ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل در چند استان کشور جان چندین نفر را گرفت

وقوع بارندگی و سیل در هرمزگان، فارس، بوشهر، قم، گیلان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در حالی جان چندین نفر را گرفته است که سازمان هواشناسی در این‌باره هشدار داده بود.

در پی هشدار سازمان هواشناسی ایران، سیل در چندین استان کشور به روستاها و شهرها خسارت‌هایی وارد کرد و جان دست‌کم ۱۱ نفر را گرفت.

سیل در چابهار سیستان و بلوچستان ـ عکس از خبرگزاری تسنیم

سازمان هواشناسی ایران شنبه ۲ فروردین با صدور اخطاریه‌ای هشدار داد که از شنبه بارش باران و رعد و برق در چندین استان‌ کشور آغاز خواهد شد. این سازمان همچنین نسبت به سیلاب، بالاآمدن آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر شهری و احتمال اختلال در ترافیک هشدار داده و خواستار مدیریت سدها و تمهیدات احتمالی برای مقابله با سیل احتمالی شده بود با این حال مسئولان محلی با آغاز بارش‌های سیل‌آسا از روز گذشته، یکشنبه ۳ فروردین غافلگیر شدند.

در هفت استان هرمزگان، فارس، بوشهر، قم، گیلان، کرمان و سیستان و بلوچستان بارش‌های شدید سبب جان باختن ۱۱ نفر و خسارت‌هایی به روستاها و شهرستان‌ها و انسداد و آب‌گرفتگی در محورهای مواصلاتی شد.

در بخش گله‌دار شهرستان مُهر استان فارس ۴ نفر که به کوه رفته بودند بر اثر سیل مفقود شدند که جسد آن‌ها صبح امروز (دوشنبه) پیدا شد و یک نفر نیز در لارستان بر اثر سیل جان باخت.

در قم با ریزش تونل سه سرنشین یک خودرو، از جمله یک کودک شش ماهه جان خود را از دست دادند. در بندرعباس نیز یک خودرو در سیلاب گرفتار شد و یک زن جوان و دختربچه پنج ساله جان سپردند و در کنگان استان بوشهر نیز یک نفر جان خود را از دست داد.

در سیستان و بلوچستان روستاهای تیس و کمب چابهار کانون بحران سیلاب بودند و بارندگی‌های بیش‌ از ۶۴ میلی‌متری باران در ۲۴ ساعت گذشته به زیرساخت‌های شهری و روستایی چابهار خسارت جدی وارد کرده است.

دیوار برخی از منازل در روستای تیس تخریب و آب وارد منازل مردم شده و همچنین به خودروهای آن‌ها خسارت‌هایی وارد شده است. معابر عمومی و زیرساخت‌های عمرانی این روستا نیز تخریب شده‌اند.

مقام‌های محلی از احتمال سرریز سدهای پیشین و زیردان خبر دادند و از افراد ساکن در پایین دست خواستند تا آمادگی لازم را داشته باشند.

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: «برخی از افراد در طول مسیر اصلی رودخانه تیس اقدام به تصرف اراضی، ساخت‌وساز غیرمجاز و بدون اصول معماری و شهرسازی و مسیر آب رودخانه را دیوارکشی کرده بودند. این ساخت‌وسازها حریم رودخانه را در کمترین عرض و حدود چند متر رسانده که برخی مواقع با بارش‌های بیش‌ از ۶۴ میلیمتری ۲۴ ساعت گذشته شاهد خسارت و بالا آمدن آب و نفوذ به خانه‌ها هستیم.»

در سیلاب سیستان و بلوچستان دست‌کم هشت نفر مجروح شدند. ‌در شهرستان جاسک تمامی محورهای مواصلاتی به شهرستان‌های بندرعباس، میناب، سیریک، بشاگرد و بندر چابهار مسدود شده است.

در جنوب استان کرمان پنج محور اصلی و فرعی بر اثر سیل مسدود شدند. در استان بوشهر ۱۶۰هکتار از باغ‌های مرکبات و زیتون شهرستان جم بر اثر بارش تگرگ خسارت دید.

در استان هرمزگان طغیان رودخانه جگین راه مواصلاتی ۵۴ روستا در بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد را مسدود کرد. استاندار هرمزگان از حجم بالای بارندگی‌ها در این استان خبر داد و گفت: «بیشترین میزان بارش در ایستگاه رهبران با ۲۲۱ میلی‌متر ثبت شده و بیشترین دبی سیلاب ورودی نیز در ایستگاه آبنمای رودان با ۵ هزار مترمکعب به ثبت رسید.»

سیل و تگرگ به باغ‌ها و جاده‌های مناطق سخت‌گذر روستایی و عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز خسارت‌های فراوانی وارد کرده است.

سال گذشته، در آستانه نوروز ۹۸ نیز بارش‌های گسترده به سیلی بی‌سابقه در سرتاسر ایران انجامید.  ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور به‌طور همزمان در فاصله زمانی کوتاه دچار سیل شدند و ۲۳۵ شهر و چهار هزار و ۳۰۴ روستا تحت تأثیر خسارت‌های سیل قرار گرفتند. همچنین در جریان این سیلاب‌ها ۷۶ نفر کشته و یک‌هزار نفر زخمی شدند.

سیل ابتدای سال گذشته ۱۰ میلیون تن را تحت تأثیر قرار داد و نیم میلیون نفر را آواره کرد که نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دادند. خسارت سیل نیز ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شد که یک‌سوم آن به صنعت کشاورزی وارد شده است.

خطر وقوع سیل در حالی بار دیگر مطرح شده است که ایران اکنون با یک مشکل بهداشتی دیگر، شیوع ویروس جدید کرونا مواجه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.