ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین گفت‌وگوی مستقیم دولت افغانستان با طالبان

گفت‌وگو از طریق اسکایپ انجام شد. خلیل‌زاد خاطرنشان کرد که گفت‌‌وگو بین طرفین موفقیت‌آمیز بود و قرار است دور دوم آن هم به زودی برگزار شود.

طالبان و دولت افغانستان برای نخستین بار با هم درباره آزادی زندانیان طالب گفت وگو کردند. این گفت‌وگو از طریق اسکایپ انجام شد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان (Photo by KARIM JAAFAR / AFP)

آمریکا با طالبان در مذاکرات دوحه قطر به این توافق رسید که دولت افغانستان پنج هزار نفر از زندانیان طالبان را آزاد کند و سپس مذاکرات بین‌افغان آغاز شود. حدود دو هفته قبل محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان فرمان آزادی زندانیان طالب را امضا کرد. بر آن اساس قرار بود در در مرحله اول آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالبان در چهار روز آغاز شود و روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان پس از گذراندن مراحل اداری آزاد شوند. اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان  اعلام کرد:

«ما هرگز با آزادی مشروط زندانیان خود توافق نخواهیم کرد و همه آن‌ها باید یک جا آزاد شوند.»

اختلاف بر سر نحوه آزادی زندانیان طالب توافق صلح آمریکا با طالبان و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را به خطر انداخته بود. غروب یکشنبه ۲۲ مارس/ ۳ فروردین به ابتکار و با حضور نماینده قطر و زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان از طریق اسکایپ برای اولین بار دولت افغانستان و طالبان با یکدیگر گفت‌وگو کردند. زلمی خلیل‌زاد با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که این گفت‌وگوها «مفصل و جدی» بود:

«امروز ایالات متحده و قطر نخستین گفت‌وگوی تخنیکی [تکنیکی] از طریق ویدیو کنفرانس سکایپ برای رهایی زندانیان بین حکومت افغانستان و طالبان را تسهیل کردند. بحث تخنیکی بیش از دو ساعته امروز مهم، جدی و مفصل بود. من از تمام جوانب اظهار امتنان می‌کنم. همه به شکل واضح می‌دانند که تهدید کروناویروس رهایی زندانیان را فوریت می‌بخشد.»

خلیل‌زاد سپس در پیام دیگری نوشت:

«همه جوانب تعهد محکمشان را برای کاهش خشونت، مذاکرات بین‌الافغانی، و آتش‌بس همه‌جانبه و دایمی اعلام نمودند.»

نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان در ادامه این پیام از توافق بین طرفین برای برگزاری جلسه دیگری در دو روز آینده خبر داد.

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد در نخستین گفت‌وگو با طالبان به مدت دو ساعت و نیم طرفین درباره «تمامی ابعاد کاهش خشونت، مذاکرات مستقیم و آتش‌بس دایمی و وسیع» در افغانستان با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردند. بر همین اساس دو طرف درباره اقداماتی صحبت کردند که به ایجاد «فضایی مناسب» برای آزادی زندانیان طالب بینجامد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه برگزاری نخستین دور مذاکرات با دولت افغانستان را تأیید کرد اما به تأکید گفت که در این مذاکرات صرفاً آزادی زندانیان طالب به بحث گذاشته شد.

تا پیش از این طالبان هرگونه مذاکره با دولت افغانستان را تا قبل از آزادی زندانیان رد می‌کرد. بر اساس توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، طالبان نیز باید ۱۰۰۰ زندانی را آزاد می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.