از راه‌های ورودی این شهرستان مسدود نیست و نیروی انتظامی نسبت به هدایت خودروهای غیر از پلاک استان به بیرون از شهر اقدام می‌کند».

آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۱ هزار و ۶۳۸ نفر رسیده است. براساس گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) و به نقل از کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۲۸ نفر به مبتلایان به کووید ۱۹ اضافه شده‌ و ۱۲۹ نفر از بیماران نیز جان خود را از دست داده‌اند. تعداد کل مبتلایان به کووید ۱۹ در ایران تا ظهر یکشنبه سوم فروردین به ۲۱ هزار و ۶۳۸ بیمار و تعداد قربانیان کرونا به ۱۶۸۵ نفر رسیده است.  به گفته جهانپور حدود ۶۸ درصد از جان باختگان افراد بالاتر از ۶۰ سال هستند و تاکنون ۷ هزار و ۹۱۳ نفر از مبتلایان به کرونا نیز بهبود پیدا کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ‏تشییع جنازه, برخلاف پروتکل فوتی های کرونا، ‎سپاه چنین مراسمی برگزار کرد!

    ‏تشییع جنازه حسین اسداللهی که دراثر ‎کرونا جان باخت. برخلاف پروتکل فوتی های کرونا، ‎سپاه چنین مراسمی برگزار کرد! حسین اسداللهی فرمانده سابق لشکر عملیاتی محمدرسول الله تهران بود. قرارگاهی که مسئولیت ‎سرکوب اعتراضات مردمی در تهران را از سال ۸۸ به این سو برعهده دارد. می‌دونین آخه مراسم ۲۲ بهمن و انتخابات و ... کافی نبود واسه اینکه کشورو بندازیم وسط بحران کرونا، واسه همین تو اوج شیوع ویروس هم واسه یه سپاهی الدنگی که مرده تشییع جنازه این شکلی می‌گیریم تا هم بیشتر با جون مردم بازی کنیم هم اون ماسکا رو هدر بدیم. بی‌شرفا! صداوسیما نمیره گزارش تهیه کنه بگه "فقط شما خانواده دارین؟ کادر درمانی خانواده نداره؟!" یا این حرفها فقط برای مردم عادیه

  • ناقلین ویروس کرونا به مردم ایران

    مراسم تشیع جنازه حسین اسدالهی از قاتلین مردم تهران که گفته می شود بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مرده است. سپاه ابتداء کرونا را به ایران وارد کرد. امروز هم با این کارها ویروس را به شکل بیسابقه ائی به مردم ایران انتقال می دهند. از مردم میخواهند در منزل بمانند اما خودشان تشیع جنازه یک قاتل را به این شکل برگزار می کنند و به میان مردم باز می گردند.

  • مرگ سردار و جان مردم

    ▪️تصویر مربوط است به تشییع جنازه #حسین_اسداللهی فرمانده سابق لشکر عملیاتی محمدرسول الله تهران در ورداوند. اولویت این نظام هرگز جان مردم نبوده و نیست. در شرایطی که مردم حتی برای خداحافظی هم جنازه عزیزان از دست رفته‌شان را نمی‌بینند، این نوع تشییع چه معنایی جز دهن کجی آشکار نسبت به جان مردم دارد؟

  • دورنگه‌داشتن ویروس کرونا از کادر درمان در هنگ‌کنگ

    دورنگه‌داشتن ویروس کرونا از کادر درمان در هنگ‌کنگ ‏درحالیکه جمهوری اسلامی ناکارآمدی، فساد و بی‌کفایتی ۴۰ ساله‌ی خودش رو در زیر استعاره‌های نظامی-جهادی درباره فداکاری‌های کادر درمانی در بحران اخیر پنهان کرده، و کادر درمانیِ کمرخم‌کرده در این بحران هرروز فیلم‌ها و تصاویری از خودشون منتشر می‌کنند و با درخواست از مردم برای ماندن ‏در خانه، عملاً بازیچه پروپگاندای حکومتی شدن، مسئولان در هنگ‌کنگ برای حفظ جان کادر درمانی‌ش چه اقداماتی رو داشته؟ مقامات در هنگ‌کنگ به فراهم کردن هرچه‌بیشتر تست کرونا، ممنوع کردن تجمعات و اتخاذ تصمیماتی برای دورکاری و تشویق به Social distancing بسنده نکردن، ابتدایی‌ترین ‏اقداماتی که تقریبا همه کشورها - به جز ایران - در اولین روزهای مواجهه با این بحران انجام دادن، در هنگ‌کنگ در مدت شش هفته ویروس کرونا کنترل شد، از حجم بیمارها در بیمارستان‌ها کاسته و کسب و کارها شروع به فعالیت مجدد کردن و تمرکز مبارزه با کرونا در هنگ‌کنگ به کنترل مرزها محدود شد. ‏ در هنگ‌کنگ تمامی کارکنان مراکز درمانی برای همه ارتباطات با هر بخشی از بیمارستان و با هر نوع بیماری، مجهز به ماسک، دستکش و ضدعفونی‌کننده‌های مناسب شدن (مقایسه کنید با ایران و نبود ابتدایی‌ترین امکانات برای کادر درمان در بخش‌های بیماران مثبت، بخش‌های دیگر بیمارستان‌ها که بماند) ‏ در هنگ‌کنگ تمامی بیماران با علائم مشکوک (تب، سرفه، ناراحتی‌های تنفسی) و یا بیمارانی که در معرض محیط مستعد به ویروس بودند(بیمارانی که سفر به محیط‌های آلوده داشتند و یا با افراد مبتلا در تماس بودند) از بقیه بیماران جدا شدند و در بخش‌ها، کلینیک‌ها و در محیط‌های کاملا مجزا مداوا شدند. ‏ این اقدام یعنی جدا کردن تمامی بیماران، کادر درمان و پرسنل مراکز درمانی از افراد و بیمارانی که کمترین احتمالی برای مبتلا بودن‌شان وجود داشت؛ یعنی کم‌تر و کم‌تر کردن احتمال انتشار ویروس در کادر درمانی، در بیماران، و نهایتا در کل کشور. ‏ در هنگ‌کنگ در محیط درمانی و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها Social distancing به عالی‌ترین شکل اجرا شد، در تمامی محیط‌های بیمارستانی و مکان‌های پررفت و آمد مثل اتاق‌های انتظار، فاصله 180 سانتی‌متری رعایت شد و حتی دیدار کارکنان با یکدیگر و ملاقات پزشک با بیمار به جز در موارد خاص و نیاز ‏از راه دور انجام شد، و در مواردی که یک نفر از اعضای کادر درمانی تست مثبت می‌شد، تمامی ارتباطاتی که با افراد دیگر داشته، کنترل می‌شد، در نظام سلامت هنگ‌کنگ 15دقیقه ارتباط با فرد مبتلا در فاصله کمتر از 180سانتی‌متری یعنی "ارتباط نزدیک" یعنی ضرورت بررسی دقیق همه ارتباطات فرد مبتلا. ‏ این‌ها تنها بخشی از اقداماتی بوده که هنگ‌کنگ برای حفظ جان شهروندان و کادر درمانی‌ش انجام داده، به دور از فضای جنگاوریِ در خدمت ایدئولوژی حکومتی، قبل از مقصر شمردن مردم در این بحرانِ خودساخته،به تایم لاین وقایعی که به این روزهای سیاه در ایران ختم شد نگاه کنید، از پنهان‌کاری‌ها در ‏اعلام نکردن موارد مثبت در کشور، تا نگاه سیاسی-امنیتیِ جمهوری اسلامی در هر بحرانی و به هر موضوعی، از نبود شفافیت آماری و خبری و اطلاعاتی در ایران، تا وجود صدها نهاد ناکارآمد و افراد نالایق با اولویت‌های غلط، نبود زیرساخت‌های کافی و هزار و یک عامل ریز و درشت دیگه بی‌شک ریشه در 40 ‏سال ناکارآمدی سیستمی داره که بالاترین فرد تصمیم‌گیرش در واکنش به کمک امریکا در بحران ایران گفته: ممکن است دارویی وارد کشور کنید که این ویروس را ماندگار کند، چون گفته می‌شود یک بخش با استفاده از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی، مخصوص ایران تولید شده

  • بازجو/خبرنگارهای صداوسیما کم مونده مردم رو بزنن

    بازجو_خبرنگارهای صداوسیما کم مونده مردم رو بزنن چیزی که حکومت دنبالشه، مردم رو به جون هم بندازه بدون اینکه به مسئول و مقصر اصلی اشاره‌ای بشه. ایران بالاترین ابتلا و کادر درمانی رو در دنیا داره. اما دربرابر تلفات و فشار روی کادردرمان، مردم رو قرار دادن، درحالیکه کمبود امکانات و ندادن اطلاعات به موقع در مورد شیوع بیماری موجب فوت پزشکان و پرستاران شده. ایران بالاترین آمار ابتلا و فوتی در کادر درمان مقابله با کرونا را در دنیا دارد در چین با گذشت ۴ ماه از شیوع کرونا تا کنون کمتر از ۴ پزشک فوتی داشته، ولی ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی و یک‌ماه از اعلام رسمی ورود کرونا تا کنون بیش از ۶۰ فوتی و حدود ۵۰۰ نفر مبتلا و بستری از کادر درمان داشته است. که این آمار بیش ۱۰ برابر چین و کل کشورهای دنیا می باشد.